Uden stamtavle
Fra : Brian Weje

Dato : 28-04-01 17:38

Hejsa!

Jeg er den lykkelige ejer af to mainecoon hunkatte.
Efter at have været i Vejle, er jeg meget overrasket, over hvor smukke katte
jeg selv har og vil gerne gå på udstilling med dem, men de har ingen
stamtavle. Vil de kunne blive bedømt som huskatte og hvor skal jeg henvende
mig for videre information.

På forhånd tak
Ulla Henriksen

Fra : Grit Wessel

Dato : 28-04-01 18:41

> og vil gerne gå på udstilling med dem, men de har ingen
> stamtavle. Vil de kunne blive bedømt som huskatte og hvor skal jeg
henvende
> mig for videre information.

Hej Ulla

Du kan udstille dine katte som huskatte. Huskatte er i udstillingsverdenen
alle katte, der ikke har stamtavle.
For at udstille dem skal du være medlem af en af de fire hovedklubber:
Jyrak, Darak, Racekatten eller Perseren (http://www.jyrak.dk/,
http://www.darak.dk, http://www.racekatten.dk/ og http://www.perseren.dk/).
Jeg vil tro, at den klub du melder dig ind i, giver dig noget information,
men jeg ved det faktisk ikke.
http://www.felisdanica.dk/ramme.htm kan du finde udstillingsdatoerne
under menuen "Udstillinger" og tilmeldingsblanketten under menuen
"Blanketter".

MVH Grit

--
Grit Wessel
Ginkgo Norske Skovkatte

Fra : Kenneth Bay Smidt

Dato : 29-04-01 00:59

Jeg ved ikke hvor du har den opfattelse fra, at man bare kan udstille en
racekat uden stamtavle som en huskat, - er det over på øen i gør det ?

Jeg har heldigvis set flere gange, at racekatte uden stamtavle er blevet
afvist som huskatte. Eller dommeren har givet dem en "bund" bedømmelse
da racekatte ikke skal konkurrere mod rigtig huskatte.

Hvad vil du sige til at jeg havde udstillet en huskat som en norsks skovkat

udstillingen i vejle mod din Phizackerley ?!

Der var faktisk en langshårs racekat der blev afvist i Vejle af R. Saetre i
gruppen huskatte.

Vil man udstille en huskat, så få en rigtig huskat.....

Venlig hilsen
K. Pedersen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-04-01 10:34

Hej Kenneth

Næh, det har vist ikke så meget at gøre med, hvor man bor - men dommerne...
Jeg har set tilfælde hvor en kat, som lignede en skovkat _rigtig_ meget blev
bedste huskat - og så har jeg også oplevet, at dommerne "dumpede" de katte,
som lignede racekatte for meget til fordel for "ægte" huskatte!
Jeg må indrømme, at jeg selv mest hælder til at gøre sidstnævnte - altså ud
med de uægte racekatte af huskatte-gruppen, for hvis man vil udstille
racekatte, så må man jo købe en med stamtavle istedet for at forsøge dem som
huskatte, hvor de ikke hører hjemme...

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Kenneth Bay Smidt <kenneth@baysmidt.com> skrev...

Fra : Kenneth Bay Smidt

Dato : 29-04-01 18:01

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> med de uægte racekatte af huskatte-gruppen, for hvis man vil udstille
> racekatte, så må man jo købe en med stamtavle istedet for at forsøge dem

Det er dejligt at se at ens meninger deles af andre. Jeg opstiller også en
ændringsforslag til Felis Danica´s udstillingsregler på næste
generalforsamling i min klub.
Så det ikke fremover er muligt, at udstille katte der er racekatte uden
stamtavle
i huskatte gruppe.

