Hvad nu ?? 32 versus 64 bit
Fra : PM

Dato : 08-04-04 19:28

Var tæt på Packardbell køb, samme konfiguration som den seneste Medion, men
med 50 Gb mere på hardisk.

Men en venlig sjæl hviskede, vent til de nye 64 bit kommer på markedet ..
siver vist ind

Han mener at ALLE 32 bit er historie om mindre end 6 mdr når Windows kommer
med sin nyeste version, baseret på 64 teknologien

Hvad mener gruppen ??? Og kender I Packard Bell ??

PM

Fra : Henning

Dato : 08-04-04 20:49

On Thu, 8 Apr 2004 20:28:13 +0200, "PM" <ps98@Zteliamail.dk> wrote:

> [...]
>med 50 Gb mere på hardisk.
>
>Men en venlig sjæl hviskede, vent til de nye 64 bit kommer på markedet ..

Tja, eller vent et år til den nye 10GHz kommer, eller to år på den nye
flydende-microorganisme-chip eller tre eller eller... i denne verden
venter man ikke, man køber når behovet er der!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-04 20:55

PM skriver:

> Var tæt på Packardbell køb, samme konfiguration som den seneste Medion, men
> med 50 Gb mere på hardisk.

Hvilken Packard Ball ?

> Men en venlig sjæl hviskede, vent til de nye 64 bit kommer på markedet ..
> siver vist ind

Vant til du dør, når 64 bit kommer vil 128 være på vej.....

> Han mener at ALLE 32 bit er historie om mindre end 6 mdr når Windows kommer
> med sin nyeste version, baseret på 64 teknologien

Glem det...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : PM

Dato : 08-04-04 21:07

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> PM skriver:

> Hvilken Packard Ball ?

imedia 7216 kig http://www.packardbell.dk/

Vant til du dør, når 64 bit kommer vil 128 være på vej.....

Ka man købe noget edb noget i himmelen ?? Det er nemlig der jeg er når jeg
er død

PM

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-04 21:55

PM skriver:

> imedia 7216 kig http://www.packardbell.dk/

Okay, dobbelt RAM, større harddisk, mere RAM på et ringere grafikkort,
lidt hurtigere processor, kun 1 optisk drev ?

Ser meget fornuftigt ud.

Fra : JK

Dato : 08-04-04 23:53

On Thu, 8 Apr 2004 22:07:04 +0200, "PM" <ps98@Zteliamail.dk> wrote:

>imedia 7216 kig http://www.packardbell.dk/
>>
> Vant til du dør, når 64 bit kommer vil 128 være på vej.....
>
>Ka man købe noget edb noget i himmelen ?? Det er nemlig der jeg er når jeg
>er død

Jo, det er da et lækkert system. Men 9000 kr !!!

Jeg skal da indrømme, at jeg skal prøve 64 bit windows snart.

Jeg har det sådan, at dagens løsninger til 64 bit fra AMD, køber jeg
ikke. Socket 754 altså.

De kommer snart med socket 939. Om en måned kører det. Bundkort er på
vej til maj. Det bliver bedre 64 bits cpu'er med _dobbelt_ memory
controller for alle de billigere cpu'er.

Det er beta-udgaven af 64 bits windows, man bruger. Den verserer
allerede rundt vidt og bredt. Den dag i dag. Der er tusindvis, der
kører 64 bits windows allerede.

Men den endelige version kommer ikke før end næste år. Fra Microsoft.

Det eneste jeg skal købe er bundkort og cpu. Vi snakker om ca. 3000
kr.

Du vil bruge 9000 kr !

mvh

John

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-04-04 07:26

In article <9jlb70534uv5c4b5756r91eivpcp0qpip9@4ax.com>, JK wrote:
> [...]
> vej til maj. Det bliver bedre 64 bits cpu'er med _dobbelt_ memory
> controller for alle de billigere cpu'er.

Socket 939 er ikke til de billige Athlon64, men til de dyre Opteron.
Og det ser ud som om at AMD fortsat ønsker at differentiere mellem
high-end og low end. Ting som DDR2 memory er også på vej, og PCI
Express og ... og ... Så jo længere du venter jo mere af det nye
får du.

