Fravænning
Fra : TøSeN

Dato : 27-04-04 12:02

Hejsa!

Jeg ville høre om der er nogle her i gruppen der ved noget om fravænning...
Altså kan man bare sælge føllet, og så er det væk fra den ene dag til den
anden, eller hvad?

/Josefine

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-04-04 13:17

TøSeN wrote:
> Hejsa!
>
> Jeg ville høre om der er nogle her i gruppen der ved noget om fravænning...

Det er der sikkert :)

> Altså kan man bare sælge føllet, og så er det væk fra den ene dag til den
> anden, eller hvad?

Ja, så er føllet væk med det samme :)

Spøg til side: føllet bør enten fravendes af hoppen selv over en længere
periode, eller hvis hun ikke er så god til det, så bør man sørge for at
fravendingen er gradvis.

Vi plejer som regel at starte fravendingen af vores ved juletid/januar,
hvis de er født til normal tid (maj-juni) og de trives og spiser deres
foder i øvrigt.

Som regel går det næsten af sig selv indtil et vist punkt, og så lukker
vi til sidst hoppe og føl i hver sin flok for at føllet ikke skal gå og
"små-dige" og holde mælkeproduktionen igang. Mælkeproduktion er
virkeligt noget der kræver noget af hoppen og hendes
foderstand/foderindtagelse.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 27-04-04 16:12

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse
> [...]

(klip)

Det er altid en god ide´ som Dennis skriver, at fravænne stille og roligt så
hoppens produktion af mælk reduceres naturligt. Føllet bliver også langsomt
mere modent til at klare sig selv, og har godt af at gå sammen med andre
føl/ungheste og udforske verdenen selv uden sin mor.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Mette

Dato : 27-04-04 17:53

> [...]
> mere modent til at klare sig selv, og har godt af at gå sammen med andre
> føl/ungheste og udforske verdenen selv uden sin mor.

Jeg har lige læst i Equipage, at heste kan få livslange problemer, hvis de
ikke langsomt vænnes fra moren. Det er meget traumatisk for et lille føl at
blive taget fra trygheden og nærheden hos mor og ud i den store, ukendte
verden uden nogen, den kender.

I naturen går mor og barn ofte sammen i de første par år, selvom føllet
selvfølgelig ikke vader op og ned af mor, når det først er blevet større.
Men en fuldstændig og pludselig adskillelse så tidligt er altså ikke
naturlig for føl og hoppe, og det er værd at have med i sine overvejelser,
selvom man ikke har mulighed for ligefrem at lade dem gå samme sted i et par
år.

Mvh,
Mette

Fra : Anet

Dato : 27-04-04 19:05

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> blive taget fra trygheden og nærheden hos mor og ud i den store, ukendte

Ja, selvfølgelig er det da traumatisk for et føl at have en mor den ene dag
og ikke den næste og derfor skal man også vænne dem langsomt til at være væk
fra hinanden. Dette gøres normalt når følle er ca. 8-9 måneder gammel.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Mette

Dato : 27-04-04 19:07

> [...]
væk
> fra hinanden. Dette gøres normalt når følle er ca. 8-9 måneder gammel.

Ja, jeg synes jo også, det er logisk, men det er det åbenbart ikke for alle.

Mvh,
Mette

Fra : Louise

Dato : 03-05-04 19:06

Hejsa

Fravænning sker normalt i 6 måneders alderen, men kan ske fra omkring
4½ måned til tjah...hvad man nu ellers vil være bekendt overfor
hoppen, føllet og dem, der skal arbejde med føllet senere hen.

Jeg kan give dig et eksempel på hvordan en gammel hestemand gjorde;
det skal siges at det var fra den tid, hvor spildtov var den gængse
form for opstaldning, så den skal nok revideres lidt og laves til
bokse.

Når føllet var omkring 4 måneder gammel blev det vænnet til at blive
bundet op inde i boksen ved siden af sin mor mens de spiste og
gradvist i længere tid, så det i en alder af omkring 6 måneder uden
problemer stod bundet hele natten -stadig ved siden af hende. Så blev
det flyttet ind i et spildtov ved siden af hendes boks og begyndte at
komme på fold alene sammen med de andre føl/ungheste. Der var aldrig
problemer senere hen med at flytte føllet længere væk fra moderen
eller til en anden stald.

Iøvrigt kan man jo starte tidligt; der er intet til hinder for at man
tager hoppen ud på en ridetur og lader følbassen stå tilbage (med
trygt selskab selvfølgelig) i en sikker boks i en halv til en hel time
om dagen.

Desuden kan man så i ca 5-6 måneders alderen give den sin egen boks
ved siden af moderens om natten/nogle timer når de er på stald, så
den vænner sig til ikke altid at have mor ved hånden.