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 29-04-01 19:57

Undskyld jeg blander mig, og mit spørgsmål er ikke ment provokerende, mere
nysgerrigt*S* Og samtidig indrømmer jeg blankt at jeg ikke ved noget om
katte avl, og genetik inden for katte. Men jeg er tidligere marsvine avler,
og anerkendt udstiller og avler af visse racer. Og nogen gange når man satte
2 forskellige racer sammen fik man en tredje "race" Den lignede racen, blev
tit oxo præmieret i denne race, men kun på stamtavlen kunne man se dens
genner, og nogenlunde regne ud hvad den ville avle.
Og er katteavlere aldrig kommet ud for en renracede killing, der bare
overhovedet ikke ligner den race den repræsentere??? Og omvendt, at avle på
en huskat, og få noget frem der kunne ligne en racekat??
Eller f ex avle en blanding tilbage med en racekat, og på den måde efter
hånden får en kat frem der tilnærmelig ligner den ægte kat?? Men ingen af
disse har stamtavler. Må de så ikke udstilles??? Skal de ligne noget ikke
race-rent for at kunne udstilles som det de er= Ikke-racedyr???
I DMK(Dansk marsvine klub) deler vi mellem racedyrsklasser og
kæledyrsklasser
I racedyrsklassen vurdere man kun på dyret dets racepræg og selvfølgelig
huld og pasning, men vigtigst er racepræget.
I kæledyrsklassen er det dyrets pasning og pleje det gælder. Og opførsel
(Viser den er vant til at være i menneske hænder)Her kan racedyr oxo
udstilles, men kun i een af de nævnte klasser pr udstilling.
Der er oxo op til flere tilfælde af dyr der er champions i begge klasser.

Og på den måde diskremineres ingen fordi man er uheldig at ligne eller ikke
ligne et racedyr.

--
Venlig hilsen Praxis©

Fra : newbie

Dato : 29-04-01 22:29

Ja, jeg tror, at "kattefolket" kunne lære meget af "marsvinefolket". Jeg har
aldrig, inden for dyreverdenen hørt så meget klamperi omkring stamtavler,
som det der kommer fra "kattefolket".

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-04-01 22:55

Hej Pernille

Du er velkommen til at blande dig alt det du lyster

> Og er katteavlere aldrig kommet ud for en renracede killing, der bare
> overhovedet ikke ligner den race den repræsentere???

Det sker vist ikke ofte... for de fleste katteracer er efterhånden så
"stabiliserede", at de afkommet er ensartet udseendemæssigt - selvfølgelig
er det ikke sådan, at et kuld killinger ligner hinanden på en prik, men man
er, hvis man er bare en lille smule kyndig udi katteracerne, ikke i tvivl
om, hvilken race de repræsenterer.

> [...]
> disse har stamtavler. Må de så ikke udstilles??? Skal de ligne noget ikke
> race-rent for at kunne udstilles som det de er= Ikke-racedyr???

Der er visse racer, bl.a. Norsk Skovkat, Maine Coon, Sokoke, Europe, Korat
m.fl. (og i princippet alle racer, dog ikke inden for "nyere" tid), der er
opstået ved udvælgelse af "ikke-racerene" katte, som er blevet registreret
og dermed er en "ny" race opstået. "Ny", fordi det jo reelt _er_ Norske
Skovkatte, der render rundt i de norske skove, de er bare ikke registrerede,
og racen som sådan har jo eksisteret længe før vi "fandt på den". Der er
skrappe regler for hvornår og hvordan man må parre tilbage til
ikke-registrerede katte.

Mht. raceblandinger - i USA er der godkendt en række forskellige
raceblandinger, bl.a. Tonkineseren, som er en blanding mellem en burmeser og
en siameser. Disse kan ikke godkendes i DK (i FIFe, som er den europæiske
organisation), idet de aldrig kan renavles 100%, der vil altid kunne komme
"rene" burmesere, "rene" siamesere og "rene" tonkinesere ud af parringerne,
dvs. linierne kan ikke stabiliseres udseendemæssigt.
Der er imidlertid godkendt racer, som er opstået ved blanding af to andre
racer, fx burmillaen, som er en blanding mellem burmeser og
chinchilla-perser - det er altså lykkedes at lave en race, som er blevet
stabiliseret (bl.a. fordi den bygger på to dominante træk, kort pels og
sølvgen). Det er et kæmpearbejde at få godkendt en ny race, da man skal
kunne præsentere x-antal katte (40-50 stk.) i x-antal generationer (mener
det er 5 generationer...), som selvfølgelig ser "ens" ud.

Man kan få tilladelse af avlsrådet til at lave specifikke raceblandinger -
dog kun for at tilføre et eller andet ønskeligt til sin egen race, og kun
hvis man har lavet udspecificerede avlsprogrammer, som beskriver hvordan man
tænkt sig at tilføre dette ønskede træk til sin race, og ikke mindst hvordan
man får udavlet de uønskede træk igen, som måtte komme ved blandingerne.
Desuden findes der ganske få raceblandinger, som stadig er tilladte at
lave - og igen registreres afkommet anderledes end hvis der ikke var sket
raceblanding.

