inspildning af ly
Fra : Butman

Dato : 02-04-04 00:10

Hej Gruppe

Vil gerne lægge nogle musiknumre fra cassettebånd ind på min HD. Derefter
redigere og lave en CD.

Hvad skal jeg bruge for at kunne forbinde casettespilleren med computeren
altså udover en ledning. Er det hardware eller bare et softwareproblem. Og
hvor skal jeg forbinde fra og til.

Venligst

Mogens Holm-Andersen

Fra : Madsen

Dato : 02-04-04 00:40

On Fri, 2 Apr 2004 01:09:44 +0200, "Butman" <Shimmer@lovenet.uk>
wrote:

> [...]
>altså udover en ledning. Er det hardware eller bare et softwareproblem. Og

Du skal forbinde båndoptageren's Line-out med lydkortet's Line-in.
Derudover skal du bruge et optage/redigerings program.
Windows egen lydoptager kan til nød bruges, men den kan kun
optage og altså ikke redigere (klippe). Selv plejer jeg at bruge
et kanon program som hedder Cool Edit ( findes i flere forskellige
versioner ) http://www.mp3-converter.com/cool_edit_2000.htm

mvh Madsen

Fra : Butman

Dato : 02-04-04 00:56

"Madsen" <madsen@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> optage og altså ikke redigere (klippe). Selv plejer jeg at bruge
> et kanon program som hedder Cool Edit ( findes i flere forskellige

Mogens Svarer

Ok tak for tippet, jeg må se hvad der er af stik der kan passe sammen. Kan
godt lave MP3 på mediaplayeren, tror du engang lagde en Ratmig ud, og har
en Nero wawe editor, men det skulle jer gerne ende som alm. cdfiler.

Men jeg kan måske bare hive en ledning fra mit stereoanlæg og så bruge det
program du anbefaler. Men alle trick modtages hvis det er noget du gør det
i. LP plader kunne jo også være sjove når proppen er kommet af med det her.
venligst

Mogens Holm-Andersen

monse@privat.dk

Fra : Madsen

Dato : 02-04-04 01:59

On Fri, 2 Apr 2004 01:56:20 +0200, "Butman" <Shimmer@lovenet.uk>
wrote:

>Ok tak for tippet, jeg må se hvad der er af stik der kan passe sammen.

Hvis du har et anlæg med Line-out (2 phono stik) så koster et sådan
kabel ikke alverden. Det er også nemt nok at lave selv hvis man
kan lodde lidt. Så skal du bare have et lille Y stik som laver de to
phono stik om til et stereo jack som passer i lydkortet. Sådan et
stik kan fås for en 10-15 kr. Somme tider kan man også finde et
kabel med 2 phono stik og 1 stereo jack.

>en det skulle jer gerne ende som alm. cdfiler.

Nemt nok. Optag og gem som WAV filer. Brænd en audio CD med
Nero eller lign. Brænderprogrammet klarer resten.

> [...]
>i. LP plader kunne jo også være sjove når proppen er kommet af med det her.

Jeg bruger netop Cool Edit (Pro versionen) til at spille LP plader
over med. Princippet er det samme om det er fra bånd eller LP.
Cool Edit har nogen gode filtre til at fjerne klik og sus med.
Sådanne gamle LP'er som er renset digitalt kan virkeligt få nyt
liv, hvis man tager sig tid til at gøre det grundigt. ( men man kan
også bare klaske et standard filter på og klare opgaven på et
par minutter. )

mvh Madsen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-04-04 10:01

On Fri, 2 Apr 2004 01:56:20 +0200, Butman wrote:

[snip]
> Men jeg kan måske bare hive en ledning fra mit stereoanlæg
[snip]

Når du så trækker det kabel, så husk og ta' strømmen fra begge dele. Sluk
på vægen!

Jeg ødelagde min videos lydindgang/tuner ved at være doven. Jeg skulle jo
bare lige koble PC og video sammen...

--
Mvh. Lars

Fra : Anders Pedersen

Dato : 03-04-04 09:08

On Fri, 02 Apr 2004 01:39:30 +0200, Madsen <madsen@nospam.com> wrote:

> [...]
>optage og altså ikke redigere (klippe). Selv plejer jeg at bruge
>et kanon program som hedder Cool Edit ( findes i flere forskellige

Cooledit findes ikke mere.
prøv at læse her
http://www.adobe.com/special/products/audition/syntrillium.html

Med Venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen
Ved epost fjern NOSPAM

Fra : IG [7100]

Dato : 02-04-04 00:52

"Butman" <Shimmer@lovenet.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> altså udover en ledning. Er det hardware eller bare et softwareproblem. Og

Du skal ikke bruge andet. Når du skriver cassetteafspiller, mener du så en
Cassetteradio? Hvis dette er tilfældet, skal du bruge et 3,5mm
minijack<->3,5mm minijack kabel. Dette sættes i båndoptageres
hovedtelefonudgang og i lydkortets audio in. Dette med udgangspunkt i, at
der ikke er andre udgange på Cassetteradioen.

