Har med interesse læst flere indlæg om CPU
Fra : PM

Dato : 24-03-04 18:12

og diverse anbefalinger / advarsler.

Jeg har en bedaget PC med følgende oplysninger

CPU Egenskaber
CPU Type Intel Celeron-A, 500 MHz (7.5 x 67)
CPU Alias Mendocino
CPU Stepping B0
Oprindelig Hastighed 500 MHz
L1 Kode Cache 16 KB
L1 Data Cache 16 KB
L2 Cache 0

CPU Fysisk Information
Type 370 Pin PGA
Størrelse 4.95 cm x 4.95 cm
Transistorer 19 million
Proces Teknologi 5M, 0.25 um, CMOS
Teknologi 154 mm2
Core Spænding 2.0 V
I/O Spænding 3.3 V
Typisk Forbrug 12 - 19 W (afhængig af clock hastighed)
Maksimalt Forbrug 17.5 - 28.3 W (afhængig af clock hastighed)

Kan det betale sig at udskifte CPU ?? Forstået på den måde, ..om jeg vil
kunne få en mærkbar bedre PC, der iøvrigt ellers opfylder kravene fra min
side.pt.

PM

Fra : Devast8or

Dato : 24-03-04 18:18

PM wrote:
> [...]
>
> Kan det betale sig at udskifte CPU ?? Forstået på den måde, ..om jeg
> vil kunne få en mærkbar bedre PC, der iøvrigt ellers opfylder kravene

Det kommer an på hvor stor en CPU dit motherboard kan tage (og om du kan
støve en op). Hvilket motherboard har du?

Devast8or

Fra : PM

Dato : 24-03-04 18:22

Devast8or wrote:

> Det kommer an på hvor stor en CPU dit motherboard kan tage (og om du
> kan støve en op). Hvilket motherboard har du?
>
> Devast8or

Hej.

Begynder allerede i din tekst at ane problemer..
Motherboard Egenskaber

Motherboard ID 12/29/1999-i810-W83627HF-6A69MTG9C-00
Motherboard Navn Tekram S381-M/M+/ML / Genius G3A-810B/M

Front Side Bus Egenskaber
Bus Type Intel GTL+
Bus Bredde 64 bit
Virkelig Hastighed 67 MHz
Effektiv Hastighed 67 MHz
Båndbredde 533 MB/s

Egenskaber for Chipset Bus
Bus Type Intel Hub Interface
Bus Bredde 8 bit

Motherboard Fysisk Information
CPU Sokler 1
Udvidelses Sokkel 3 PCI, 1 AMR
RAM Sokler 2 DIMM
Integrerede Enheder Audio, Video
Form Faktor Micro ATX
Motherboard Størrelse 220 mm x 240 mm
Motherboard Chipset i810

Motherboard Producent
Firma Navn Tekram Technology
Produkt Information http://www.tekram.com/products.asp
Hent BIOS software http://www.tekram.com/updatesmain.asp

PM

Fra : Devast8or

Dato : 24-03-04 18:38

PM wrote:

> [...]
> Motherboard Egenskaber
>
> Motherboard ID 12/29/1999-i810-W83627HF-6A69MTG9C-00
> Motherboard Navn Tekram S381-M/M+/ML / Genius G3A-810B/M

Ifølge http://www.tekram.com/Productspec.asp?Product=S381-M%20series kan du
sætte op til en 750/800 MHz CPU i (alt efter hvilken version af boardet du
har). Men det kommer nok også an på dine RAM (om de er PC66/100/133).

Devast8or

Fra : PM

Dato : 24-03-04 18:58

Devast8or wrote:
> kan du sætte op til en 750/800 MHz CPU i (alt efter hvilken version
> af boardet du har). Men det kommer nok også an på dine RAM (om de er
> PC66/100/133).
>
> Devast8or

OK, tak for dit svar.... overvejer lige om ikke det så er tid til at skifte
"heste"

PM

Fra : Devast8or

Dato : 24-03-04 19:09

PM wrote:

> OK, tak for dit svar.... overvejer lige om ikke det så er tid til at
> skifte "heste"
>
> PM

Kan jeg godt forstå. Selvom du satte en 800 MHz CPU i, er det jo ikke meget
idag. Men det kommer selvfølgelig også an på hvad maskinen bruges til.

Devast8or

Fra : Aksel

Dato : 24-03-04 21:17

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har en bedaget PC med følgende oplysninger
>
> CPU Egenskaber
> CPU Type Intel Celeron-A, 500 MHz (7.5 x 67)

Du kan sandsynligvis ikke købe en CPU der kan bruges i dit bundkort, og hvis
du kan vil det højst være 800 MHz, det er for lille ændring til at det kan
betale sig.

Hilsen Aksel

Fra : Brian Lund

Dato : 24-03-04 22:41

> Jeg har en bedaget PC med følgende oplysninger
>
> CPU Egenskaber
> CPU Type Intel Celeron-A, 500 MHz (7.5 x 67)
> [...]

De gamle Celeron'er kan overclockes ganske meget, det skulle ikke undre mig
om du kan få den til at køre med de 750/800 MHz som er maksimum for dit
bundkort!

> Kan det betale sig at udskifte CPU ?? Forstået på den måde, ..om jeg vil
> kunne få en mærkbar bedre PC, der iøvrigt ellers opfylder kravene fra min
> side.pt.

Selvom du overclocker den til 800 MHz vil den ikke være hurtig som sådan...
Måske du burde overveje at købe et nyt bundkort og CPU, jeg gætter på din
nuværende kører med SD-RAM... Hvis det ellers er PC133 kan du jo købe et nyt
bundkort der kan tage SD-RAM og købe f.eks. en billig Duron med 133 MHz
FSB...
Hvis det kun er PC100 RAM _kan_ du også købe en Duron med 100 MHz FSB, men
den er altså langsom, den vil dog nok stadig være en del hurtigere end dit
nuværende setup...

Brian

Fra : PM

Dato : 25-03-04 02:23

Tak for de mange velmenende råd, og gisninger hvor faktisk alle er korrekte
med hensyn til bestkningen.

Men jeg oplever engang imellem, at den med sin nuværende kapacitet..lige
skal stoppe op og tænke... et irritationsmoment af betragtelig størrelse. Så
den vil blive skiftet ud ved første givne lejlighed. Maskinen ka så blive
overtaget af en med færre krav og forventninger til hastighed. Endnu
engang...tak

PM

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 10:36

Brian Lund wrote:
> De gamle Celeron'er kan overclockes ganske meget, det skulle ikke undre mig
> om du kan få den til at køre med de 750/800 MHz som er maksimum for dit
> bundkort

Det ville undre mig, endda ganske meget.
Den Celeron han har, er med Mendocino-core.
Den hurtigste Celeron med den core, er 533 MHz, og den hurtigste P3
med den, er 600 MHz.
Med nedkøling under frysepunktet, måske.. - men det er næppe relevant.