Det korte svar er altså, nej, vi parrer ikke bare racerne sammen - og
afkommet kan heller ikke udstilles som hverken racekat eller huskat, for det
er ingen af delene, det er en raceblanding! Kattene kan udstilles, men som
tilhørende "ikke-anerkendt opdræt"

> [...]
> udstilles, men kun i een af de nævnte klasser pr udstilling.
> Der er oxo op til flere tilfælde af dyr der er champions i begge klasser.

Det svarer lidt til katteudstillinger, på sin vis - racekattene bliver
naturligvis bedømt ud fra racepræg, men så sandelig også på kondition og
temperament! Selv den mest racetypiske kat bliver aldig Best In Show, hvis
den præsenteres som undervægtig, overvægtig, møgbeskidt eller lignende - jeg
ville ønske jeg kunne sige det samme om temperamentet, men der er desværre
dommere, som godt vil nominere en kat, selvom den ikke har
udstillingstemperament...
Huskattene bliver derimod bedømt på trivsel og opførsel fremfor udseende. De
får dog ikke certifikat, men bliver klassificeret som nr. I, II, III osv.,
og denne klasse er "lukket land" for racekattene, så er man så uheldig gerne
at ville udstille sin racekat, som desværre ikke helt lever op til
standarden inden for pågældende race, så kommer man altså til at blive nr. 2
eller mindre hver gang... Jeg vil dog ikke betegne dette som værende
diskrimination, blot er det uheldigt for ejeren, hvis han/hun gerne vil
udstille med godt resultat.

Mvh. Camilla

Fra : Grit Wessel

Dato : 29-04-01 13:24

> Jeg ved ikke hvor du har den opfattelse fra, at man bare kan udstille en
> racekat uden stamtavle som en huskat

Jeg ved heller ikke _hvor_ jeg har den opfattelse fra, men det er stadig min
opfattelse, at iflg. udstillingsreglerne er en huskat enhver kat uden
stamtavle.

> - er det over på øen i gør det ?

Plat kommentar. Den gider jeg ikke kommentere yderligere.

> Hvad vil du sige til at jeg havde udstillet en huskat som en norsks
skovkat
> på udstillingen i vejle mod din Phizackerley ?!

Endnu en plat kommentar. Det ved vi jo begge to ikke er muligt.

Og vil du være venlig at lade være med at maile til mig privat. Det anses
som yders uhøfligt, og jeg kan altså godt finde ud at at læse dit indlæg i
ng'en.

MVH Grit

--
Grit Wessel
Ginkgo Norske Skovkatte

Fra : DK. True Trust

Dato : 29-04-01 17:19

Jeg giver Camilla helt ret i, at der må sættes en grænse for hvad der må og
kan udstilles.
Forstået på denne måde : Ønsker man at udstille må man i første omgang
anskaffe sig en huskat "korthårs" bondegårdskat eller en stambogført
racekat.
Det kunne da blive noget forfærdenlig roderi hvis det kunne lade sig gøre,
at udstille "NFO" uden stamtavle i samme gruppe/klasse som dem med
stamtavle.
Jeg fatter heller ikke DEM der avler "NFO eller andre racer" uden stamtavle,
den koster jo ikke så meget, men man er blot sikker på via stamtavlen, at
det er en ægte raceren kat.
BYB er mig meget imod.
Stik imod al etisk korekthed
Hermed er ikke ment, at huskatte ikke er skønne dyr og ej heller de katte
uden stamtavle, en kat er vel en kat, blot er der størrelse og temperament
samt pelskvalitet osv til forskel.

Mange miauuer fra Birgitte samt alle kattene

Fra : Helle.K

Dato : 29-04-01 18:55

Hej

Jeg føler mig en anelse provokeret over at vil man udstille så SKAL katten
enten være korthåret en en raceren kat med stamtavle..

Jeg vil give jer ret at man ikke bør udstille en racekat uden stamtavle i
huskatte gruppen... der kan jo være flere årsager til at man ikke har kunne
få eller ikke ønsket at få en stamtavle til sin f-ex maine coon ... for det
er vel en racekat /en ægte maine coon hvis linierne er ægte uanset
stamtavle??

Og dernæst kommer så mit spørgsmål... hvad er så en "huskat"?... er det ikke
en blandingskat ligegyldig hvilken pelslængde den har??

