Dias-scanner
Fra : Mathias Christensen

Dato : 12-04-04 23:16

Jeg står og skal have scannet en del film fra min barndom. Er der nogle der
kan anbefale en god dias-scanner.

Jeg kan se at der til nogle scannere følger en seperat dias-scanner med. Er
det muligt at købe sådan en løs, eller kan det ikke betale sig.

Mvh
Mathias

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 13-04-04 05:47

Hvis du har digital kamera, ellers køb det nu.

Samlet pris 40 kr (mange penge men...)

Løsningen har jeg bragt før,
men den bliver vel ikke ringere af det!

Denne løsning er næsten for nem:

Diaprojektor og digitalkamera

Vis billedet på et stykke godt, supergodt pap (schoelhammar
fås i tegnebutikker format ca A2) i det dunkelt lokale

Fotografer det billed der fremkommer

Ved negativer kan de fleste programmer lave det om til positiv
hvis det ønskes

Det bliver pænt, rigtigt pænt, faktisk lige så godt
som hvis du havde taget det med digitalkameraet.

Samlet pris ca 40 kr excl digital kamera og projektor
Lars

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-04-04 10:28

"Mathias Christensen" <mathiasx@edbx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Er
> det muligt at købe sådan en løs, eller kan det ikke betale sig.

Det kommer an på hvad dit budget er. En "rigtig" filmscanner er helt sikkert
den bedste løsning, men også den dyreste.
De scannere du kan købe hvor der følger dias udstyr med har for lav en
opløsning til at give en rimelig kvalitet. Så enten skal du gøre som Mathias
skriver eller ofre pengene på en rigtig film scanner.
Jeg har selv købt den her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=19148
Den giver et godt resultat, og prisen er til at overkomme.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Kristian Andersen

Dato : 13-04-04 17:14

> [...]
Er
> det muligt at købe sådan en løs, eller kan det ikke betale sig.

Du har fået to forslag som begge, afhængig af dit behov kan være udmærkede.

Det lyder besnærende med en løsning til 40,- kr., men du skal dog regne med
at kvaliteten her er afhængig af optikken både i dias fremviseren og digital
kameraet samt af digital kameraets opløsning og af reflektionen fra lærredet
(selvom det er supergodt pap vil kun en del af lyset blive reflekteret).
Selvom Lars skriver at resultatet bliver godt, er det næppe noget der kan
måle sig med en rigtig filmscanner.

Hvis du ikke har en dias fremviser er du måske ikke ligefrem indstillet på
at investeret i en sådan, men snarere i en scanner.

Det bedste er selvfølgelig en rigtig film/dias scanner som Thomas foreslår,
og Microtek FilmScan 1800 er nok en af de billigste af slagsen, de fleste
koster væsentlig mere, men selvom den ser fin ud er det en scanner der kun
kan bruges til film/dias.

Hvis dine krav ikke er så høje og hvis du vil have en mere alsidig løsning
findes der flere flatbed scannere med dias låg. De fleste har ikke opløsning
nok til at få al billedinformation med, men det er et spørgsmål hvor meget
opløsning du skal bruge, er det kun til visning på en skærm kræves der ikke
såmeget, faktisk vises skærmbilleder i en opløsning på mellem 72 og 120
DPI, så hvis du ønsker at se billedet på skærmen kan du f.eks. scanne i 600
DPI eller hvad der nu passer bedst til din skærmopløsning.

Der er ingen grund til at scanne i hverken 2400 DPI eller 4000 DPI hvis det
er til skærmvisning. Anderledes hvis du vil printe billederne ud, så
afhænger opløsningen af din printers opløsning, og det kan godt tænkes du
får brug for 4000 DPI hvis du vil have billedet op i en stor størrelse
(f.eks. A4).

Indscanning i høj opløsning og stor farvedybde kræver meget harddiskplads,
f.eks. kan et enkelt dias indscannet i 2400 DPI med en farvedybde på 48 bit
godt fylde ca. 50 MB.

Både Canon, Epson og HP har rimelig gode flatbed scannere med diaslåg til
priser mellem 1000,- og 2000,- se www.edbpriser.dk

--
Kristian