> Det er beta-udgaven af 64 bits windows, man bruger. Den verserer
> allerede rundt vidt og bredt. Den dag i dag. Der er tusindvis, der
> kører 64 bits windows allerede.

Microsoft kalder det for trial software, altså prøveversion.
Og alle kan hente en 12 mdrs gratis version hos MS.

> Men den endelige version kommer ikke før end næste år. Fra Microsoft.

Q4 i år.

> Det eneste jeg skal købe er bundkort og cpu. Vi snakker om ca. 3000
> kr.

CPU med køler: 1800 kr. Bundkort med det hele 650 kr

Fra : Jens G

Dato : 09-04-04 09:04

On Fri, 9 Apr 2004 06:25:53 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

>Socket 939 er ikke til de billige Athlon64, men til de dyre Opteron.

Citat fra
http://www.tomshardware.com/cpu/20040318/athlon-fx53-31.html:
"AMD will phase out Socket 940 in favor of Socket 939 in the next
quarter, which will be able to accommodate both the Athlon64 and the
faster FX."

Så med mindre Toms er fejlinformeret, bliver 939 til Athlon64 og
Athlon-FX.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Leony

Dato : 09-04-04 08:59

In news:9jlb70534uv5c4b5756r91eivpcp0qpip9@4ax.com,
JK typed:

> Det eneste jeg skal købe er bundkort og cpu. Vi snakker om ca. 3000
> kr.

Det bliver en pænt kedelig oplevelse, for det kommer du ikke langt med.
Du mangler OS, RAM, køler, harddisk(e), måske et floppydrev, skærm, mus,
tastatur, grafikkort, lydkort, netkort, minimum et cd-drev - du kan selv
fortsætte listen.

Så rammer du sikkert også tæt på de 9000 når du har købt alt dette.

> Du vil bruge 9000 kr !

Man skal jo starte et sted.
Fordelen ved mærkevarecomputerne er at de kører med det samme (for det
meste), man skal ikke rode med jumpere, BIOSopgradering osv.
Hotline er også en tryghed for mange mennesker.

Man kunne sikkert sammensætte et fornuftigt system med skærm (svjks så
følger den ikke med 7216'eren) til samme pris eller billigere.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-04-04 10:41

In article <nGsdc.138731$jf4.7361717@news000.worldonline.dk>, Leony wrote:
> [...]
> Du mangler OS, RAM, køler, harddisk(e), måske et floppydrev, skærm, mus,
> tastatur, grafikkort, lydkort, netkort, minimum et cd-drev - du kan selv

Windows XP 64-bit er gratis i 12 måneder. Man kan hente en demo hos MS.
CPU + bundkort + køler er 2400 kr. Herpå er lydkort og netkort. De andre
ting har man måske på lager fra en gammel maskine.

> [...]
> meste), man skal ikke rode med jumpere, BIOSopgradering osv.
> Hotline er også en tryghed for mange mennesker.

Der er samme behov for BIOS opgraderinger, da det er samme bundkort i
mange billige mærkevarer. Medmindre vi taler Apple som mærkevare :)

> Man kunne sikkert sammensætte et fornuftigt system med skærm (svjks så
> følger den ikke med 7216'eren) til samme pris eller billigere.

Ja.

Fra : Leony

Dato : 09-04-04 15:16

In news:slrnc7crti.nq.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local,
Povl H. Pedersen typed:

> Windows XP 64-bit er gratis i 12 måneder. Man kan hente en demo hos
> MS. CPU + bundkort + køler er 2400 kr. Herpå er lydkort og netkort.
> De andre ting har man måske på lager fra en gammel maskine.

Det er vel de færreste der gider køre med en gratis beta-version, når
64'eren kommer i final (der er selvfølgelig nogle, men det er vist
midretallet).
Selvom man har de andre ting, så skal de jo også tages med i beregningen
af prisen.