Jeg har set dommere afvise langhårede katte fordi de ikke mente det var
"rigtige" huskatte.. men også set en langhåret blandings kat vinde...
mangler der ikke nogle retningslinier for disse katte som ikke er så nemme
at sætte i en kategori??

Selvfølgelig hvis en huskat er de gårdkatte med kort pels, lave ben og kort
hale ligesom man så dem på landet førhen og som man da helsdigvis også
stadig kan se nogle af.... at så har de (semi)langhårede ikke noget at gøre
i den gruppe... men mangler der så ikke en gruppe der hedder blandings
katte... eller gadekryds-gruppen om man vil...???

Hilsen Helle.K

Fra : marianne hellemose

Dato : 29-04-01 19:36

Hvis man nu har fået/reddet en dejlig kat, som
man selvfølgelig synes er verdens ottende vidunder
og gerne vil tage den på udstilling. Den har IKKE
stamtavle, men der er lidt lighed med en skovkat/maincoon
skal man så "glemme" at det altså er verdens 8 o.s.v.
og blive hjemme..............NEJ hvis der ikke er
plads til ALLE katte på udstilling, så er det på tide at
få nogle flere kategorier, der er vel ikke nogen der
er så smålige at de ikke under katteejere at "prale"
med deres katte bare fordi det er en blanding eller at
der en gang i tidernes morgen har sneget sig et langhårs-
gen ind i kattens linier eller hva. En kat, er en kat, er
kat, uanset stamtavle, lang pels og hale eller ej.
Hvis blandingskatte ikke er velkomne i huskatte afd.
så må der laves en "blandingsafdeling" hvor også
rene racer uden stamtavler vil være velkomne

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Kenneth Bay Smidt

Dato : 29-04-01 20:06

"Helle.K" <helle.k@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> er vel en racekat /en ægte maine coon hvis linierne er ægte uanset

Der er lige præcis det jeg meninger - snot for sig - og skæg for sig...

> Og dernæst kommer så mit spørgsmål... hvad er så en "huskat"?... er det
ikke
> en blandingskat ligegyldig hvilken pelslængde den har??

Nææ, jeg mener at en ægte dansk huskat er korthåret (som vi ser dem ude på
gårdene)
, at der så er nogen der har langhårs "huskatte" er vel fordi at der er sket
ved
parring med en eller flere racekatte.

> [...]
> "rigtige" huskatte.. men også set en langhåret blandings kat vinde...
> mangler der ikke nogle retningslinier for disse katte som ikke er så nemme

Jo det gør der nemlig. I andre lande kan de nemlig finde ud af at dele
kattene op
i kort og langhårsgrupper. Men det synes man ikke er nødvendigt i Danmark.

Ud af de fire klubber vi har i DK, er der f.eks. kun en klub der uddeler
præmier
til BIS og BOX. Klubberne har ikke noget ønske om at gøre mere ud af
huskattene.
Det er jo vanskeligt at ændre noget omkring reglerne ved udstilling af
huskatte,
når mange udstillere er af den holdning, at huskattene ikke burde være i
klubberne
fordi det er racekatte klubber....

Jeg har f.eks. forsøgt at få opdelt gruppen af huskatte til noget så enkelt
som
killinger/ungdyr og voksne. Fordi det er svært for en "lille" kat at
konkurrere mod de
voksne. Det er jo det samme problem som indenfor de "ægte" racekatte.

Men dette blev nedstemt på den sidste generalforsamling ved JYRAK.
Forslaget blev desværre ødelagt af en opdrætter af "ægte" racekatte.
Hun mente, at der kunne snydes med at opstille en lille huskat i en kategori
den ene gang,
også en anden den næste gang. Men det kan jo også lade sig gøre med
racekattene...

Men dette problem kunne løses, ved at registere huskattene lidt i samme stil
som med en stamtavle.
Der kunne så tilføjes et øremærke eller chipnummer på denne registrering, så
kan der nemlig ikke
snydes i gruppen af huskatte som der kan i racekatte kategorierne.

Men jeg kommer med et eller flere forslag til ændringer igen, omkring
huskattene på næste
generalforsamling hos JYRAK.

> [...]
> i den gruppe... men mangler der så ikke en gruppe der hedder blandings
> katte... eller gadekryds-gruppen om man vil...???

