artikel om dyrevelfærd
Fra : taina

Dato : 28-04-04 11:20

Hej NG

For et godt stykke tid siden skrev Musen om nogle heste (blandt andet
Futte), der gik på en mark og blev ejet og passet af nogle unge piger,
der ikke vidste nok om heste. Nogle af hestene havde tabt meget pels,
fordi dækkenerne aldrig kom af. I den forbindelse kom der en stor
diskussion om konfirmationsheste, som jeg godt kunne tænke mig at skrive
en artikel eller to om.

Jeg har forsøgt at kontakte Musen via mail, men fik aldrig svar - Musen,
jeg ved jo ikke, om det er fordi, at mailen ikke er nået frem, derfor
forsøger jeg nu via gruppen i stedet. Jeg ville meget gerne høre
historien fra din mund og evt. snakke med pigerne, der jo ikke vidste
bedre.

Er der andre herinde, som kender til eksempler på konfirmationsheste, så
vil jeg også meget gerne høre om det

I må meget gerne svare i gruppen, på mail:
tinachristoffersen(FJERN)@hotmail.com eller på telefon: 60 63 83 38

mvh. tina

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-04-04 12:09

taina wrote:
> [...]
> bedre.
>
> Er der andre herinde, som kender til eksempler på konfirmationsheste, så

heh, der har da lige været en der spurgte herinde for nogle uger
siden, hvordan hun skulle give hesten til hende.

JonB

Fra : Mette

Dato : 28-04-04 12:27

> heh, der har da lige været en der spurgte herinde for nogle uger
> siden, hvordan hun skulle give hesten til hende.

Det var jo ikke ligefrem den situation, hvor hestene bliver forsømt pga.
uvidenhed, da moren i det tilfælde selv er rytter og ved, hvad der kræves.
(Men det kunne nu være sjovt at høre, hvad der blev af det hele, og hvordan
de fik givet hesten til den unge pige

Det er ikke selve konfirmationsgaven, der er problemet, det er den manglende
viden, der ofte følger med.

Mvh,
Mette

Fra : Anet

Dato : 28-04-04 15:09

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke selve konfirmationsgaven, der er problemet, det er den
manglende
> viden, der ofte følger med.

(klip)

Det er den manglende deltagelse fra forældrene af når de uvidende giver
deres datter en hest der er problemet og det at forældrene ikke tager med ud
til hesten og ser den.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 28-04-04 15:07

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> heh, der har da lige været en der spurgte herinde for nogle uger
> siden, hvordan hun skulle give hesten til hende.

(klip)

Det var Berit der gerne ville give hesten til sin datter i
konfirmationsgave. Berit har selv hest, og ved godt hvordan man skal passe
en hest, så hun er ikke en typisk forældre til en pige der selv får lov til
at skulle stå for pasningen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : taina

Dato : 04-05-04 07:59

"taina" skrev d. 28-04-04 11:20 dette indlæg :

klip

> Er der andre herinde, som kender til eksempler på konfirmationsheste,

> vil jeg også meget gerne høre om det

hmmm... jeg undrer mig. For et par måneder lød som om, det var et stort
problem. Kan det så virkelig passe, at der ikke er nogen, der kender til
eksempler? Måske jeg lige skulle indskyde, at det ikke er målet at hænge
nogen ud - mere at fortælle forældrene, at de skal sætte sig ind i
sagerne, når børn får dyr - ved at fortælle om konsekvenserne. Det
behøver ikke at være noget, der foregår nu og her - det kan jo også være
nogen, som vil fortæle om, hvordan det gik for sig dengang de var børn,
og om hvordan de nu er blevet megt klogere.

Hvis i kender til nogen, der har fået andre dyr, som det ikke gik så
godt med, vil jeg også meget gerne høre om det - nu der åbenbart ikke er
så mange konfirmationsheste som først antaget

mvh. tina

http://www.kandu.dk/

Fra : Mette

Dato : 04-05-04 08:30

Hvis du skal skrive en seriøs artikel om dyrevelfærd/konfirmationsheste,
skal du nok regne med at lave din research lidt andre steder også, ikke bare
på en nyhedsgruppe som denne.

Prøv Hestens Værn, Dyrenes Beskyttelse osv.

