Laserprinter til netværk - Hvilken?
Fra : Lasse Rønlev

Dato : 03-04-04 15:14

Hej NG!

Er der nogen der har nogle fornuftige bud på en laserprinter, der kan
printer over netværket?
PRISEN ER ISÆR VIGTIG, da jeg er fattis SU-studerende

Er det evt. bedre/billigere at købe en printserver ved siden af til 5-600
kr? Hvilke andre/færre muligheder giver det?

Hvad skal jeg især holde øje med?

Med venlig hilsen
Lasse Rønlev

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-04-04 16:50

Lasse Rønlev wrote:
> Hej NG!
>
> Er der nogen der har nogle fornuftige bud på en laserprinter, der kan
> printer over netværket?

Det kan mange printere, enten med indbygget netværk eller via en ekstern
printserver, som du selv kommer ind på.

Jeg har f.eks. selv en Brother HL-1870N her på kontoret (jeg er
selvstændig) og den er jeg meget glad for... automatisk duplex, første
print fra dvale på kun 12 sekunder, flotte print, indbygget netværk med
mange funktioner, PostScript 3 emulering osv. På den anden side koster
den også ca. 5000,- inkl. moms.

Se f.eks. på en Brother HL-5040 til ca. 2000,- og en Trendnet TE100-P1P
printerserver til ca. 450,-.
Jeg tror ikke du får det meget bedre til prisen.

Jeg har også gode erfaringer med Minoltas mindre lasere. Dog lader det
til at mange af de billigste modeller er Windowsprintere.

> PRISEN ER ISÆR VIGTIG, da jeg er fattis SU-studerende

Hvad er din beløbsramme?

> Er det evt. bedre/billigere at købe en printserver ved siden af til 5-600

Hvis prisen er vigtig, skal du nok se efter en ekstern printserver, da
merprisen for indbygget netværk, som regel er større end prisen for en
printserver.
En anden mulighed er at bruge din server hvis du alligevel har sådan een
stående (til hjemmesider, firewall osv.) som printerserver.

> kr? Hvilke andre/færre muligheder giver det?

Det afhænger af det enkelte produkt.

> Hvad skal jeg især holde øje med?

Tjah, jeg vil f.eks. undgå en decideret Windowsprinter, for så er du
sikret lidt længere ud i fremtiden end den aktuelle Windowsversion.
Til gengæld er Windowsprinterne som regel billigere.

Se på hvor mange sider, en tonerpatron nominelt kan printe og sammenhold
dét med prisen på toneren.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Christian Haugwitz

Dato : 03-04-04 17:00

Hej Lasse

Jeg har en efterhånden gammel brother hl-1250, siddende i min computer.

Da jeg har min computer kørende i døgndrift, har jeg bare delt printeren
over lokalnetværket.
Så kan alle bruge den derigennem.
Jeg bruger forresten windows2000, det virker selvfølgelig også i winxp og
linux(dette er dog noget mere besværligt)

Dette kan gøres med alle printere, men kræver som sagt at computeren er
tændt når der skal printes.

Men der er ikke stor prisforskel på laserprintere med netkort og printere
uden.

mvh
Christian Haugwitz