Jo, der burde være en gruppe med blandingskatte

Venlig hilsen
Kenneth Bay Smidt

Fra : marianne hellemose

Dato : 29-04-01 20:50

Kenneth skrev:
[...]
-------------------------------------
JA det er jo netop det, kattene ude på gårdene
diskriminerer ikke, og spørger ikke efter stamtavle
før de parre sig, men det gør dem vel ikke til "ikke-katte"
og de mennesker der tager sådan en til sig skal også
have lov at udstille, hvis de har lyst til det
---------------------------------

[...]
-----------------------------

uden at ville træde nogen over tæerne (og dog) så
lyder det mere som om det er opdrætterne der er
noget galt med og ikke kattene, det være sig med
eller uden stamtavle

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-04-01 22:18

Hvorfor ikke lave samme regler som i Sverige, hvor man har en klasse for
korthårs huskatte og en for langhårs.

I Sverige SKAL alle huskatte for øvrigt være kastrerede, ellers kan de ikke
udstilles

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-04-01 23:05

Nina El Falaki <feca@edb.dk> skrev...
> Hvorfor ikke lave samme regler som i Sverige, hvor man har en klasse for
> korthårs huskatte og en for langhårs.

Jeg synes nu godt nok at kunne huske ihvertfald en enkelt udstilling, hvor
man netop havde opdelt huskattene i korthår og langhår... er dog ikke helt
sikker

> I Sverige SKAL alle huskatte for øvrigt være kastrerede, ellers kan de
ikke
> udstilles

Det er der også nogle dommere, der lægger stor vægt på herhjemme! Jeg har
hørt en dommer, som ikke ville vælge en fertil hankat som nr. I, netop fordi
den var fertil... det synes jeg er ok.

Camilla

Fra : Kenneth Bay Smidt

Dato : 30-04-01 00:03

> [...]
>
> Det er der også nogle dommere, der lægger stor vægt på herhjemme! Jeg har
> hørt en dommer, som ikke ville vælge en fertil hankat som nr. I, netop

Mine huskatte er opdrætte på samme måde som en "ægte" racekat. Jeg har der
f.eks. ledt efter en god fertil
hankat som skulle være far til min nuværende udstillingshuskat. Det ser jeg
da ikke noget forkert i.
Jeg forsøger ligesom alle andre "ægte" opdrætter at opnå, hvad jeg synes er
gode egenskaber ved min huskatte.
Og for at beholde hvad jeg mener er en ægte dansk huskat....
Der er mange dommere der må mene det samme, for ellers får mine (og ikke
jeg) huskatte, ikke topbedømmelser
gang på gang.

Venlig hilsen
Kenneth Bay Smidt

Fra : marianne hellemose

Dato : 30-04-01 08:44

Camilla skrev:
Det er der også nogle dommere, der lægger stor vægt på herhjemme! Jeg har
hørt en dommer, som ikke ville vælge en fertil hankat som nr. I, netop fordi
den var fertil... det synes jeg er ok.
----------------------------------
Her er det så at jeg ikke ved hvad jeg skal sige,
ved tanken om alle de katte på internater o.s.v.
tænker jeg ja JA.

Men der er jo også de mennesker der elsker deres
huskatte og som seriøst "vil noget" med dem, som
gør sig de samme overvejelser som os "rigtige"
opdrættere, omkring parring,foder , gode hjem,
sygdomme o.s.v. hvis de vælger at have en fertil
kat, må den så ikke bedømmes i huskatte-gruppen
nøjagtigt som vores fertile katte bliver bedømt i
deres grupper.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-04-01 11:45

Hej Marianne

>hvis de vælger at have en fertil
> kat, må den så ikke bedømmes i huskatte-gruppen
> nøjagtigt som vores fertile katte bliver bedømt i
> deres grupper.

I hvert fald ikke i Sverige, der SKAL huskatte over 10 mdr. være kastrerede.
--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Ann K.

Dato : 30-04-01 21:40

Hejsa.

Med et hus fyldt med såvel racekat, blandinger og huskat vil jeg mene at
det ikke burde være muligt at udstille sin racerene, men stamtavleløse kat i
huskatteklassen... hvad har den dér at lave???
Ønsker man at udstille racekat, så sørg i det mindste for at få stamtavle på
kræet = købe hos en registreret opdrætter...
(Hi, hi - endnu en grund til ikke at købe BYB!!!)

Huskatteklasse ... En ide kunne jo være at klubberne begyndte at opdele
klassen i langhårs- og korthårsvarianter... Problemet er så "bare" at finde
en eller anden form for standardisering af begrebet "huskat"... Og er det så
for øvrigt ønskeligt??? For udstiller man så ikke en Europé uden
stamtavle???

