CPU-opgradering - giver det noget?
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-03-04 07:22

Greetings!

Så kom årsopgørelsen og jeg har fået ideen om at PC'en skulle nyde lidt
godt af det.

Jeg har i øjeblikket en Duron 1400 men overvejer en Athlon XP 2500+
FSB333, 512KB cache. RAM bliver selvfølgelig udskiftet...

- Men, vil det give noget og hvor meget (ca. %) ?

Bruger maskinen til CAD, lidt spil og lidt videoredigering.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 20-03-04 08:11

Jesper G. Poulsen wrote:
> [...]
> - Men, vil det give noget og hvor meget (ca. %) ?
> Bruger maskinen til CAD, lidt spil og lidt videoredigering.

Hej Jesper

Selvfølgelig vil det give en nogle mærkbar effekt når man bruger maskinen..
men men men! Hvis du arbejder med store mængder data til dit videoredigering
og CAD-arbejde, så kunne det måske være mere interessant at kigge på
harddiskens hastighed? Det er mine erfaringer at det ofte er harddisken
resten af maskinen skal vente på. Selvfølgelig kunne man også kigge på
grafikkortet, men så er det jo snart ved at være hele maskinen der er blevet
skiftet ud

Anyways, hvis dit bundkort har mulighed for at køre med RAID var det måske
værd at overveje en ekstra harddisk og så køre noget RAID0 (self. med en god
backupløsning til..)

Hvilke(n) harddisk(e) har du i maskinen lige nu? Og grafikkort?

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-03-04 08:32

In article <405bf015$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@vesterbro24.invalid says...

> men men men! Hvis du arbejder med store mængder data til dit videoredigering
> og CAD-arbejde, så kunne det måske være mere interessant at kigge på
> harddiskens hastighed? Det er mine erfaringer at det ofte er harddisken

Harddisk og CAD har ingen sammenhæng. Og videoredigeringen er ikke så
stor en post. Den skulle bare med fordi det er noget af det jeg bruger
_processortid_ på.

> Hvilke(n) harddisk(e) har du i maskinen lige nu? Og grafikkort?

Det er ganske irrelevant i sammenhængen.

Jeg spørger til processorkraft og intet andet.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 20-03-04 10:37

<snip>

> Det er ganske irrelevant i sammenhængen.
>
> Jeg spørger til processorkraft og intet andet.
<snip>
Meget muligt at du mener det, men mængde af ram og hastighed på harddiske er
mindst lige så vigtigt når man leder efter fart i en maskine. Det er heller
ikke underordnet hvilken disk du har, for selvom det er en ata100 kan der
stadigvæk være store forskelle i ydelse mellem de forskellige producenter.
Så Peters indlæg er efter min mening meget relevant, da det ikke hjælper at
sætte en kraftigere CPU i hvis du har en sløv disk. Og medmindre du har
grotesk meget ram i vil harddiskens ydeevne påvirke ALLE programmer maskinen
afvikler. Den virtuelle hukommelse ligger jo på harddisken.
Men selve den opgradering du snakker om er efter min mening alle pengene
værd, min kæreste gik fra en 1200 T-bird til en XP2400+ og hun kan tydeligt
mærke forskellen.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-03-04 10:51

In article <%gU6c.815$%F3.460@news.get2net.dk>, nimbus39@hotmail.com
says...

> Meget muligt at du mener det, men mængde af ram og hastighed på harddiske er
> mindst lige så vigtigt når man leder efter fart i en maskine. Det er heller

Nej, nej, nej... Jeg spurgte til processorkraft, for det er det jeg
interesseret i at vide noget om.
Man kan ikke beregne en forbedring uden at se på de enkelte dele for
sig. Superpositionsprincippet kaldes det.

> Men selve den opgradering du snakker om er efter min mening alle pengene
> værd, min kæreste gik fra en 1200 T-bird til en XP2400+ og hun kan tydeligt
> mærke forskellen.

Okay, det var noget jeg kunne bruge til noget - hvad bruger hun
maskinen til?

Fra : Noerlev

Dato : 20-03-04 09:07

> [...]
>
> - Men, vil det give noget og hvor meget (ca. %) ?
>
> Bruger maskinen til CAD, lidt spil og lidt videoredigering.

Jeg har lavet en lignede opgradering, dog til AMD XP 2400++. Jeg kunne mærke
en væsentlig forbedring og mener at de ca. 600 kr. er givet godt ud.

Nørlev

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-03-04 09:16

In article <405bfb91$0$274$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, 1
@fjern_noerlev.dk says...

> Jeg har lavet en lignede opgradering, dog til AMD XP 2400++. Jeg kunne mærke
> en væsentlig forbedring og mener at de ca. 600 kr. er givet godt ud.

