forhindring af nem fil download
Fra : Peter Poulsen

Dato : 28-04-01 16:56

Jeg har lavet et system hvor man kan logge ind også uploade filer.

Nu er problemet at man 'bare' kan indtaste fil navnet i url'en også
downloader man den, hvor jeg gerne ville have man skulle logge ind for
at kunne downloade. Nogle forslag?

mvh
Peter

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-04-01 18:40

"Peter Poulsen" <peter_poulsen@stofanet.dk> skrev
> Jeg har lavet et system hvor man kan logge ind også uploade filer.

Mener du ikke downloade?

> Nu er problemet at man 'bare' kan indtaste fil navnet i url'en også
> downloader man den, hvor jeg gerne ville have man skulle logge ind for
> at kunne downloade. Nogle forslag?

Du kan streame billederne vha. ADO Stream objektet..... På en side og så
tjekke om brugeren er logget ind....

--
Jakob Andersen

Fra : Peter Poulsen

Dato : 28-04-01 18:52

Jakob Andersen wrote:

> "Peter Poulsen" <peter_poulsen@stofanet.dk> skrev
>
> Mener du ikke downloade?

Nope, jeg mener uploade, men de skal jo kunne downloade igen.

> Du kan streame billederne vha. ADO Stream objektet..... På en side og så
> tjekke om brugeren er logget ind....

Takker, men kan du ikke give et stykke eksempel kode (jeg har ingen ide
om hvordan streaming fungerer)

--
yours/mvh
Peter Poulsen

E-mail: peter_poulsen@stofanet.dk
Phone: +45 98 15 47 05

Fra : Tim Sørensen

Dato : 28-04-01 18:59

Man kan også tildele brugeren SessionID, hvis der ikke er så mange besøgene.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://dondata.adsl.dk/

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-04-01 19:23

"Tim Sørensen" <dondata@dondata.adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Man kan også tildele brugeren SessionID, hvis der ikke er så mange
besøgene.

Tør man spørge hvordan du vil undgå at brugeren ikke bare skriver urlen til
billeder ved at bruge SessionIDet?

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-04-01 19:33

"Peter Poulsen" <peter_poulsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Nope, jeg mener uploade, men de skal jo kunne downloade igen.

Nåh, ok

> Takker, men kan du ikke give et stykke eksempel kode (jeg har ingen ide
> om hvordan streaming fungerer)

Eksemplet er med en gif.
<%
Dim objStream
Set objStream = Server.CreateObject("ADODB.Stream")

objStream.Type = 1 ' Her sætter vi at det er en binær fil
objStream.Open
objStream.LoadFromFile "C:\sti\udenfor\webscope\filnavn.gif"

' Hvis du bruger jpeg er det her det skal ændres....
Response.ContentType = "image/gif"
Response.BinaryWrite objStream.Read

objStream.Close
Set objStream = Nothing
%>

Godt at se endnu en nordjyde herinde

Fra : Peter Poulsen

Dato : 28-04-01 21:17

< snip >

> [...]
> objStream.LoadFromFile "C:\sti\udenfor\webscope\filnavn.gif"
>
> ' Hvis du bruger jpeg er det her det skal ændres....

Tak, det virker næsten. Det eneste problem nu, er at når jeg download
kommer filen til at hedde 'download.asp' (det er navnet på filen hvor
jeg har lagt ovenstående script i). Den skal gerne hedde filnavn.gif

PS jeg har ændret contentType til multipart/mixed, da jeg ikke kan vide
på forhånd hvilke filtyper der tale om.

mvh
Peter

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-04-01 21:29

> [...]
> kommer filen til at hedde 'download.asp' (det er navnet på filen hvor
> jeg har lagt ovenstående script i). Den skal gerne hedde filnavn.gif

Den var værre..... Jeg tænker lige..

> PS jeg har ændret contentType til multipart/mixed, da jeg ikke kan vide
> på forhånd hvilke filtyper der tale om.

Du kan jo tjekke filens extension før du udskriver....

--
Jakob Andersen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 28-04-01 22:12

Har du prøvet med:
Response.AddHeader "Content-disposition","filename=fil.gif"

- Bjarke Walling

Jakob Andersen <jakob@andersen.as> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cf943$8jo$1@sunsite.dk...

Fra : Peter Poulsen

Dato : 28-04-01 22:29

Bjarke Walling Petersen wrote:

> Har du prøvet med:
> Response.AddHeader "Content-disposition","filename=fil.gif"

Det virker Takker mange gange..