Hmmm... egentlig rejser denne debat flere spørgsmål om HVAD en huskat er,
end den besvarer ))

Mvh Ann

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 01-05-01 19:17

Ann K. skrev i meddelelsen
<3nkH6.68590$o4.6101188@news010.worldonline.dk>...
> [...]

>kræet = købe hos en registreret opdrætter...
>(Hi, hi - endnu en grund til ikke at købe BYB!!!)

En gang imellem, når jeg læser denne ng, kan jeg godt blive lidt forvirret
over forkortelser...det er ikke specielt møntet på dig, Ann , men nu lod
det til, at dette egentligt var vigtigt i forbindelse med resten af
debatten, derfor:

Hvad er BYB???

Hilsen Birgitte

Fra : marianne hellemose

Dato : 01-05-01 19:38

Hej Birgitte
en BYB er en Back Yard Breeder altså
en "baggårdsopdrætter" en af dem der tænker
mere på kontanter end på katte

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 01-05-01 02:20

> en kat er vel en kat, blot er der størrelse og temperament
> samt pelskvalitet osv til forskel.

Hvad mener du med "til forskel"? Jeg har haft flere "huskatte" af
ubestemmeligt oprind, som var de sødeste og kærligste katte. Derudover har
de haft den fineste pels som kærlig omsorg kan give dem. Jeg har nu to stk
Maine Coon m/ stamtavle, hvis du synes det gør dem mere værd, og den ene er
det sureste løg du kan forestille dig (hun er nu sød ved mig, men alle
andre...). Derudover har de haft større tendens til uorden med deres pels,
end jeg nogensinde har oplevet med mine "huskatte". Kvaliteten ligger i
plejen af dyret - ganske lidt er arveligt, og kan hurtigt ødelægges ved
misrygt. Bild dig ikke ind at en stamtavle nødvendigvis borger for kvalitet.

Du mener dig vel ikke bedre end andre katteejere, nu da du er
"professionel"?

Mvh
Steen

Fra : DK. True Trust

Dato : 01-05-01 12:16

Hej Steen
Det var mig du citerede, men hvorfor tog du ikke det fulde citat ?
Det siger lidt mere end det du kun tog med.
citat :
<Hermed er ikke ment, at huskatte ikke er skønne dyr og ej heller de katte
<uden stamtavle, en kat er vel en kat, blot er der størrelse og temperament
<samt pelskvalitet osv til forskel.
Jeg sidder her med bogen : Katte i farver, deri er huskatten omtalt som
CITAT:
<Denne gruppe af katte er nok den mest udbredte i hele verden, og dens
populært omtales de ofte som <"gadekryds". De findes i alle mulige farver og
mønstre, omend bicolour-varianterne synes at være mest talrige, <og de
såkaldte "foreign-farver", fx chokolade, kun forekommer sjældent.
<Man kan dog få frembragt disse farver fx ved tilfældige parringer med en
racekat. Skønt huskatte pr. definition <ikke har en genkendelig type, så kan
de dog få udviklet en karakteristisk form ved gentagne parringer mellem
<katte, der ligner hinanden. Disse korthårskatte har ofte en cobby kropsform
med ret runde hoveder.
< Huskatte har ikke stamtavler.

Så mit indlæg havde /har ikke noget at gøre med at jeg er "proff.
opdrætter", og NEJ jeg ser mig ikke bedre end andre katteejer.

Mange miauuer fra Birgitte samt alle kattene
www.truetrust.dk

Fra : Nina

Dato : 01-05-01 14:10

Citat:
"Kvaliteten ligger i plejen af dyret - ganske lidt er arveligt, "
Hej Sten
Der tager du i den grad fejl. Meget af pelskvaliteten er arveligt, ligesom
vi mennesker kan arve fedtet, tyndt hår eller kraftigt krøllet hår osv. Jeg
har Maine Coon katte der bliver redt meget få gange OM ÅRET... og dem der
skal redes hver da og alligevel har en total umulig pels.
Sidstnævnte bliver der BESTEMT ikke avlet på her, for det kan man ikke
tilbyde killingekøbere, da der er stor chance for at deres killinger arver
pelskvaliteten.
Hilsen Nina

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 03-05-01 03:26

> "Kvaliteten ligger i plejen af dyret - ganske lidt er arveligt, "
> Hej Sten
> Der tager du i den grad fejl. Meget af pelskvaliteten er arveligt.