> Der er samme behov for BIOS opgraderinger, da det er samme bundkort i
> mange billige mærkevarer. Medmindre vi taler Apple som mærkevare :)

Jeg udtrykte mig sikkert ikke klart nok.
Alle mærkevarecomputere er testet på fabrikken, du behøver ikke foretage
en BIOSopdatering for at få den til at køre i det øjeblik du tager den
ud af æsken.

Fra : Thunder

Dato : 12-04-04 14:25

Hej Leony, jeg kan fortælle dig at der for det meste kun bliver lavet
stikprøve kontrol på HP/Compaq, IBM, Fujistsu, Fujitsu Siemens, Packard
Bell, DELL og Medion. Det koster for meget at teste hver og en, firmaerne er
forsikrede hvis der skulle være en pc der ikke virker.

Jeg har arbejdet med support på alle ovenstående og kunne fortælle dig en
masse rædselshistorier. Men det er rigtigt at en hotline giver en vis
tryghed. så er der også det fact at de fleste mærkevare pc'ere kommer med en
ganske omfattende program pakke.

Personligt ville jeg aldrig købe en mærkevare pc, jeg bygger den selv.

Med venlig hilsen

Jan Johansson
PS. Jeg har også lavet support på næsten alle hjemmepc ordninger her i
Danmark.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-04-04 17:54

Thunder skriver:

> [...]
> Bell, DELL og Medion. Det koster for meget at teste hver og en, firmaerne er
> forsikrede hvis der skulle være en pc der ikke virker.

Klart, men hardwaren er testet sammen på en maskine der har kørt
stabillitetstest.
Derefter er de solgte maskiner kloner af "nummer 1".

Køber man en maskine i stumper og selv sætter den sammen kan man
risikere at to kort konfilkter, eller at der ikke kan leveres strøm nok
til grafikkort, bla bla bla....

> Jeg har arbejdet med support på alle ovenstående og kunne fortælle dig en
> masse rædselshistorier.

Sådan er det at være supporter (6 år i vægtbranchen og 2 i
møllebranchen) man får en masse sjove oplevelser.

> Personligt ville jeg aldrig købe en mærkevare pc, jeg bygger den selv.

Sådan har jeg også altid haft det (indtil nu)

Fra : Leony

Dato : 12-04-04 18:19

In news:407a989b$0$225$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Thunder typed:

> [...]
> Packard Bell, DELL og Medion. Det koster for meget at teste hver og
> en, firmaerne er forsikrede hvis der skulle være en pc der ikke

Som Klaus skriver, så er det vel nok at teste at en maskine spiller,
derefter må man gå ud fra at alle de andre med samme konfiguration også
gør det.

> [...]
> en vis tryghed. så er der også det fact at de fleste mærkevare pc'ere
> kommer med en ganske omfattende program pakke.

Som supporter ved du sikkert også at 80% af det der bliver ringet ind
om, ikke skyldes en fejl på maskinen, men en fejl bag tastaturet.

> Personligt ville jeg aldrig købe en mærkevare pc, jeg bygger den selv.

Ikke stor tillid du har til det produkt du selv laver (eller skal det
forståes at du hellere vil købe delene og så samle den selv, ikke at du
laver mærkevarecomputere).

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-04-04 00:35

On Thu, 08 Apr 2004 20:28:13 +0200, PM wrote:

> Han mener at ALLE 32 bit er historie om mindre end 6 mdr når Windows
> kommer med sin nyeste version, baseret på 64 teknologien

Okay... fortæl ham ikke, at Linux har været på 64-bit vognen længe,
så bryder hans verden nok sammen

Køb du bare 32-bit hardware... 64 er på gaden, det er nyt og smart og
skal lige af med børnesygdommene - så kan du købe 64-bit om 2 år når
det er billigt og modent.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Laziter [9440]

Dato : 09-04-04 02:24

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev i en meddelelse

> Køb du bare 32-bit hardware... 64 er på gaden, det er nyt og smart og
> skal lige af med børnesygdommene - så kan du købe 64-bit om 2 år når
> det er billigt og modent.

Sådan!! Bedre kan det ikke siges

Mvh
Benjamin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-04-04 07:10

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Køb du bare 32-bit hardware... 64 er på gaden, det er nyt og smart og
> skal lige af med børnesygdommene - så kan du købe 64-bit om 2 år når
> det er billigt og modent.

