"Mundkurv" til shetlandspony for at forhin~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-04-04 14:13

Hej NG.

Jeg har skrevet lidt om det før, nu spørger jeg eder:

Vi har lånt en shetlandspony ud, som har meget kraftig tendens til
forfangenhed.
Er dette en forsvarlig løsning i stedet for at han skal bindes eller stå
inde:

http://www.shires.dk/shop/viewPrd.asp?idcategory=37&idproduct=9764

Kan han drikke med den på ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-04-04 14:24

Christian B. Andresen wrote:
> Vi har lånt en shetlandspony ud, som har meget kraftig tendens til
> forfangenhed.
> Er dette en forsvarlig løsning i stedet for at han skal bindes eller stå
> inde:

Jeg synes det ville være synd. Lad ham stå inde og giv halm eller hø der
ikke er for kraftigt. Tilvend ham gradvist til at gå på græs. Lad ham så
vidt muligt gå på græs midt på dagen.

> Kan han drikke med den på ?

Der er huller i den, så af en balje/et kar kan han vel godt. Men jeg
synes ikke det ser let ud.

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-04-04 14:27

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> wrote in message

> Jeg synes det ville være synd. Lad ham stå inde og giv halm eller hø der
> ikke er for kraftigt. Tilvend ham gradvist til at gå på græs. Lad ham så
> vidt muligt gå på græs midt på dagen.

Han kan ikke tilvænnes til så meget græs så han kan gå på regulært
sommergræs.
Han var et mulehårs bredde fra at blive aflivet sidste år. Han kostede 5.000
kr i dyrlægeregninger.

> Der er huller i den, så af en balje/et kar kan han vel godt. Men jeg
> synes ikke det ser let ud.

Hunde med mundkruv kan sagtens drikke.

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 27-04-04 14:42

Hej

Jeg kender en pony som står med mundkurv, og det fungere fint, den har
nemlig også kostet ejeren mange penge da den blev forfangen bare den så et
græs strå.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-04-04 14:49

Camilla Fruergaard wrote:
> Jeg kender en pony som står med mundkurv, og det fungere fint, den har
> nemlig også kostet ejeren mange penge da den blev forfangen bare den så et
> græs strå.

Alt efter hvad du lægger i "fungerer fint", kunne jeg forestille mig
hesten har en anden mening.

Jeg synes det virker som for nem en løsning for ejeren, på bekostning af
hesten. Lidt ligesom "min hest bliver beskidt, men det løses nemt ved at
lukke den inde" osv.

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-04 07:42

> [...]
>
> Jeg synes det virker som for nem en løsning for ejeren, på bekostning af
> hesten. Lidt ligesom "min hest bliver beskidt, men det løses nemt ved at

Min hest bliver forfangen, men det løses nemt ved at lukke den inde.
Var det ikke det du foreslog ?

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-04-04 08:12

Christian B. Andresen wrote:
> Min hest bliver forfangen, men det løses nemt ved at lukke den inde.
> Var det ikke det du foreslog ?

Nej, men hvis det er eneste alternativ vil jeg dog stadig foretrække det
frem for en mundkurv.

Den bedste løsning ville være at have hesten gående på græs med en
dårlig foderværdi, eller en decideret jordfold.

Alternativt må man jo overveje om man overhovedet har de fornødne
faciliteter til at opstalde hesten under rimelige vilkår. Hvis ikke det
er tilfældet synes jeg ikke det bør korrigeres med en mundkurv, men
nærmere ved at skille sig af med hesten.

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-04-04 14:47

Christian B. Andresen wrote:
> Han kan ikke tilvænnes til så meget græs så han kan gå på regulært
> sommergræs.

Så er der vel to muligheder tilbage: Gå på dårligere græs, eller gå
mindre tid på græs.

Der er så mange heste der står inde i bokse osv. af forskellige årsager.
Denne hest kunne måske også klare at være inde noget af dagen.

> Han var et mulehårs bredde fra at blive aflivet sidste år. Han kostede 5.000
> kr i dyrlægeregninger.

Det er en ærgelig situation. Men jeg synes ikke mundkurven virker som
den rigtige løsning på mig.

Det er heller ikke utænkeligt at selve mundkurven kunne afstedkomme lidt
dyrlægeregninger. Des flere ting man spænder på en hest, des større må
chancen være for at noget går galt - især når man spænder det foran mulen.

> Hunde med mundkruv kan sagtens drikke.

Det er sikkert noget af det samme. Men jeg synes heller ikke hunde bør
gå med mundkurv.

-dennis

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-04-04 15:41

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> writes:

> Kan han drikke med den på ?

Muligvis. En hund kan drikke med (nogle typer mundkurv) fordi de
drikker på en anden måde end heste gør. Hunde slurprer vandet i sig
med tungen, hesten laver undertryk og suger vandet op. Derfor tror jeg
muligvis godt, hesten kan drikke med mundkurven på. Det skal
naturligvis være et ugiftigt materiale den er lavet af.

Men endnu et interessant spørgsmål er om man vil være det bekendt. På
billedet sidder den til på mulen, det er også nødvendig af
sikkerhedsårsager, men den er lavet af nylon og gummi. Prøv lige at
forestille jer hvor varmt og modbydeligt det må være en varm
sommerdag.

Ved at give hesten en sådan mundkurv på, fratager man den flere af
dens naturlige vaner. Den kan ikke gnubbe markmakkeren, den kan ikke
gabe, den kan ikke forsvare sig med tænderne og den kan ikke klø sig.

