Nyt lydkort.
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-04-04 19:42

Greetings!

Jeg er træt af onboard-lyden og vil ha' mig noget bedre.
Jeg har kig på flg:

TerraTec Aureon 5.1 Fun
TerraTec SoundSystem 512i Digital

Jeg har ikke brug for surround, men derimod god stereogengivelse. Jeg
spiller også lidt. Desuden er MIDI et plus.

Hvilket skal jeg vælge?
Er der alternativer i prisklassen?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kim Michael Larsen

Dato : 02-04-04 23:00

> [...]
>
> Jeg har ikke brug for surround, men derimod god stereogengivelse. Jeg
> spiller også lidt. Desuden er MIDI et plus.

Hvad med et SoundBlaster Live 5.1 Digital.

mvh Kim.

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 02-04-04 23:07

> Hvad med et SoundBlaster Live 5.1 Digital.

Jeg kunne godt tænke mig at høre alternativer til dette lydkort :)
Jeg synes det er blevet lidt for meget "det køber jeg, for det har alle
andre" - siger jeg, der har 2 stk. kørende ;P

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Kim Michael Larsen

Dato : 02-04-04 23:17

> Jeg kunne godt tænke mig at høre alternativer til dette lydkort :)
> Jeg synes det er blevet lidt for meget "det køber jeg, for det har alle
> andre" - siger jeg, der har 2 stk. kørende ;P

Det kan da godt være man skal prøve noget nyt engang imellem, men her tænker
jeg også på opdatering af kortet.

Har engang haft, da man købte sin første pc et lydkort ved navn Sound
Galaxy, det købte man fordi det ikke kostede så meget som det andre, men på
et tidspunkt kunne man ikke få nogle driver der virkede også så købte man et
SoundBlaster og der har ikke været nogle problemer med nogle driver lige
siden.

mvh Kim.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-04-04 12:59

In article <406de668$0$230$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
kml@NOSPAMpost12.tele.dk says...

> et tidspunkt kunne man ikke få nogle driver der virkede også så købte man et
> SoundBlaster og der har ikke været nogle problemer med nogle driver lige
> siden.

Så du går altså efter driversupport, hvor jeg går efter
_lydkvalitet_...?

Fra : arc@na

Dato : 02-04-04 23:57

"Kim Michael Larsen" <kml@NOSPAMpost12.tele.dk> wrote in news:406de250$0
$258$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Hvad med et SoundBlaster Live 5.1 Digital.

Jeg køber aldrig mere et kort fra Creative (SoundBlaster) efter jeg har
prøvet Hercules Fortissimo 7.1. Det er et kanon-kort, og efter hvad jeg
har hørt, skulle Hercules Game Theater være endnu bedre (men det har jeg
ikke selv prøvet).

Desuden er (var???) Creative så ligeglade med deres kunder i flere år, at
de ikke gad at udgive drivere, som passer med den til enhver tid nyeste
version af DirectX.

Og jeg har læst om MANGE problemer med SB Live i de internationale games-
grupper.

arc@na

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-04-04 01:44

In article <406de250$0$258$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
kml@NOSPAMpost12.tele.dk says...

> Hvad med et SoundBlaster Live 5.1 Digital.

Hvorfor foreslår du sådan et kort?
Er det fordi du ikke kender de andre?

Creative Labs har aldrig været rigtig gode til det med lydkvalitet. Det
er primært derfor jeg har søgt i en anden retning.

Fra : NTFS

Dato : 03-04-04 00:30

> Jeg har ikke brug for surround, men derimod god stereogengivelse. Jeg
> spiller også lidt. Desuden er MIDI et plus.

Når du skriver at midi er et plus - er det så fordi du laver musik på
computeren ? Og hvis det er tilfældet - og du ikke behøver surround - burde
du så ikke se efter et egentlig musiklydkort ?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-04-04 01:42

In article <406df780$0$271$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
kuros@mail.dk says...

> Når du skriver at midi er et plus - er det så fordi du laver musik på

Jeg laver ikke musik på computeren, men jeg lytter en del til MIDI. Og
et af mine favoritspil har MIDI-soundtrack (Transport Tycoon).

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-04 10:46

Uheldigvis faldt Jesper G. Poulsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Jeg laver ikke musik på computeren, men jeg lytter en del til MIDI.
Og
> et af mine favoritspil har MIDI-soundtrack (Transport Tycoon).

Altså vil du have et kort med indbyggede MIDI lyde?

Det findes ikke mere!

Der er kun Yamaha SW1000XG, men det koster 7000,- og dur slet ikke til
spil. Men lydene er fabelagtige, jeg har selv et + det Terratec, jeg
nævnte.

