Bruge DVD/TV-tunerkort som videooptager?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-04-04 08:55

Hvad skal jeg kræve af et TV-kort, hvis jeg vil bruge det til at
optage TV-programmer til visning i god kvalitet på TV'et? Jeg har for
eksemplets skyld kigget lidt på www.edbpriser.dk og søgt efter
TV-tuner kort til max. 600 kr. og dem er der jo mange af - faktisk
helt ned til omkring 100 kr. Men jeg aner ikke hvad alle termerne
betyder. Der er vel forskel på hvilken opløsning de kan levere, eller
hyr? Hvilken opløsning har et TV?

Hvad får man på de dyrere kort? Bedre kvalitet af outputtet eller
flere (for mig) overflødige features? I første omgang er mit behov som
sagt kun at bruge det som en slags video-optager - altså TV-programmer
i TV-kvalitet. Jeg gider ikke at være ekstrem i kvalitetskravene, da
vore antenneforhold i forvejen giver grums/sne på DR1 og DR2, mens TV2
giver et meget klart billede.

Og hvad skal jeg lede efter, hvis jeg også vil kunne optage
radioprogrammer på FM-båndet?

Jeg kører XP Home og har en up-to-date maskine.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-04-04 12:24

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote in

> [...]
> helt ned til omkring 100 kr. Men jeg aner ikke hvad alle termerne
> betyder. Der er vel forskel på hvilken opløsning de kan levere, eller

Der er mange ting at være opmærksomme på. Jeg købte et Cinegy 400 TV-kort.
Det er ganske fint at se TV på computeren med, men jeg synes ikke det var
specielt nemt at lave en optagelse og efterfølgende se den på TV'et i god
kvalitet. Der kom nemlig meget nemt problemer med at lyd og billede var ude
af sync. - så talen ikke matchede mundbevægelserne.

> Hvilken opløsning har et TV?
704×576 i Danmark (PAL opløsning)

Det er det typiske signal som TV'et viser. Uanset om det så er et signal
fra TV-antennen, DVD-afspilleren, satellitmodtageren osv.

For den tekniske forklaring kan du kigge lidt på denne side:
http://www.uwasa.fi/~f76998/video/modes/

> Hvad får man på de dyrere kort? Bedre kvalitet af outputtet eller
> flere (for mig) overflødige features?

Hardware encodning i MPEG2 (DVD og SVCD format) - hvilket medfører at
kravene til din PC's formåen er meget mindre, og i praksis tillader at du
kan lave andet på computeren mens den optager en udsendelse.

Derudover er der i en del af kortene med hardware encoder også
synkronisering af lyd/billede så man ikke får optagelser hvor lyden er
forskudt i forhold til billedet. Slutteligt er der oftest noget bedre
software med til de dyrere kort, så det hele bliver lettere at have med at
gøre.

Jeg har solgt mit Cinergy400 kort efter et par måneders forgæves forsøg på
at undgå lyd ude af sync. og købt et Hauppauge PVR250 i stedet for. Det
kostede godt nok 1000kr, men jeg er glad for købet.

Kvaliteten er sublim og den medfølgende software er stabil og har ikke
givet mig nogen problemer. At kortet så kun bruger 10% CPU når den optager
synes jeg er endnu mere lækkert. Så risikerer man nemlig ikke at få et hak
i optagelsen bare fordi man lige kom til at bevæge musen eller man fik en
e-mail eller andet som gjorde at tv-optagelsen blev forstyrret.

> Og hvad skal jeg lede efter, hvis jeg også vil kunne optage
> radioprogrammer på FM-båndet?

Der findes TV-kort som også har radio - men hvilke kanaler er det du ønsker
at optage fra. F.eks. DR's programmer sendes jo også på nettet i ganske god
kvalitet.

Alternativt kan man også købe et standalone kort til at tage radio ned med.
Eller hvis du har et stereoanlæg derhjemme så kan du bruge dets tuner til
at indfange signalet og trække et kabel med phono-signalet (bøsningerne bag
på stereoanlægget) over til computerens lydkort på Line-in som du så kan
optage på.

Mvh.
Flemming

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-04-04 13:45

Kurt Hansen wrote:

> Og hvad skal jeg lede efter, hvis jeg også vil kunne optage
> radioprogrammer på FM-båndet?

Hauppauge PVR-350 til 1600kr:

Pinnacle PCTV Pro til 899kr:

Begge har både FM-tuner samt MPEG-1 og MPEG-2 hardware encoding.

Mvh Tommy

Fra : Thunder

Dato : 12-04-04 15:11

Jeg har et Terratec TVvalue og bruger uden problemer XVid til at optage med.
Med det kort drejer det sig mere om hvilke codecs du har inst. for at
optagelsen bliver god. Det er et ganske billigt kort, kostede omkring 400-
500 kr. da jeg købte det i sin tid.

Med venlig hilsen

Jan Johansson

Fra : Thorbjørn

Dato : 13-04-04 09:45

Kurt Hansen:
> [...]
> helt ned til omkring 100 kr. Men jeg aner ikke hvad alle termerne
> betyder. Der er vel forskel på hvilken opløsning de kan levere, eller

Jeg købte et Hauppauge win-tv med stereo og radio, men uden mpeg2-enkoder,
og er grundlæggende godt tilfreds. Min cpu er en AMD 2400xp, hvilket er nok
til både at optage og timeshifte i mpeg2-"dvd"-kvalitet. Men er din cpu
noget langsommere end det, må du enten optage i dårligere mpeg2-kvalitet,
eller i et andet format eller købe et dyrere kort med indbygget
mpeg2-enkoder.

Jeg eksperimenterede en del med den medfølgende software og divx-optagelse.
Det kom aldrig til at virke rigtig godt; enten kom lyden ude af sync eller
også var der noget andet galt. Man kan sikkert godt få det til at virke, men
jeg mistede tålmodigheden og anskaffede Intervideo Windvr 3, hvilket jeg
ikke har fortrudt. Simpelt og brugervenligt, men uden avancerede features.
Kan kun optage og timeshifte i mpeg2, men det overlever jeg. Hvis du kan
købe et kort med Windvr inkluderet, så overvej det. Softwaren er ret
afgørende.

Thorbjørn

Fra : Jens Jensen

Dato : 13-04-04 13:09

Adaptec's VideOh levers sammen med WinDvr3. Har selv Adaptec'en i
USB-versionen og er MEGET tilfreds.

v.h.