Okay. Jeg kom nemlig til at tænke på om den ekstra L2-cache kan mærkes?
Den jeg har kig på er en Barton (512KB L2 cache kontra Duron's 64KB
ditto).

Fra : Noerlev

Dato : 20-03-04 09:24

> [...]
>
> Okay. Jeg kom nemlig til at tænke på om den ekstra L2-cache kan mærkes?
> Den jeg har kig på er en Barton (512KB L2 cache kontra Duron's 64KB

I dag ville jeg også vælge en Barton XP 2500, men det er et år siden jeg
lavet min opgradering og min XP 2400 kostede 1500 kr. Hvis dit bundkort
understøtter FSB 400, så skulle Barton XP 2500++ været let at få til at køre
som en XP 3200++.

Nørlev

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-03-04 10:17

In article <405bff7f$0$305$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, 1
@fjern_noerlev.dk says...

> lavet min opgradering og min XP 2400 kostede 1500 kr. Hvis dit bundkort
> understøtter FSB 400, så skulle Barton XP 2500++ været let at få til at køre

Jeg overclocker ikke.

Men kan forbedringen mærkes fra det jeg har nu til det jeg får?

Fra : Noerlev

Dato : 20-03-04 10:26

> In article <405bff7f$0$305$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, 1
> @fjern_noerlev.dk says...

> Jeg overclocker ikke.
>
> Men kan forbedringen mærkes fra det jeg har nu til det jeg får?

Jeg kunne mærke en god forbedring i hastighed, som jeg absolut mener er de
ca. 600 kt. værd. Jeg ville selv foretage opgraderingen.

Nørlev

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-04 10:33

Noerlev wrote:

> Jeg har lavet en lignede opgradering, dog til AMD XP 2400++. Jeg kunne mærke
> en væsentlig forbedring

Hvilken processor havde du før?

Fra : Noerlev

Dato : 20-03-04 10:49

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> Hvilken processor havde du før?

Duron på 1,3 GHz

Nørlev

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-03-04 11:02

In article <405c1363$0$225$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, 1
@fjern_noerlev.dk says...

> Duron på 1,3 GHz

Der er et rimeligt hop fra Duron 1300 til Duron 1400.

Fra : Noerlev

Dato : 20-03-04 11:26

> In article <405c1363$0$225$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, 1
> @fjern_noerlev.dk says...

> Der er et rimeligt hop fra Duron 1300 til Duron 1400.

Jeg vil mener, at hoppe fra en 1300 til 1400 er ganske betydningsløst i
denne sammenhæng, med mindre at der er ændret andet en frekvensen.

Hvis man som jeg bruger sin pc'er til video redigering, så er der en del
vundet ved at skifte fra Duron 1400 til en AMD XP 2500++.

Nørlev

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-03-04 12:14

In article <405c1c15$0$223$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, 1
@fjern_noerlev.dk says...

> Jeg vil mener, at hoppe fra en 1300 til 1400 er ganske betydningsløst i
> denne sammenhæng, med mindre at der er ændret andet en frekvensen.

Duron 1300 - FSB200, Duron 1400 - FSB 266.

> Hvis man som jeg bruger sin pc'er til video redigering, så er der en del
> vundet ved at skifte fra Duron 1400 til en AMD XP 2500++.

Okay. Det havde jeg nu også lidt på fornemmeren...

Fra : GrandOldMan

Dato : 24-03-04 10:01

> [...]
>
> - Men, vil det give noget og hvor meget (ca. %) ?
>
> Bruger maskinen til CAD, lidt spil og lidt videoredigering.

Jeg er overbevist om alene fra duron til athlon giver noget.. hurtigere ram
giver en del...

Men det vigtigste er dit bundkort.. og grafikkort... du må skrive lidt mere
om din konfiguration...

En hurtigere CPU fjerner jo ikke flaskehalse i din PC

Hilsen

Andy

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-03-04 15:30

In article <40614e4d$0$231$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
skrivtilandersson@tdcadsl.dk says...

> Men det vigtigste er dit bundkort.. og grafikkort... du må skrive lidt mere
> om din konfiguration...

Nej, det må jeg ikke, for det er sagen aldeles uvedkommende.

> En hurtigere CPU fjerner jo ikke flaskehalse i din PC

Hvem har snakket om flaskehalse?

Jeg har ikke søgt hjælp til en gøre min PC hurtigere, jeg har spurgt om
et processorskift ville gøre en forskel.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-03-04 15:32

In article <MPG.1ac6016c57a71ca2989ee7@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Jeg har i øjeblikket en Duron 1400 men overvejer en Athlon XP 2500+
> FSB333, 512KB cache. RAM bliver selvfølgelig udskiftet...

Så har jeg skiftet.

> - Men, vil det give noget og hvor meget (ca. %) ?

Jeg ved ikke hvad det gav i %, men det har givet en del for jeg kan
mærke forskellen bare i Gravity