validering problemer
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-04-04 20:07

Hej News gruppe

Jeg er løbet ind i nye problemer, med at validere en side.
Denne script bruger jeg nu:
<script language=javascript>
<!--
   function Check_Form(theForm) {
      err = '';

   if (theForm.name.value == '')
   {
      err += "Dit Navn\r";
   }

   if (theForm.email.value == '')
   {
      ugyldigeTegn ="/;<>,;"

      err += "Din E-mail adresse\r";
      }
         else
{
         ema = theForm.email.value;
         pos1 = ema.indexOf('@',0);
         pos2 = ema.indexOf ('.',pos1);
            str = ema.substring(ema.length-1, ema.length+1);
         if (pos1 < 0 || pos2 < 0 ||
            str == '.')
      {
               err += "Den indtastet e-mail er ikke gyldig\r";
      }
   }

   if (theForm.besked.value == '')
   {
      err += "Dit spørgsmål\r";
   }

      forum = -1
      for (i=0; i<theForm.forum.length; i++)
   {
      if (theForm.forum[i].checked)
      forum = i
   }
      if (forum == -1)
   {
      err += "Du skal vælge en box";
   }

   if (err!= '')
   {
      alert('Du bedes udfylde følgende felter:\r' + err);
         return (false);
   }
      else
   {
         return (true);
   }
}

//-->
</script>

Den dur fint, men nu er der kommet nye problemer,
dette er problemerne:
1. Hvis man bruger < og > i en tekstbox, tager den ikke det hele
med, til databasen
f.eks.:
Hvis man skriver:
asd>sa<as

Kommer der kun til at stå:
asd>sa

Kan lave et script som vil komme med en fejl meddelse, når at
man klikker på "SEND" knappen?

2. Hvis man skriver med små og store bogstaver, bliver det en
stor pære vælling, ligesom man har skrevet det.
Kan man lave et script som vil lave det hele om til små
bogstaver?

3. Hvis man skriver en e-mail adresse, som denne: hej@hej.dk
Mit script siger ikke noget til at der står: hej@.dk
Hvilket ikke skal være lovligt.
De steder jeg har set, kigger scriptet kun om der er et @ og
et . i e-mail adressen.
Kan man lave et script som vil komme med en fejl meddelse,
når at man klikker på "Send" kanppen?

Håber at der er nogle som kan hjælpe, selv om at det er en smøre
jeg lige har kommet med.

Mvh
Martin Jørgensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 28-04-04 11:10

toLowerCase() er vist svaret på det med store og små bogstaver.

Det med emailen er noget med at tjekke at der rent faktisk står noget mellem
@ og . Det er noget med at bruge indexOf()

Det med fejlmeddelsen er noget med at bruge en kombination af onsubmit på
din form sammen med en confirm onsubmit="return confirm('er du helt
sikker')"

/Marten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-04-04 22:31

Hej Marten

Jeg vil prøve og kigge på dit forslag, tak for hjælpen.

Mvh
Martin Jørgensen

Marten Ølgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
>
> Det med fejlmeddelsen er noget med at bruge en kombination af onsubmit på
> din form sammen med en confirm onsubmit="return confirm('er du helt

&gt; > function Check_Form(theForm) {
&gt; > err = '';
&gt; >
&gt; > if (theForm.name.value == '')
&gt; > {
&gt; > err += "Dit Navn\r";
&gt; > }
&gt; >
&gt; > if (theForm.email.value == '')
&gt; > {
&gt; > ugyldigeTegn ="/;<>,;"
&gt; >
&gt; > err += "Din E-mail adresse\r";
&gt; > }
&gt; > else
&gt; > {
&gt; > ema = theForm.email.value;
&gt; > pos1 = ema.indexOf('@',0);
&gt; > pos2 = ema.indexOf ('.',pos1);
&gt; > str = ema.substring(ema.length-1, ema.length+1);
&gt; > if (pos1 < 0 pos2 < 0
&gt; > str == '.')
&gt; > {
&gt; > err += "Den indtastet e-mail er ikke gyldig\r";
&gt; > }
&gt; > }
&gt; >
&gt; >
&gt; >
&gt; > if (theForm.besked.value == '')
&gt; > {
&gt; > err += "Dit spørgsmål\r";
&gt; > }
&gt; >
&gt; > forum = -1
&gt; > for (i=0; i<theForm.forum.length; i++)
&gt; > {
&gt; > if (theForm.forum[i].checked)
&gt; > forum = i
&gt; > }
&gt; > if (forum == -1)
&gt; > {
&gt; > err += "Du skal vælge en box";
&gt; > }
&gt; >
&gt; > if (err!= '')
&gt; > {
&gt; > alert('Du bedes udfylde følgende felter:\r' + err);
&gt; > return (false);
&gt; > }
&gt; > else
&gt; > {