Smuk, smukt...... jeg kune ikke have sagt det bedre..

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 09-04-04 19:46

Martin Johansen [6000] wrote:
> Køb du bare 32-bit hardware... 64 er på gaden, det er nyt og smart og
> skal lige af med børnesygdommene - så kan du købe 64-bit om 2 år når
> det er billigt og modent.

Endelig en fornuftig mand.

mvh
Henning

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-04-04 20:13

On Fri, 09 Apr 2004 20:45:49 +0200, Henning Præstegaard wrote:

> Endelig en fornuftig mand.

Det hele bunder nu i, at jeg aldrig har været typen der skulle ha' det
nyeste af det nyeste i en fart, bare for, at være smart, men kun vælger
ud fra behov

Jeg sidder "stadig" og hakker på en "gammel" 1700+ mens alle kammeraterne
vælter rundt i 3000+ klassen med store overtræk på kontoen pga de knapt
nok kan følge med i alt det nye de skal have uden egentlig, at have behov
for det, men bare synes det er smart.

Jeg kan med min gode vilje ikke se hvorfor jeg skal poste mange tusind
kroner i en CPU med ex. 64-bit når 600,- kan give mig en 2500+ (32-bit)
fx... I det hele taget kan jeg faktisk ikke se hvad en 2500+ kan give mig
fremfor den 1700+ jeg har... det eneste som halter på systemet er mit
grafikkort (GF4MX440) og fik jeg det opgraderet til fx. Radeon 9600 eller
lign. så ville det sparke totalt numse - og det stadig med en oldsag af
en 1700+ XP processor.

Kald mig bare gammeldaws

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-04-04 22:10

> [...]
> vælter rundt i 3000+ klassen med store overtræk på kontoen pga de knapt
> nok kan følge med i alt det nye de skal have uden egentlig, at have behov

Kender det kun for godt. Har lige lukket min AMD K6-3/450, der kørte
winXP uden problemer, ned fordi jeg har fået ny PC. Den gamel er vel
også 6-7 år gammel nu........ og har virket fint for mig i alle de år.

Fra : Ivar

Dato : 09-04-04 20:47

PM skrev:

> Han mener at ALLE 32 bit er historie om mindre end 6 mdr når Windows kommer
> med sin nyeste version, baseret på 64 teknologien

Man skal have mindst 4 GB memory i sin maskine, før end man har glæde
af et 64 bits operativsystem.
Man kan sagtens have glæde af en 64-bits CPU selvom operativsystemet er
32-bits, hvis blot programmerne er skrevet til 64-bits CPUer. Det er dog
begrænset hvilken software, der har den helt store glæde af 64-bits heltals
beregninger.

Husk på at springet fra 16 til 32 bit operativsystemer betød springet
fra 64KB lineær adressering til 4 GB. Det varer lidt endnu før end 4GB
grænsen er et problem for den almindelige bruger.

At 64 bits processorer generelt er hurtigere til at behandle og flytte data,
er ikke fordi det er 64-bits teknologi, men blot forde de kan flytte flere bit
af gangen.

Da Digital for "mange" år siden lavede den 64-bis CPU "Alpha", havde
den største en 256-bits databus for at få lidt fut i det.

Microsoft nåede for øvrigt at lave en beta-udgave af en 64-bits
Windows NT før end de droppede understøtningen af Alpha.

64-bits teknologi er på ingen måde en nyhed.

Ivar

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-04-04 21:01

In article <4076fd6b$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Ivar wrote:

> Man skal have mindst 4 GB memory i sin maskine, før end man har glæde
> af et 64 bits operativsystem.

Windows XP 64-bit praler da med at man med en 64-bit processor kan
læse meget mere ind i swap, og dermed tilgå det meget hurtigere.

Fremfor at skulle læse/fortolke data, så kan du i swap have en
færdigfortolket kopi. Meget hurtigere at læse.