Hvis du bruger et 43cm hifianlæg, skal du benytte et lidt andet kabel. Du
skal bruge et phono<->3,5mm minijack kabel. På forstærkeren finder du en
udgang og slutter phonokablerne til. Minijack kobler du så til computerens
audio in. Denne løsning giver givetvis en bedre lyd.

Så skal du faktisk bare bruge et passende stykke software til at optage
lyden fra lydkortet. Helst noget med nogen filtermuligheder, så du kan
filtrere støj fra. Det er jo cassettebånd vi snakker om. Optag det i
Wave-format og brænd som en audio-cd. Voila.

Kig evt. efter gratis/testsoftware på www.download.com eller www.tucows.dk

Alternativt findes der dansk software til at optage fra vinylplader, hvilket
givetvis også kan bruges til cassettebånd. Koster nok et par hundrede
kroner. Kan ikke huske hvad det hedder, men har set det i Merlin. De er en
del af et sæt, hvor man både kan lave teknomusik, dance og meget andet.

Håber at det hjælper. Er du i tvivl, så kom med lidt flere informationer om
din cassetteafspiller.

Fra : Butman

Dato : 02-04-04 01:13

> [...]
> del af et sæt, hvor man både kan lave teknomusik, dance og meget andet.
>
> Håber at det hjælper. Er du i tvivl, så kom med lidt flere informationer

Mogens svarer

Tusind tak det var da noget. Jeg har en Teac af den bedre slags sammen med
mit anlæg som er en Pioneer PD 5705 Det bliver dog lidt af en ledning der
skal hives, men ok det kunne gøres. Men jeg kunne jo også bare tage en lille
casetteafspiller som kunne tages ind til computeren for at gære det med
ledningen nemmere. Men klart som du siger, kvaliteten er jo næppe særlig god
på sådan en afspiller.

Men tak for dit fine svar, jeg må forske lidt i sagen, det er åbenbart noget
der kan laves.

venligst

Mogens Holm-Andersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-04 05:10

Butman skriver:

> Hvad skal jeg bruge for at kunne forbinde casettespilleren med computeren
> altså udover en ledning. Er det hardware eller bare et softwareproblem. Og
> hvor skal jeg forbinde fra og til.

Et færdigt kabel fra line out på båndoptageren til et minijack stik der
kan gå i line in på din computer (eller blot til phonobøsninger, hvis
din computer har det - min har).

Kablet er det samme som det der ofte bruges fra linjeudgangen og op til
højttaleren til din PC.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : JuNi

Dato : 02-04-04 09:44

Hvis du er villig til at investere et par kroner ville jeg kigge efter
"STeinber Clean Plus Version 5" som indeholder det hele du skal bruge, har
yderligere den fordel via boxen kan du tilslutte din pladespiller direkte
til PC'en og skal derfor ikke bruge hele steroanlæget, samtidig også
anvendelig til optagelse fra kasette.
Har selv via dette tranformeret godt 400 LP'er til MP3, tager lang tid
men....
Ole

Fra : Butman

Dato : 03-04-04 00:29

"JuNi" <nonfunction@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anvendelig til optagelse fra kasette.
> Har selv via dette tranformeret godt 400 LP'er til MP3, tager lang tid

Mogens svarer Ole
tak for mange fine råd. Men når man begynder at spille og så videre, hvor
lægger de sig så? Prøvede den indbyggede optager men den siger jo åben og da
der jo ikke lå noget blev jeg ikke klogere. Men det må gerne koste, så
samlet løsning

Og jeg skal nok huske at slukke inden jeg kobler.(JuNi).

Også en tak til Madsen, som har hjulpet tit med det mest utrolige.

Jeg har faktisk en del godt udstyr, men skal lige finde ud af at sætte det
sammen, jeg er helt ny i lige det her, og det ville jo være fint hvis ikke
man skulle trække helt inde fra stuen, så den med direkte tilslutning til de
enkelte dele er god. Men ville gene vide hvor de lægger sig, men det løser
måske sig selv eller XP gør det måske for mig. Jeg har også en Nero 6, så
det er vel bare kablet jeg skal ha og så en optager.

Venligst med tak

Mogens Holm-Andersen

monse@privat.dk

Fra : LarsS

Dato : 03-04-04 11:17

Mogens "Butman" skrev:

> Jeg har faktisk en del godt udstyr, men skal lige finde ud af at sætte det
> sammen, jeg er helt ny i lige det her...[cut]
> Jeg har også en Nero 6, så
> det er vel bare kablet jeg skal ha og så en optager.

Der er altså en hæderlig optager (=WavEditor)
i Nero 6, den er ihvertfald god at starte med.

/LarS

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-04 12:18

Uheldigvis faldt Butman over tastaturet og skrev derved følgende:

> Vil gerne lægge nogle musiknumre fra cassettebånd ind på min HD.
> Derefter redigere og lave en CD.

Hent programmet Audacity her:
http://audacity.sourceforge.net/

Det er gratis, det er dansk og det er ganske udmærket. Kan næsten
alt det, du har brug for og lidt til.

CD laves med et brænder program.

Claus