Hvorfor specielle ram til mærke-computere?
Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-03-04 17:40

Hej -

Jeg har 2 spørgsmål ang. ram til mærke-computere såsom ibm, dell mv.

- hvad er det rent teknisk der gør at kun ram lavet til en specifik model
virker? Eller omvendt, hvorfor kan maskinerne ikke klare ganske "alm."
ram-klodser?

- hvad er overhovedet meningen med at der skal specielle ram til? Det er da
møj besværligt!?

I håb om at blive klogere - på forhånd tak!

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Peter Jespersen

Dato : 28-03-04 21:59

On Sun, 28 Mar 2004 18:40:06 +0200, Jonas Delfs wrote:

> [...]
>ram-klodser?
>
>- hvad er overhovedet meningen med at der skal specielle ram til? Det er da

Det er standard RAM-kredse, men RAM-modulerne er ikke.

Jeg vil tro at en del af det er ren historie, der bunder i at en lang
stribe mærkevareproducenter tilbage i 80'erne og 90'erne der benyttede
egenudviklede komponenter og ikke standardkomponenter, nogle gange for
ekstra hastighed (Fx den gode gamle MCA-bus og de tilhørende enheder).
Idag er det IMO dog primært et spørgsmål om at afskære kunderne fra at
kunne ud og købe billige komponenter i det nærmeste supermarked. Du nævner
IBM og Dell, der primært lever af virksomheder (IBM for eksempel sælger
slet ikke til private, det har de folk til) - så det er lidt andre
spilleregler de går efter.

Ovenstående gælder skrivebordsmaskiner (Sikkert også blærbare) og små->
mellemstore servere. De rigtige servere er stadig skræddersyet (IBM har
servere med blandet arkitektur ... fx Power som primær kraft, men som også
indeholder x86 processorer - evt som parasit server ... så her er der lidt
af hvert og SUN har sin Hail Mary RAM arkitektur (Gør det muligt at have
flere parallele tilgange til det samme RAM-modul) som de er ved at lægge
sidste hånd på).

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
"And micro brain! Growl for me, show me that you still care!"

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-03-04 20:25

"Peter Jespersen" <flywheel@tiscali.ddk> skrev i en meddelelse

> Det er standard RAM-kredse, men RAM-modulerne er ikke.

Hvad betyder det, sådan lidt mere teknisk? Jeg fik engang svaret "det er
fordi de skal være Tsop II, og de er desværre ret dyre", på hvorfor ram til
min bærbare ibm er så dyre. - hvad betyder det?

> [...]
> IBM og Dell, der primært lever af virksomheder (IBM for eksempel sælger
> slet ikke til private, det har de folk til) - så det er lidt andre

Den fik jeg ikke - hvad mener du, hvilke spilleregler gælder når de primært
handler med virksomheder?

> Ovenstående gælder skrivebordsmaskiner (Sikkert også blærbare) og små->
> mellemstore servere.

Jeg mener at huske at have hørt om successhistorier om folk der har prøvet
standardblokke til sådanne modeller med held - hvordan kan det rent teknisk
lade sig gøre?

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-03-04 20:49

Jonas Delfs wrote:

> Jeg mener at huske at have hørt om successhistorier om folk der har
> prøvet standardblokke til sådanne modeller med held - hvordan kan det
> rent teknisk lade sig gøre?

Du kan sagtens købe en ny IBM server og smide standardkomponenter i den
Det er ikke det der er problemet

Når jeg køber en IBM server så køber jeg samtidig 3 års onsite garanti ti
maskinen
Gæt hvad der sker hvis den brækker ned og jeg skal have service på maskinen,
og jeg har investeret i 3die parts dele?
Nemlig ingen garanti før delene er skiftet

- Peter

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-03-04 21:02

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan sagtens købe en ny IBM server og smide standardkomponenter i den
> Det er ikke det der er problemet

Nu var der snakke om "hjemmecomputere" og laptops.

> [...]
maskinen,
> og jeg har investeret i 3die parts dele?
> Nemlig ingen garanti før delene er skiftet

Klart nok - men har jeg nogen jordisk chance for at undersøge hvilke
ram-blokke der er sammensat på en sådan måde at de vil du' i min TP X21,
uden at prøve dem vel og mærke?

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-03-04 21:28

In article <c47aq9$9in$1@sunsite.dk>, Jonas Delfs wrote:
> Klart nok - men har jeg nogen jordisk chance for at undersøge hvilke
> ram-blokke der er sammensat på en sådan måde at de vil du' i min TP X21,
> uden at prøve dem vel og mærke?

http://www.crucial.co.uk - Har købt diverse printer og laptop
RAM fra dem flere gange.

De garanterer det virker, men det er ikke dækket af IBM garanti
som IBM og korrekte Kingston moduler.

Hvis du har en X21 type 2660, så skal du bruge PC100 SDRAM. Men
nok 168-pins. Crucial vil have knap 73 pund for 256MB (knap 900 kr)
inklusive moms.

Maskinen kan max klare 320MB.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-03-04 21:40

meddelelse news:slrnc6ed9r.278.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> http://www.crucial.co.uk

Kender udmærket crucial, men så meget billigere er de nu ikke på ram til
denne model. Kan få nye originale ram herhjemme for 995,- (256mb).
Mit ønske er at finde ud af om nogen standard-moduler kan bruges, eller i
hvert fald hvordan det rent teknisk hænger sammen siden jeg så ikke kan.

Fra : iddqd

Dato : 29-03-04 16:28

Jonas Delfs wrote:
> [...]
> hvert fald hvordan det rent teknisk hænger sammen siden jeg så ikke kan.

Crucial er vist så standard som det kan være, men jeg formoder det du
mener er et no-name modul eller ihvertfald noget der er så billigt som
muligt. Her vil jeg så påpege at pris og kvalitet som regel følges ad,
faktisk er noget af det man så betaler for netop at man ikke har bøvl
som f.eks. det du har nu med at finde noget ram som passer.

Men find ud af data for de moduler du skal bruge, f.eks. ved at kigge på
Crucials hjemmeside, og kontakt så en af de størrer computerforhandlere,
så er der nok en chance for at de kan skaffe noget hjem der ikke er
mærkevare.

Held og lykke

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-03-04 21:51

Jonas Delfs wrote:

> Klart nok - men har jeg nogen jordisk chance for at undersøge hvilke
> ram-blokke der er sammensat på en sådan måde at de vil du' i min TP
> X21, uden at prøve dem vel og mærke?

Ja det kommer jo an på hvilken
http://www-306.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-4NVU4N

Prøv at høre i den relevante gruppe