Ja, ok, sorry. Det jeg mente var at pelskvaliteten ikke så meget afhænger af
racen - en huskat kan sagtens have fin pels. Derudover mener jeg også at
mnage katte får elendig pels af dårlig behandling. Det rette foder og pleje
(hvis det er nødvendigt) kan gøre underværker for pelsen. At grundstrukturen
fastlægges af generne er ganske klart - man kan blot selv gøre meget. Mine
to Maine Cooner er heller aldrig blevet børstet - den ene har haft nogle
hårknuder som vi har fjernet efterhånden (det var da han var killing og
maden og vandet ind imellem blandede sig til en fin dej i hans hals-pels
.

Mvh
Steen

Fra : Kenneth Bay Smidt

Dato : 29-04-01 17:51

> skovkat
>
> Endnu en plat kommentar. Det ved vi jo begge to ikke er muligt.

Nej, heldigvis for du skullle lige "mærke" hvordan det er når en
stiller op i en gruppe hvor den ikke burde høre hjemme.
Huskattene konkurrere jo heller ikke om at blive Best In Show sammen
med racekattene. Der er måske en idé med, at man ikke blander disse katte
sammen...

> Og vil du være venlig at lade være med at maile til mig privat. Det anses
> som yders uhøfligt, og jeg kan altså godt finde ud at at læse dit indlæg i
> ng'en.

Nu vil jeg være sikker på at du fik læst mit indlæg, da der er noget du helt
har misforstået omkring hvad en huskat er. Men jeg beklager da meget dybt,
hvis du føler dig krænket over at modtaget et mail. Men du skal heller ikke
være
bange for at det bliver en vane.
Men du skulle måske overveje hvad du skriver i din signatur, står din
emailadresse måske
ikke i herunder ?!...

Fra : Grit Wessel

Dato : 29-04-01 19:58

> [...]
> hvis du føler dig krænket over at modtaget et mail.
> Men du skulle måske overveje hvad du skriver i din signatur, står din

Min emailadresse står i min signatur til folk, der har noget, de gerne vil
skrive til mig, som ikke vedrører andre i ng'en - ikke til at modtage spam
og kopier af meddelelser i ng'en.
http://www.usenet.dk/netikette/cc.html

Og så til det mere konstruktive:
Jeg ved ikke hvornår huskatteklassen er blevet indført, men jeg kunne
forestille mig, at det er en del senere end racekatteklasserne.
Hvorfor er den så indført? Jeg kunne forestille mig, at det var for at give
alle katte mulighed for at blive udstillet, så katteudstillinger ikke kun
var for racekatte, men for alle katte.
Men hvis man ikke må udstille sin f.eks. maine coon uden stamtavle i
huskatteklassen, og heller ikke i racekatteklasserne (fordi den ikke har
stamtavle), hvor må den så udstilles? Det må den måske ikke? Burde man så
ikke lave en klasse til, der er for "katte uden stamtavle, men som ikke
ligner en gårdkat"?
Findes der overhovedet huskatte, der (beviseligt) ikke er krydset med nogen
racekat? Hvor langt ude skal racekatten så være i afstamningen, før den må
deltage i huskatteklassen? Og hvordan skal man holde styr på det?
Jeg har for nyligt set en blanding mellem en siameser og en maine coon. Den
var korthåret, kunne den så gå for en huskat, eller skal den også have en
bestemt type, for at være huskat? Og hvem bestemmer hvilken type?
Og jo, jeg har da også en forestilling om, hvordan en *rigtig* huskat ser
ud - den skal være ligesom den sort/hvide skønhed vi havde, da jeg var barn,
men derfor ser jeg ikke nogen grund til at diskriminere de katte, der ikke
ser ud som hun gjorde.

MVH Grit

--
Grit Wessel
Ginkgo Norske Skovkatte

Fra : DK. True Trust

Dato : 29-04-01 22:23

Problemet ligger nok i,- at der stadigvæk kan købes alle former for
racekatte dog uden stamtavle.
Skal en ikke stambogført NFO eller en ikke stambogført SIA kunne udstilles
som huskat ?
Det synes jeg ikke, er man den heldige ejer af en sådan kat, så prøv dog
hobbyudstillinger i stedet for.
Det er jo en udstilling hvor man for eksembel kan vise sit kæledyr frem.
Der listes stadigvæk racekatte fra "UPS" kuld ud af bagdøren uden stamtavle
også blandingskatte fra to forskellige racer. Og så er der BYB der bevist
avler uden stamtavle.
Jeg mener stadig, at en huskat er korthåret, altså sådan en' man kender fra
bondegårde.
Mange iauuer fra Birgitte samt alle kattene

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-04-01 23:13

Grit Wessel <wessel@mailme.dk> skrev...

