Brother laser printer HL-1230
Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 04-04-04 23:54

Jeg mener på et tidspunkt at have læst at man kan få et print der fortæller
hvor mange sider man har udskrevet og hvor meget toner der er tilbage
osv...men nu kan jeg ikke finde stedet hvor jeg læste om det og kan derfor
ikke huske hvordan det skulle gøres.

Såfremt jeg husker rigtigt og dette er muligt, vil jeg meget gerne have
hjælp til det!

På forhånd mange tak!

Morten Munk-Jensen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-04-04 00:11

Morten Munk-Jensen wrote:
> [...]
> ikke huske hvordan det skulle gøres.
>
> Såfremt jeg husker rigtigt og dette er muligt, vil jeg meget gerne have

Er det ikke bare at trykke på formfeedknappen (hvis der findes en
sådan), evt. mens printeren tændes?

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 05-04-04 11:42

> Er det ikke bare at trykke på formfeedknappen (hvis der findes en
> sådan), evt. mens printeren tændes?

Du havde ret, det må jo siges at være nemt!
Mange tak skal du have!

Mvh
Morten

Fra : René Nielsen

Dato : 05-04-04 11:52

"Morten Munk-Jensen" <munk-jensen@FJERNESgyxi.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener på et tidspunkt at have læst at man kan få et print der
fortæller
> hvor mange sider man har udskrevet og hvor meget toner der er tilbage
> Morten Munk-Jensen

Hej Morten,
Du kan få printeren til udskrive en selv-konfigurationsrapport på flg. måde:
1. Sluk for printer.
2. Hold knappen på front inde MENS du tænder for printer
3. Slip knappen når lys i "Drum"
4. Tryk knappen ind igen, HOLD indtil lys i "Ready"
5. Slip knap
Kort efter udskriver printeren 6 sider, heraf de 4 sidste er oplysninger om
de indbyggede printer-fonte. De 2 første er de mest interesserante,
indeholder oplysninger om RAM, sider udskrevet, øvrige tekniske oplysninger,
og TROMLENS levetid målt i %. Den fortæller dig IKKE hvor meget toner du har
tilbage. Du kan gøre følgende: Udtag toner kasetten - du skal huske at
tromle og toner er 2 forskellige kasetter - og vej den på en elektronisk
vægt. Ligger vægten på 730-740 gram, skal du have skiftet tonerkasette.
En ny original toner ligger på ca. 600-650 kr, inkl. moms. Jeg kan ikke
anbefale dig et bruge et kopi mærke. En ny tromle koster ca. 1400-1600 kr -
surt show hvis det er den der skal skiftes!!!!
Håber dette hjælper.
MVH: René
(A+)

Fra : Thomas

Dato : 05-04-04 14:20

"René Nielsen" <rni@jubiimail.dk> wrote in message
En ny tromle koster ca. 1400-1600 kr -
> surt show hvis det er den der skal skiftes!!!!

Men hvem gør også det? Det kan man få en ny printer for (har lige selv købt
en hl-1430 til 1495,-)

Mvh

Thomas

Fra : René Nielsen

Dato : 05-04-04 15:07

"Thomas" <BambanosREmOvE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> En ny tromle koster ca. 1400-1600 kr -
>

> Men hvem gør også det? Det kan man få en ny printer for (har lige selv

Hej Thomas,
Det har jeg ikke taget stilling til. Jeg opfatter brugerne herinde som
selvtænkende og intelligente individer, der ikke behøver en "Brian" for at
fortælle dem, at skifte en tromle til ca. 1600 måske ikke er så smart
Det skal opfattes som oplysning - intet andet. Hvad folk så ellers bruger
deres penge til, må de jo selv om, ikk'?
MVH: René
(A+)

Fra : Thomas

Dato : 05-04-04 23:06

> [...]
> Det skal opfattes som oplysning - intet andet. Hvad folk så ellers bruger
> deres penge til, må de jo selv om, ikk'?

Nu kan jeg ikke helt få styr på om det er mig eller dig selv du kalder for
en "Brian"!!! Men du bragte selv tromleskift på bane uden videre. Så har
jeg vel lige så meget ret til at fortælle, at kommer det dertil, kan det
ikke betale sig.

Mvh

Thomas

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 05-04-04 14:21

> [...]
> 2. Hold knappen på front inde MENS du tænder for printer
> 3. Slip knappen når lys i "Drum"
> 4. Tryk knappen ind igen, HOLD indtil lys i "Ready"

Det kan jeg desværre ikke få til at virke - men jeg fandt da ud af at få
udskrevet en enkelt side, hvor der var oplysninger om hvor mange % af min
toner der var tilbage og hvor mange sider jeg havde udskrevet m.m.

> [...]
kr -
> surt show hvis det er den der skal skiftes!!!!

Kan du sige mig hvad tromlens opgaver er? Jeg er med på at toneren jo skal
til for at få nogle "bogstaver" printet på mit papir Men tromlen?

Mvh
Morten

Fra : René Nielsen

Dato : 05-04-04 15:35

> [...]
> Kan du sige mig hvad tromlens opgaver er? Jeg er med på at toneren jo skal
> til for at få nogle "bogstaver" printet på mit papir Men tromlen?

Hej Morten,
Hermed en lidt længere beskrivelse af laserprintere, og hvordan de fungerer.
Laserprintere er sk. pageprintere, dvs. de printer først når en side
modtaget til print. Når der skal udskrives foregår det i én cyclus af 6
events. (Undskyld det engelske, men der er ikke rigtig nogen ordentlige
danske ord). Disse 6 events er:
1. Charging = Tromlen, der er fotosensitiv, tilføres strøm (5000 vDC)
2. Writing = Tromlen er negativ, laseren gør dele af tromlen MINDRE negativ,
print out, 100 vDC
3. Developing = Tonerkassette åbnes, og toner fæstnes til den MINDRE
negativt ladet del af tromle.
4. Transferring = Sker via en Coronawire der gør papiret POSITIVT, trækker
toner på papir.
5. Fusing = Toner smelter ved varme (ca. 90 grader c.), opvarming sker ved
fusing lamps, herved fæstnes toner til papir.
6. Cleaning = Gummiskovle renser tromle for overskydende toner, og erasure
lamps "sletter" tromle.
Forfra med nr. 1 ved næste papir... OSV.
Håber det kan forklare lidt.
MVH: René
(A+)

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 06-04-04 11:15

> [...]
> lamps "sletter" tromle.
> Forfra med nr. 1 ved næste papir... OSV.
Mange tak for den udførlige beskrivelse!
Mvh
Morten

Fra : René Nielsen

Dato : 06-04-04 22:28

"Morten Munk-Jensen" <munk-jensen@FJERNESgyxi.dk> skrev i en meddelelse
> Mange tak for den udførlige beskrivelse!
> Mvh
> Morten

Hej Morten,
Selv tak, og god påske til alle i NG.