Mysql - Understøtter den multithreading?
Fra : Nic

Dato : 27-04-04 19:02

--

Nic

(remove all xyz from email address to reply)

Fra : Troels Arvin

Dato : 27-04-04 19:24

MySQL _benytter_ multithreading. Og der er ikke noget i vejen for, at
programmer, der benytter MySQL, benytter tråde:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Threaded_clients.html

Men hvad er det egentlig du vil / spørger om?

Fra : Nic

Dato : 28-04-04 06:16

> MySQL _benytter_ multithreading. Og der er ikke noget i vejen for, at
> programmer, der benytter MySQL, benytter tråde:
> http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Threaded_clients.html
>
> Men hvad er det egentlig du vil / spørger om?

Jeg vil vide om min webserver kan have glæde af enten hyperthreading eller
dual cpu

Fra : Troels Arvin

Dato : 28-04-04 08:44

On Wed, 28 Apr 2004 07:15:37 +0200, Nic wrote:

> Jeg vil vide om min webserver kan have glæde af enten hyperthreading eller
> dual cpu

Det kan den.

Spørgsmålet er så, hvor vigtigt CPU er for din database: Input/Output
er voldsomt langsommere end afvikling af CPU-instruktioner (og
RAM-tilgang), så hvis din database skal ned og læse/skrive på disken,
kommer tiden til I/O til at dominere helt og aldeles.

Med andre ord: Det skader ikke at have flere (måske endda hurtige) CPUer
til din MySQL, men hvad der _batter_ er:
- fornuftige forespørgsler, der gør brug af indexer, når muligt;
lær derfor at bruge "EXPLAIN"-kommandoen, hvis du bekymrer dig om
performance
- hurtigt disksystem
- masser af RAM (så systemet kan cache'e effektivt og så at databasen
kan foretage flest mulige opererationer med brug af "internt"
lager)

Fra : Nic

Dato : 28-04-04 13:00

> [...]
> RAM-tilgang), så hvis din database skal ned og læse/skrive på disken,
> kommer tiden til I/O til at dominere helt og aldeles.
Noteret. Kunne databasen ikke ligge i ram?

> [...]
> - fornuftige forespørgsler, der gør brug af indexer, når muligt;
> lær derfor at bruge "EXPLAIN"-kommandoen, hvis du bekymrer dig om
Den er alfa omega?

> - hurtigt disksystem
NY SATA

> - masser af RAM (så systemet kan cache'e effektivt og så at databasen
> kan foretage flest mulige opererationer med brug af "internt"
> lager)

Tak for info.

Fra : Troels Arvin

Dato : 28-04-04 14:51

On Wed, 28 Apr 2004 14:00:18 +0200, Nic wrote:

> Noteret. Kunne databasen ikke ligge i ram?

Jo, hvis du har RAM nok - også til de mellemresultater, som databasen
nogle gange må gemme.