Hej Grit

> [...]
> stamtavle), hvor må den så udstilles? Det må den måske ikke? Burde man så
> ikke lave en klasse til, der er for "katte uden stamtavle, men som ikke

For mig at se, findes denne klasse allerede! I FIFe's udstillingsregler står
nemlig:
"Katte, der tilhører et ikke-anerkendt opdræt", vil kun blive klassificeret
"I, II, III etc." Dette vedrører: NON - alle langhårs- og
semilanghårsvarianter, XSH - alle korthårsvarianter, alle huskatte"
Det læser jeg altså på den måde, at afkom af blandinger mellem to racer samt
ikke-stambogsførte racerene katte, skal udstilles som fx NON, hvis de er
langhårede og XSH, hvis de er korthårede! Det er muligt, at klubberne tolker
det anderledes, men det er altså min tolkning af FIFe's vedtægter...

Til gengæld synes jeg ikke, at nogen skal bestemme, om en huskat skal være
kort- eller langhåret - blot er det et faktum, at korthårsgenet er dominant,
så i princippet burde semilanghårede/langhårede huskatte ikke kunne
findes... Men som de fleste opdrættere har eller vil erfare, er genetikken
ikke altid så forudsigelig, så selv to korthårede huskatte kan fint give
langhåret afkom, hvis der er blandet noget langhår ind længere ud - og så er
det selvfølgelig stadig huskatte!

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fra : Ann K.

Dato : 30-04-01 21:27

Hejsa.
Camilla skrev:
> [...]
langhåret afkom, hvis der er blandet noget langhår ind længere ud - og så er

<> Årh, hvor blev jeg glad... endelig en lille nuance i synet på huskat/
blandingskat :)
Saga vil de fleste nok klart dømme som huskat, men det lykkedes hende
alligevel ved parring med en NFO at lave to semilanghårskillinger... Tamlin
er jeg oven i købet sikker på, ville kunne have narret de fleste erfarne
opdrættere af racen... Tjalfe, som stadig lever, er derimod en typisk
blanding - meget huskattetype, alligevel stor, lidt højere bagtil end
"normalt" for huskatte og med en pragtfuld semilanghårspels (de fleste
NFO-opdrættere ville "slå ihjel" for at få fremavlet sådan en hale .
Altså har Saga et eller andet sted i sine gener gemt "noget langhåret"...
Sjovt nok - mange sagde ellers (i hendes slanke ungdom!!!) at hun mest af
alt lignede en huskat med noget siameser langt tilbage!
Og den ene af hendes hunkillinger... Lille, fin, spinkel, meget kort
fløjlsagtig pels, vægt under 3 kg... Typisk huskat????

Racerne er jo opstået gennem menneskets bevidste avl på ganske specielle
egenskaber/udseende... derfor er det også ganske fascinerende at vide noget
om de forskellige racers historie (så vidt denne nu kan rekonstrueres)...

Mvh Ann

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 01-05-01 02:26

> Og vil du være venlig at lade være med at maile til mig privat. Det anses
> som yders uhøfligt

Det kan du tro det ikke gør. Mange mennesker bruger mange forskellige
nyhedsgrupper, nationale som internationale. I flere af disse nyhedsgrupper
er man måske ikke "stamkunde", og derfor vil nogle kopiere indlægget i en
mail for at sikre hurtig respons. Dette har jeg selv oplevet som meget rart,
og aldrig som generende - en mail kan slettes med ét enkelt tastetryk! Der
står skam ingenting i usenetiketten om at man ikke skal sende kopier af
ng-poster til folk pr. email - tværtimod. Hvis man mener at et retursvar er
vigtigt for debatten, kopierer man til email for at sikre diskusionens
udvikling. Hvis du ikke er interesseret i dette, så fjern din email addy fra
din newsprofil.

Du reklamerer ovenikøbet med din addy i din signatur - du ved godt at det
absolut ikke er nødvendigt for at folk kan svare pr. email til dig?

Mvh
Steen