> [...]
> begrænset hvilken software, der har den helt store glæde af 64-bits heltals

Du kan ikke køre 64-bit programmer på 32-bit OS, men godt omvendt. Deruover
kører 32-bit programmer på en billig Athlon64 3000+ lige så godt som på
en almindelig Athlon XP 3000+.

> Husk på at springet fra 16 til 32 bit operativsystemer betød springet
> fra 64KB lineær adressering til 4 GB. Det varer lidt endnu før end 4GB
> grænsen er et problem for den almindelige bruger.

Men Microsoft gør da sit :)

> At 64 bits processorer generelt er hurtigere til at behandle og flytte data,
> er ikke fordi det er 64-bits teknologi, men blot forde de kan flytte flere bit
> af gangen.

Det er hele designet. Der er dobbelt så mange registre, og de er
dobbelt så brede.

> [...]
>
> Microsoft nåede for øvrigt at lave en beta-udgave af en 64-bits
> Windows NT før end de droppede understøtningen af Alpha.

Beta ? Der findes da færdige versioner af NT til Alpha, MIPS og PowerPC.

> 64-bits teknologi er på ingen måde en nyhed.

Nej. Men det er rart at have når nu der kommer programmer der ikke længere
kan køre 32-bit.

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-04 06:35

Povl H. Pedersen wrote:

> Beta ? Der findes da færdige versioner af NT til Alpha, MIPS og PowerPC.

Hvor? - jeg har hørt om betaen til Alpha, men færdige versioner, og så
endda til MIPS og PPC er "nyheder" for mig.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-04-04 07:15

In article <4077876c$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> Hvor? - jeg har hørt om betaen til Alpha, men færdige versioner, og så
> endda til MIPS og PPC er "nyheder" for mig.

Du kan læse requirements her:
http://www.microsoft.com/ntworkstation/ProductInformation/ProductOverview/systemrequirements/default.asp

Alpha AXP, MIPS R4x00, or PowerPC processor

De var med i den store MSDN subscription.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-04-04 10:28

In article <4077876c$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Jens C.
Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense]"> says...

> Hvor? - jeg har hørt om betaen til Alpha, men færdige versioner, og så

Digital Alpha grafiske arbejdsstationer blev i mange tilfælde leveret
med NT.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ivar

Dato : 10-04-04 21:30

Povl H. Pedersen skrev:

> Windows XP 64-bit praler da med at man med en 64-bit processor kan
> læse meget mere ind i swap, og dermed tilgå det meget hurtigere.

Hvis din swap fil + ram er over 4 GB har det en fordel.
Det har kun en minimal betydning for en privat bruger. Det var en helt
anden klods om benet da man gik fra 16 til 32 bits adressering. Da havde
behovet egentligt været der i flere år.

> Du kan ikke køre 64-bit programmer på 32-bit OS, men godt omvendt.

En Pentium har 32-bits adressering og 32-bits heltals aritmetik. Hvis du får
en kompatibel processor, der har 64-bits heltals aritmetik kan du sagtens
køre programmer der udnytte denne egenskab på et 32-bits operativsystem.

> Det er hele designet. Der er dobbelt så mange registre, og de er
> dobbelt så brede.

Det er ikke en umiddelbar fordel at registerne er dobbelt så lange, kun hvis
når programmet har behov for det. Hvis der i et computerspil skal udregnes
en masse positioner, som er repræsenteret af en bunke tal mellem 0 og 100.000,
vil det blot gøre programmet langsommere at repræsentere disse tal med
64 bit i stedet for 32 bit.
Jeg ved ikke om det er rigtigt at der er dobbelt så mange registre, i så fald
har det intet at gøre med om den er 64-bits eller ej. Pentium har kun ganske
få registre sammenlignet med andre CPUer (4-5 stykker). Den gamle 68000
Apple brugte for mange år siden havde 16, Alpha havde 64 eller 128.

> Beta ? Der findes da færdige versioner af NT til Alpha, MIPS og PowerPC.

Jo da, men kun i 32-bits udgaver. Microsoft lavede en 64-bits version til
Alpha (jeg tror det var i 1999), men den nåede kun at blive til en beta-version.

> Nej. Men det er rart at have når nu der kommer programmer der ikke længere
> kan køre 32-bit.