Så alt i alt, selv med min meget begrænsede viden om heste, og ret mig
endelig hvis jeg tager fejl i noget, så lyder det synd for hesten.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-04 07:44

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> [...]
> muligvis godt, hesten kan drikke med mundkurven på. Det skal
> naturligvis være et ugiftigt materiale den er lavet af.

Det må man gå ud fra det er.

> [...]
> sikkerhedsårsager, men den er lavet af nylon og gummi. Prøv lige at
> forestille jer hvor varmt og modbydeligt det må være en varm

Det er rigtigt nok, men hvis alternativet er at være lukket inde det meste
af dagen, gå for sig selv i en jordfold eller været bundet.

> Ved at give hesten en sådan mundkurv på, fratager man den flere af
> dens naturlige vaner. Den kan ikke gnubbe markmakkeren, den kan ikke
> gabe, den kan ikke forsvare sig med tænderne og den kan ikke klø sig.

Det kan jeg godt se.

> Så alt i alt, selv med min meget begrænsede viden om heste, og ret mig
> endelig hvis jeg tager fejl i noget, så lyder det synd for hesten.

Forfangenhed er også synd for ham. Mnage dage har han slet ikke kunnet komme
ud fordi han simplet hen ikke kunne gå.

Fra : Louise

Dato : 29-04-04 12:22

Måske er jeg bare kynisk, men hvis man skal hen og forhindre en hest i
at opføre sig naturligt for at holde den i live, er det så ikke et
spørgsmål om den bør holdes i live? Hvilket liv er det?

Jeg vil mene, at hvis den ikke kan tåle at gå på en mager,
tætklippet/afgræsset mark en stor del af dagen, så har den ikke et
værdigt liv. Derfor vil mit råd være enten at lave en speciel fold til
ham (og evt købe en anden pony med tendens til forfangenhed som
selskab) eller slet og ret aflive ham.

Jeg håber du finder en god løsning til glæde og gavn for dig og ikke
mindst hesten.

Fra : Anet

Dato : 27-04-04 16:10

> [...]
> forfangenhed.
> Er dette en forsvarlig løsning i stedet for at han skal bindes eller stå

(klip)

Jeg syntes, at det er meget synd for en pony, at skulle gå med sådan en
mundkurv på når der findes andre alternativer. Hvad med at lade ponyen gå på
en jordfold eller på en indhegnet ridebane istedet for? Det er da mere
humant istedet for at sætte mundkurv på den. Metoden med at sætte mundkurv
på ville i mit tilfælde virke som satte du småkager på et fad foran mig, og
jeg var helt syg for at få nogen af dem. Måske hvis jeg var heldig kunne jeg
få et par krummer. Det syntes jeg er forfærdeligt, at ville overhovedet
tænkte på at gøre det.....

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Zirfelt

Dato : 27-04-04 18:18

I en tidligere tråd var der en der nævnte at hun har købt en selskabspony
til selskabsponyen. Var det en mulighed? På den måde kan de to lukkes ud på
en jordfold tæt ved de andre heste
(Min computer er lige blevet virusrenset Liz)

--
En glad hilsen fra

Irene

Fra : Liz B.

Dato : 29-04-04 21:13

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> (Min computer er lige blevet virusrenset Liz)

Stor smil og hilsen herfra. Liz

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 28-04-04 07:39

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote:

>Er dette en forsvarlig løsning i stedet for at han skal bindes eller stå
>inde:

Dette giver tre løsninger som jeg alle vil betegne som dyrplageri !

Med fare for kritik af ikke at komme med løsninger, vil jeg alligevel
undlade at komme med nogen, idet det er givet tidligere og også denne
gang.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Iben Holst

Dato : 28-04-04 05:27

Jeg troede det var løgn i første omgang; mundkurv til hest - alt så helt
ærligt?!!
Men selve ideen i det kan jeg så godt se nu, men jeg kunne vist alligevel
ikke få mig selv til at give min Shetter sådan en på... Desuden ville den
skulle strammes umenneskeligt hårdt hvis han ikke selv skulle kunne skrabe
den af mulen.

Umiddelbart tager jeg hellere konsekvensen af at min Shetter ikke kan tåle
for meget græs og veklser derfor mellem græs- og jordfold i løbet af dagen.

Som jeg har forstået det, kan hesten slet intet æde med denne mundkurv på
(korrekt?) og er det ikke det som hesten gør altid; at æde uanset om det er
for meget eller passende - både fordi maven altid skal have noget at arbejde
med men også fordi det er dét en hest fordriver tiden med uanset om den står
på stald eller på fold? Dvs. man så berøver dens mulighed for at fungere
bare lidt normalt ved at bruge mundkurven istedet for at give den noget
stråfoder på jordfolden som den kan tåle og så bare komme en smule på græs
hver dag?

Iben

Fra : Liz B.

Dato : 01-05-04 21:36

> [...]
> forfangenhed.
> Er dette en forsvarlig løsning i stedet for at han skal bindes eller stå

Hej Christian,

Der findes andre typer end den. Se om ikke du kan finde en Greenguard
Grazing Mask eller Muzzle. De er tysk og noget mere hestevenlig end den
viste. Det siges at hesten spiser 33% mindre græs og så kan den med garanti
drikke så meget som den orker. Google søgning skal nok hjælp dig på vej.

Mvh Liz