Landsforeningen mod Jagt
Fra : Morten Holst

Dato : 27-04-04 01:52

Hej NG.

Har lige besøgt landsforeningen mod jagt´s hjemmeside (antijagt.dk)

Det er dog de tyndeste argumenter jeg længe har set.

De må have svært ved at finde nyt stof at skrive om for de fleste artikler
er flere år gamle...

Er der andre der har besøgt siden? Og hvad er jeres mening om den?

Morten Holst

Fra : Lykke

Dato : 27-04-04 06:19

Jeg har ingen mening om den side, men trænger jeg til et godt grin går jeg
gerne ind på siden
Det er utroligt hvad de kan få ud af ingenting.
Poul

Fra : Ejner westergård

Dato : 27-04-04 13:32

Vi har vel alle et eller andet vi er modstandere af og gerne ser nedlagt
eller stoppet, at de er modstandere af jagt er vel deres ret som vi må
respektere, at agumenterne i vores øjne ikke holde er vel ikke så unaturligt
da vi uanset hvad de mener generelt vil mene det stik modsatte, det vil også
været totalt umuligt at få jagt modstander til at forstå vores agumenter...
Jeg ville også lede med lys og lygte efter agumenter hvis der er noget jeg
ønsker stoppet, så det er vel det samme de har gjort....
Et eller andet sted må man jo regne med at der opstår stor modstand i en del
af befolkningen når nu vores hobby går ud på at dræbe vilde dyr udelukkende
for vores egen fornøjelses skyld _ik??
// Ejner

Fra : EXLEX

Dato : 27-04-04 18:07

"Ejner westergård" <ews@mail.dk> skrev
> Vi har vel alle et eller andet vi er modstandere af og gerne
ser nedlagt
> eller stoppet,

Jeps..... men ligefrem at lave en forening med det formål for øje
er vel næppe menigmands reaktion?

> at de er modstandere af jagt er vel deres ret som vi må
> respektere,

Naturligvis - Det er jo et frit land endnu.
Hermed har vi også retten til at synes de er nogle idioter - og
vel at mærke samtidig retten til at give udtryk for det.

> at agumenterne i vores øjne ikke holde er vel ikke så
unaturligt
> da vi uanset hvad de mener generelt vil mene det stik modsatte,

Ikke nødvendigvis. Visse af jagtmodstandernes argumenter har fået
medhold, ikke kun i lovgivningen men også blandt mange jægere.
Således har jægerne jo selv luget ud blandt mange tidligere
anvendte metoder, og selv været med til at stille forslag til
ændringer af jagtlovgivningen i de tilfælde hvor vi så at
modstanderne havde en pointe.

> det vil også
> været totalt umuligt at få jagt modstander til at forstå vores
agumenter...

Ikke nødvendigvis. Det er jo blandt andet formålet med vores
tilskud til vildtbiologisk forskning. At have saglige og
relevante argumenter når vi debatterer er alfa og omega. Her står
vi jo netop markant stærkere end de af modstanderne som
udelukkende tænker "med hjertet" og ikke har noget som helst at
bakke deres holdninger op med. Men de af modstanderne, som er
uden for pædagogisk rækkevidde, kan vi jo nok aldrig nå.

> Jeg ville også lede med lys og lygte efter agumenter hvis der
er noget jeg
> ønsker stoppet, så det er vel det samme de har gjort....

Rigtigt. Men der er vel en grænse for hvor plat selv du ville
være?

> [...]
modstand i en del
> af befolkningen når nu vores hobby går ud på at dræbe vilde dyr

Måske. Men det kunne jo så undre, hvorfor de selvsamme "gode"
mennesker så ikke forlængst har overfaldet lystfiskere, landmænd,
slagterier m.m.
Man burde jo tro, at disse modstandere alle til hobe er
vegetarer. Det kan vel næppe være et logisk tænkende individs
tankerække at "flippe ud" over de lidelser vi som gruppe skulle
påføre de uskyldige væsner, når de tilsyneladende samtidigt
vender det blinde øje til alt det andet.
Men det er vel igen det gamle fænomen med, at moral er godt,
dobbeltmoral er dobbelt så godt.

EXLEX

Fra : Lykke

Dato : 28-04-04 06:56

Du har fuldstændig ret i at de har lov til at have deres ret til modstand af
jagt, men ikke for enhver pris.
Nu er det jo mange i den danske befolkning der ikke går på jagt, men det er
jo ikke det samme som de er imod jagt.
Men når det antijagt skriver, er direkte usand og deres begrundelse er
bygget på et forkert grundlag så kan man godt have en mening om deres virke.
Jeg kan give et eksempel.
Hvad sker der i skoven ca. ved denne tid. Der sker dette at råerne snart
kommer med nye lam og de gamle bliver fordrevet af moderen.
Det betyder at nu bliver der mindre plads til de overskydende dyr, samt de
unge bukke nu begynder at blive aktive og skal finde sig et revir.
Det vil de gamle bukke ikke tolerere og de unge bukke og lammene bliver så
fordrevne ud på bla. vejene hvor nogle bliver kørt ned.
Dette var jægernes version.

Antijagt version er den at jægerne går gennem skoven og plaffer alt ned og
skræmmer alt vildt væk med deres skydning til alle sider.
Derved fordriver de de stakkels dyr ud på vejene hvor de har søgt
beskyttelse for at komme i sikkerhed fra de barbariske jægere som dræber alt
på deres vej-.
Dette var samme historie set fra 2 sider.

Er der jægeren version eller antijagt version der er rigtig.
Nu er jægerne også oplært i biologi og kender godt sandheden, medens de
andre er modstander af alle former for drab uanset under hvilken former
drabene sker.
Hvis det var herren mening at mennesket ikke skulle spise kød så var vi nok
født med 4 maver og ingen tænder i undermunden.

Med venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 28-04-04 22:02

On Tue, 27 Apr 2004 14:31:52 +0200, "Ejner westergård" <ews@mail.dk>
wrote:

<snip>
>Et eller andet sted må man jo regne med at der opstår stor modstand i en del
>af befolkningen når nu vores hobby går ud på at dræbe vilde dyr udelukkende
>for vores egen fornøjelses skyld _ik??

I dag tar vi dette for en selvfølge, men en skal ikke mange år tilbake
i tid før motstand mot jakt var et ukjent fenomen.

Men ja, i dagens samfunn må vi nok regne med at det eksisterer
motstandere mot jakt. I mine øyne gjør disse sitt til at vi jegere må
holde oss oppdatert og la oss "modernisere" - som jeg mener er
positivt, i allefall inntil en viss grense.

Fra : Jakob Hansen

Dato : 28-04-04 00:23

On Tue, 27 Apr 2004 02:51:58 +0200, "Morten Holst"
<stigsnaes@tdcadsl.dk> wrote:

>Det er dog de tyndeste argumenter jeg længe har set.

De går heller ikke så meget op i, at nævne kilderne til deres
historier...

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : john

Dato : 28-04-04 13:34

Efter min mening, skal vi slet kommentere deres side eller deres holdninger,
tros alt er de jo stadig i mindretal og så er der ingen grund til at
drive"etnisk" udrensning....
/jr

Fra : Mars

Dato : 28-04-04 16:24

Skal vi ikke bare lade landsforeningen mod jagt hvile i fred !!

Mars