Klap hesten. Chip-producenterne vil gerne sælge - men behovet er der simpelhen
ikke.

Ivar Magnusson

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-04-04 07:46

In article <40785901$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, did@[nozpam]
oncable.dk says...

> Jo da, men kun i 32-bits udgaver. Microsoft lavede en 64-bits version til
> Alpha (jeg tror det var i 1999), men den nåede kun at blive til en beta-version.

Hvilket er forkert. Microsoft lavede ganske rigtigt en NT-version til
Alpha, men den nåede også ud over beta-stadiet.

Fra : Ivar

Dato : 11-04-04 13:52

Jesper G. Poulsen skrev:

> Hvilket er forkert. Microsoft lavede ganske rigtigt en NT-version til
> Alpha, men den nåede også ud over beta-stadiet.

Hmm, du kan åbenbart ikke læse det jeg skriver. Der findes kun færdige 32-bits
versioner af NT til Alpha, ikke 64-bits!
Hvis du mener at vide andet må du finde en kilde.

Ivar

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-04-04 14:39

In article <40793f0a$0$176$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, did@[nozpam]
oncable.dk says...

> Hmm, du kan åbenbart ikke læse det jeg skriver. Der findes kun færdige 32-bits
> versioner af NT til Alpha, ikke 64-bits!

Nej, jeg læser vist ikke helt det du skriver... Sorry

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-04-04 08:28

In article <40785901$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Ivar wrote:

> [...]
> Det har kun en minimal betydning for en privat bruger. Det var en helt
> anden klods om benet da man gik fra 16 til 32 bits adressering. Da havde

Enig, men nu når det er en mulighed kan det være udviklerne snart begynder
at udnytte memory mapped datastrukturer i swap.

> [...]
> køre programmer der udnytte denne egenskab på et 32-bits operativsystem.

OK, men det er ikke AMD64 / x86_64 instruktionssættet. Det er bagudkompatibelt
ikke fremadkompatibelt som jeg har læst det,

> [...]
> vil det blot gøre programmet langsommere at repræsentere disse tal med

Medmindre man kan bruge dem som 2 halvdele.

> [...]
> få registre sammenlignet med andre CPUer (4-5 stykker). Den gamle 68000
> Apple brugte for mange år siden havde 16, Alpha havde 64 eller 128.

Jeg tænker specifikt på AMD64 aka x86_64 arkitekturen som har vundet,
og som Intel har annonceret de vil bruge i kommende CPU'er.

> Jo da, men kun i 32-bits udgaver. Microsoft lavede en 64-bits version til
> Alpha (jeg tror det var i 1999), men den nåede kun at blive til en beta-version.

Men det er til forskellige arkitekturer. Så det ville være næsten trivielt
at lave en 64-bit oversættelse. Men der vil nok gå år, ligesom med MacOS
indtil alt skrevet om til at udnytte 64-bit, SSE etc.

> Klap hesten. Chip-producenterne vil gerne sælge - men behovet er der simpelhen
> ikke.

Nej, men jeg tror stadig det overtager det gamle 32-bit marked i løbet
af få år.Så dyre er CPU og bundkort heller ikke.

Fra : Ivar

Dato : 11-04-04 14:16

Povl H. Pedersen skrev:

> Jeg tænker specifikt på AMD64 aka x86_64 arkitekturen som har vundet,
> og som Intel har annonceret de vil bruge i kommende CPU'er.

Den er grundlæggende ens. De CPUer jeg nævnte er overhovedet ikke
kompatible med AMD og Intels mainstream CPUer.

> Nej, men jeg tror stadig det overtager det gamle 32-bit marked i løbet
> af få år.Så dyre er CPU og bundkort heller ikke.

Det er på tide at AMD/Intel får fordoblet busbreden for at øge hastigheden,
men det kræver ikke et 64-bits operativsystem for at få glæde af den fornyelse.
Hvis dine programmer ikke har behov for linær adressering ud over 4GB,
vil et 64-bits operativsystem blot være bremseklods for din computer. Da
der blot skal flyttes rundt på en masse ekstra data, uden du får glæde af det.

Ivar