Claus

Fra : NTFS

Dato : 03-04-04 14:33

Claus Tersgov wrote:
> [...]
>
> Der er kun Yamaha SW1000XG, men det koster 7000,- og dur slet ikke til
> spil. Men lydene er fabelagtige, jeg har selv et + det Terratec, jeg

Det er ikke rigtigt at der ikke findes lydkort med indbygget lyde mere. De
fleste soundblaster og Audigykort understøtter Soundfonts, der kan gi' en
fremragende lyd.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-04 15:15

Uheldigvis faldt NTFS over tastaturet og skrev derved følgende:

> Det er ikke rigtigt at der ikke findes lydkort med indbygget lyde
> mere. De fleste soundblaster og Audigykort understøtter Soundfonts,
> der kan gi' en fremragende lyd.

Så er lydene jo heller ikke indbygget!

Claus

Fra : NTFS

Dato : 03-04-04 23:17

Claus Tersgov wrote:

> Så er lydene jo heller ikke indbygget!

Lydende loades ind i rammen og er der konstant.. Det muligt at loade lyde
der fylder flere 100 mb afhængig af hvor mange ram man har. Det er
klippestabilt.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-04-04 23:38

In article <406f37e8$0$192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
kuros@mail.dk says...

> Lydende loades ind i rammen og er der konstant.. Det muligt at loade lyde
> der fylder flere 100 mb afhængig af hvor mange ram man har. Det er
> klippestabilt.

Ligesom GUS gjorde. Det bruger ikke processortid i drift.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-04-04 10:27

> [...]

> Lydende loades ind i rammen og er der konstant.. Det muligt at loade
> lyde der fylder flere 100 mb afhængig af hvor mange ram man har. Det

Men de er stadig ikke indbyggede.

Claus

Fra : NTFS

Dato : 04-04-04 13:05

Claus Tersgov wrote:

> Men de er stadig ikke indbyggede.

Hvordan definerer du "indbygget" og hvorfor mener du det er en fordel at
lyde er "indbygget" frem for at man kan skifte lydene efter behag og som
iøvrigt kan ha' en opløsning på flere 100 mb og som virker 100 % som var de
"indbygget" ?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-04-04 19:02

> [...]

> at lyde er "indbygget" frem for at man kan skifte lydene efter behag
> og som iøvrigt kan ha' en opløsning på flere 100 mb og som virker

Jeg siger heller ikke, at det er en fordel, men softfonte bruger nu
engang ram, og det er heller ikke alle spil, der fungerer lige godt
med softfonte.

Indbyggede lyde er et kort med Wavetable, men det er kun gaml kort som
har det. Mig nekendet bliver der ikke længere produceret lydkort med
wavetable.

Men man skal bare skelne, fordi der er altså en forskel.

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-04-04 17:25

In article <406ebcf8$0$274$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
kuros@mail.dk says...

> Det er ikke rigtigt at der ikke findes lydkort med indbygget lyde mere. De

Det ene af de 2 jeg har overvejet er med wavetable.

Men hvilket skal jeg vælge???

Hvordan er lydkvaliteten?

Er det støj og sus det hele, eller?

Og er der nogle brugbare alternativer?

Mit sidste fornuftige lydkort var et GUS MAX, men det var desværre ISA
og uden fornuftig support i Windows.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-04 17:38

> [...]
følgende:

> Det ene af de 2 jeg har overvejet er med wavetable.

Terratec har generelt en høj lydkvalitet, jeg har et par liggende i
skuffen, hvoraf det ene også har midilyde.

> Er det støj og sus det hele, eller?

Dmx 6Fire er 100% støjfrit, men det er også en hel del dyrere. Jeg
bruger bl.a. mit til lydbearbejdning og til softsynth, og det spiller
bragende godt.

Læg også mærke til, at flere af Terratec's kort har fået flere priser
og altid gode anmeldelser..

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-04 17:46

Uheldigvis faldt Jesper G. Poulsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Og er der nogle brugbare alternativer?

Jeg har sådan et liggende i skuffen, men desværre har det en periodisk
fejl. Der er indbyggede midilyde og mulighed for at downloade
softfonte til kortet.

Lyden er helt ok, men midilydene er de sædvanlige spilledåselyde -
men jeg er også bedre vant...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-04 10:43

> [...]

> Jeg har ikke brug for surround, men derimod god stereogengivelse.
Jeg
> spiller også lidt. Desuden er MIDI et plus.

Terratec DMX6 Fire

Kanon lyd og alle muligheder.

Men det er nok noget dyrere..

Claus