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-04-01 22:29

"Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk> skrev
> Response.AddHeader "Content-disposition","filename=fil.gif"

Content-disposition er så vidt jeg ved stadig på "forsøgsstadie" og er ikke
en standard. Derfor kan du ikke være sikker på at det virker på alle
servere/klienter...

Gider du ikke kigge lidt på: <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

--
Jakob Andersen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 28-04-01 22:33

Jakob Andersen <jakob@andersen.as> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cfckl$8u$1@sunsite.dk...
> [...]
ikke
> en standard. Derfor kan du ikke være sikker på at det virker på alle

Det vidste jeg ikke... men jeg har nu ikke haft problemer med det endnu.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-04-01 22:41

"Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk> skrev i en meddelelse
> Det vidste jeg ikke... men jeg har nu ikke haft problemer med det endnu.

Se evt. RFC 1806

--
Jakob Andersen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 28-04-01 23:28

Jakob Andersen <jakob@andersen.as> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cfd9o$4np$1@sunsite.dk...
> "Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk> skrev i en meddelelse
>
> Se evt. RFC 1806

Jo, det kan jeg godt se....
Men jeg kan ikke se at der er ret mange andre måder at løse dette problem
på.
Jeg har dog to andre forslag:
- Hvis man kan ændre http-fejl-404-dokumentet, kan man jo ændre det til den
asp-fil, der sender filen. Når så klienten requester /mappe/fil.exe, findes
den ikke og serveren kører derved asp-filen og sender den fil den nu skal
sende...
- Man kunne også programmere sin egen webserver helt uden brug af asp eller
noget (hvilket nok ville være lidt besværligt).

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 29-04-01 16:45

Bjarke Walling Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Jo, det kan jeg godt se....
> Men jeg kan ikke se at der er ret mange andre måder at løse dette problem

Der findes nogle hacks, der kan gøre det for dig. Jeg har bla. diskuteret dette
med Troels Arvin i dk.edb.internet - men jeg kom aldrig så langt som til at
implementere det. Det var noget med, at man kunne give en URL som denne:

http://URI/download.asp?file=karenNude.jpg/filnavn=karenNude.jpg

læg mærke til, at der er en "skråstreg" og ikke en ambersand inden "filnavn"

--
Jesper Stocholm

Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 03-05-01 09:56

Uheldige bivirkninger med brug af den

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q182/3/15.ASP?LN=EN-US&SD=g
n&FR=0&qry=Content-disposition&rnk=4&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=MSALL

2 x dialogbox
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q238/5/88.asp?LN=EN-US&SD=g
n&FR=0&qry=Content-disposition&rnk=10&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=MSALL

Dobbelt extention.
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q262/0/42.ASP?LN=EN-US&SD=g
n&FR=0&qry=Content-disposition&rnk=13&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=MSALL

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q267/9/91.ASP?LN=EN-US&SD=g
n&FR=0&qry=Content-disposition&rnk=16&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=MSALL

BUG: Content-Disposition Attachment Headers Does Not Save File
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q279/6/67.ASP?LN=EN-US&SD=g
n&FR=0&qry=Content-disposition&rnk=21&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=MSALL

Og dette er blot til explorer. Hvad med andre???
En anden ting er: Hvad hvis man ønsker at filerne automatisk (hvis muligt)
bliver åbnet eller vist i browser i stedet for at bruger får save/open
dialog. For eks. pdf, billeder og tekst filer vil man gerne åbne i browser
eller tilknyttet program. Hvad så??? Der findes også Content-Disposition
inline som kan løfte dette, men den er stadig ikke helt god med filnavnet.
Jeg har prøvet med et tekst dokument, som åbnes i browser, men adresse
feltet er stadig asp navn. En test med et word dokument åbnede word men
filnavnet på dokumentet var stadig asp navn.

Nogle ideer???

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 28-04-01 21:35

Hvor får man fat i ADO Stream-objektet, hvis man ikke i forvejen har det...

- Bjarke Walling

Peter Poulsen <peter_poulsen@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AEB035C.4625BB3A@stofanet.dk...

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-04-01 22:00

> Hvor får man fat i ADO Stream-objektet, hvis man ikke i forvejen har
det...

Det er med i ADO 2.5 hvis du ikke har den kan du hente den hos
<http://www.microsoft.com/data/>