At folk ikke iler til med eksempler, betyder ikke, at der ikke er noget
problem. Du har fx mig bekendt ikke sagt, hvad du skal bruge artiklen til,
hvor den skal udgives osv. Jeg ville heller ikke være kommet med eksempler,
selvom jeg havde kendt nogen.

Dette er ment som venlige forslag til, hvorfor du muligvis ikke har hørt fra
nogen, ikke som kritik.

Mvh,
Mette

Fra : taina

Dato : 04-05-04 11:53

"Mette" skrev d. 04-05-04 08:30 dette indlæg :
> [...]
eksempler,
> selvom jeg havde kendt nogen.
>
> Dette er ment som venlige forslag til, hvorfor du muligvis ikke har

Hej Mette

Jeg takker for tilbagemeldingen og kan fortælle dig, at vi skam også er
i gang med både dyreværnsorganisationer og en hel masse andre

Det, jeg undrer mig over, er såmænd bare, at da diskussionen kørte for
nogle måneder siden, var der mange her i nyhedsgruppen, der mente, at
"nogen" burde skrive "noget". Mange var også enige om, at det var et
forfærdeligt stort problem - og der var endda et eksempel på det, nemlig
dækkenhestene.

Nu er der så en (mig) der gerne vil skrive noget, og der er larmende
tavshed. Selvfølgelig vil jeg da gerne fortælle mere om, hvad det skal
handle om, og hvor det skal bringes (Det en hovedopgave - altså den
afsluttende - på journalisthøjskolen, selvfølgelig med et ønske om, at
den også kan blive offentliggjort.) Men jeg har altså ikke tænkt mig at
offentliggøre samtlige vinkler, temaer og kilder i et offentligt forum.
Derfor har jeg lagt min mailadresse og mit telefonnummer, og så er man
jo velkommen til at spørge ind til det, hvis man altså synes, at nogen
burde skrive noget - som der jo altså var mange, der gjorde for et par
måneder siden, men ikke nu...?

Dette er ikke ment som et surt opstød, snarere en stor undren. En undren
over, at det bliver opfattet som så stort et problem (Så må der jo være
nogen, der har set eksempler på det) og at der er generel enighed om, at
der skal gøres noget - men at der ikke er nogen, der kan eller vil
stikke næsen frem.

Og jeg kan så lige fortælle, at det er svært at dokumentere, hvor mange
konfirmationsheste eller andre dyr, som børn har ansvar for, der findes.
Dyr må nemlig kun ejes af voksne, og derfor findes der ikke nogen
registreringer over, hvor mange børn der reelt står alene med ansvaret
for et dyr. Derfor er det ret nødvendigt på anden vis at dokumentere, at
der er et problem. Det kan man blandt andet gøre ved at finde eksempler
på det, og for et par måneder siden lød det jo netop som om, at det var
noget, som de fleste havde set eller hørt om...

Måske jeg lige skal tilføje, at fordi man snakker med mig, så er det
ikke ensbetydende med, at man ryger i en eller anden avis dagen efter
Ofte kan det, at folk gider at fortælle om deres oplevelser bringe
en videre med en artikel - også uden at de ryger i avisen eller hvor de
nu ryger hen.

mvh. tina

http://www.kandu.dk/

Fra : Mette

Dato : 04-05-04 13:10

Hej Tina

Alene det at vide, at det er til en opgave på DJH, er jo en oplysning. Jeg
mente ikke, at du skulle afsløre kilder og alt muligt, men blot at sige, at
du vil skrive en artikel uden yderligere oplysninger var nok lidt i
underkanten. Hvis du ikke vil skrive en masse her, fordi det er et
offentligt forum, så kan du nok også sætte dig ind i, at andre ikke har lyst
til at give dig en masse oplysninger om personer, de kender (til), uden at
vide en del mere om, hvad det skal bruges til.

God vind med projektet!

Mvh,
Mette

Fra : Mette

Dato : 05-05-04 21:22

Det nye nummer af Magasinet Hest har en artikel om hestevelfærd. Den ville
være relevant for dig at læse, tror jeg.

Mvh,
Mette

Fra : taina

Dato : 08-05-04 01:52

> [...]
> Det nye nummer af Magasinet Hest har en artikel om hestevelfærd. Den ville
> være relevant for dig at læse, tror jeg.

Den kigger jeg på. Tak skal du have.

mvh. tina