Hurtig hjælp ønskes: Defekt harddisk
Fra : Morten Christensen

Dato : 29-03-04 16:53

Jeg står i den situation, at jeg ikke kan starte min PC op pludselig. I
maskinen sidder to styk IBM diske i et RAID-0 på en Promise Fasttrack-100
controller. Maskinen starter godt nok op, og fasttrack controlleren melder
at begge diske er funktionelle. Den begynder så at loade winXP, men så
kommer der pludselig nogle lyde fra harddiskene et par gange i træk som om
den loader, og så går den kold. Hvis man så venter 10 sekunder længere,
genstarter maskinen.

Jeg har prøvet at starte i fejlsikret tilstand med samme resultat. Så har
jeg prøvet at smide XP-cden i og komme ind i repair-konsollen. Her skriver
jeg så "CHKDSK", og ved 25% stopper den og siger at disken indeholder en
eller flere uoprettelige fejl.

Jeg kan regne ud, at jeg skal ud og have nye diske, men er der en måde
hvorpå jeg kan redde nogle af mine data fra de andre diske? Der er jo stadig
adgang til dem, selv om der er noget af det som den ikke kan læse.

Nogen som kan hjælpe mig?

Og ja, jeg ved godt at jeg bare kunne sørge for bedre backup, men den sidste
er altså tre uger gammel

På forhånd tak!

/morten

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 29-03-04 19:30

Morten Christensen wrote:
> [...]
> hvorpå jeg kan redde nogle af mine data fra de andre diske? Der er jo
> stadig adgang til dem, selv om der er noget af det som den ikke kan

I RAID 0 er det ikke noget at gøre efter en disk går ned. (om den så er gået
ned skal jeg ikke kunne sige.. men vil tro det)

Fra : Futte

Dato : 29-03-04 20:00

Har selv prøvet det Raid 0 er sur røv hvis den ene disk crasher

Fra : Egil Solberg

Dato : 29-03-04 20:30

Morten Christensen wrote:

> Nogen som kan hjælpe mig?

Forsøg at boote fra et andet medium. Du burde kunne få endel data af
raidet, så længe du undgår de dårlige sectorer. Selv kunne jeg boote min
75GXP i safe mode efter en chkdsk efter boot til recovery console, men
at boote på en anden disk burde også kunne virke. Reddede de fleste data
i mit tilfælde.

Fra : Anders Pedersen

Dato : 30-03-04 13:14

Forkert gruppe