hund fra kennel under dansk kennel klub el~
Fra : Mogens Henckel

Dato : 26-04-04 17:59

Hejsa

Vi påtænker at anskaffe os en hund til sommer og vil lige høre om man skal
være mere eller mindre på vagt hvis man får hunden fra en kennel som er
under den ene eller anden sammenslutning ?

Er vi som nybagte hundeejere lige godt stillet eller ? Er der evt nogle ting
som vi skal være opmærksomme på hos den ene klub og ikke hos den anden eller
omvendt ?

Vi vil jo gerne ende med at være tilfredse med vores hund, og ikke stå
dårligt hvis der skulle være noget galt med den.

Ser frem til at høre nogle meninger/forklaringer eller bare gode råd.

Mvh
Mogens

Fra : Karina

Dato : 26-04-04 15:12

Hejsa

Har du været inde og læse på dansk kennelklubs hjemmeside?
Der står i hvert fald en masse gode ting.

Mange hilsner

Karina

Fra : qfha

Dato : 26-04-04 19:09

"Mogens Henckel" skrev d. 26-04-04 17:59 dette indlæg :
> [...]
> dårligt hvis der skulle være noget galt med den.
>
> Ser frem til at høre nogle meninger/forklaringer eller bare gode råd.

------------

Det er jo noget du selv afgør, idet man må gå ud fra, at du har gjort
dig nogle overvejelser over, hvad der er væsenligt for dig når du får
hund. Vil du bruge den til avl, hundearbejde/konkurrence eller bare
klappehund. Når du har gjort dig det klart kan du jo henvende dig til de
respektive klubber eller deres hjemmesider, hvor det fremgår hvad de
tilbyder.
Vi andre kan godt sige, hvor vi hver især får vore interesser
tilgodeset, men det er måske ikke de samme som hos dig. Find ud af det
først, så kan vi andre måske byde ind på, hvor vi tror det er bedst i
din situation. Personligt finder jeg, at DKK er den eneste "officielle"
hundeklub, men det er ikke det samme som det er rigtigt for dig.

http://www.kandu.dk/

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 26-04-04 22:36

Dansk Kennel Klub er den eneste godkendte FCI kennelklub, og det eneste sted
du er sikker på en garantiordning hvis du er uheldig med dit hvalpekøb.

Hvis en opdrætter under DKK ikke opfylder DKK's krav og etiske regler, har
DKK et disciplinærudvalg som kan dømme vedkommende kennelejer til erstatning
m.v.

Alle andre "kennelklubber" er selvbestaltede uden anden interesse end at
undergrave DKK og seriøse opdrættere.

Derfor er mit råd til dig: Hvis du ikke bare vil have en hul-i-hækken-hund,
men en racehund hvor du er sikker på at pågældende kennelejer opfylder
kravene til avlsgodkendelse, eksteriørbedømmelse og for visse racer krav om
sundhed over for visse sygdomme, og have en garanti for at du ikke køber
"katten i sækken" - så hold dig til opdrættere under DKK.

Venlig hilsen
Charlotte Eglin
Kennel Candour - DKK opdrætter, naturligvis!
www.candour.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-04-04 07:54

> [...]
> være mere eller mindre på vagt hvis man får hunden fra en kennel som er
> under den ene eller anden sammenslutning ?

Spørger du på den måde må svaret være at man skal være mindre på vagt, dog
kommer det meget an på hvilken sammenslutning der er tale om.

> [...]
ting
> som vi skal være opmærksomme på hos den ene klub og ikke hos den anden

Se helst begge forældre, dog skal man aldrig købe hvalpe af nogen som ikke
"lige" har moren hjemme.
Se stamtavler på BEGGE forældre, for at tjekke HD, AA, PRA og andre arvelige
sygdomme, og for at se evt. præmieringer.

> Vi vil jo gerne ende med at være tilfredse med vores hund, og ikke stå
> dårligt hvis der skulle være noget galt med den.
>
> Ser frem til at høre nogle meninger/forklaringer eller bare gode råd.

Jeg vil helt klart anbefale en opdrætter under Dansk Kennel Klub, som er den
eneste officielle i DK.

Hvilken race er der tale om ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Mogens Henckel

Dato : 27-04-04 09:35

Takker for svarerne. Her er lidt mere info:

Det er en westie vi søger og vi skal have hunden som familiehund. Ikke
udstillinger eller avl.

Hvis kennelen er medlem af DRu og også medlem af Terrierklubben, er det så
sikkert nok ?

Vi kan se moderen til hvalpen, men faderen regner jeg ikke med er der.

Vi vil jo nødigt ende som et nr i den kedelige statistik, hvor man læser om
uheldige hundekøbere som står med en dårlig hund og ikke har nogle
rettigheder. Uanset prisen, så skal det jo hænge sammen, så man ikke taber
sine penge på at skulle købe hund 2 gange. Vi har 2 børn som helt sikkert
vil knytte sig til hunden, og så er det meget trist at skulle få den aflivet
på grund af defekt.

Ser frem til flere gode råd.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-04-04 09:43

> [...]
> udstillinger eller avl.
>
> Hvis kennelen er medlem af DRu og også medlem af Terrierklubben, er det så

Måske, det ser ud som om DRU bliver mere og mere seriøse, men de er
stadigvæk kun en undergrundskennelklub. De er ikke og bliver sikkert heller
aldrig medlem af den internationale kennel klu FCI, FCI anerkender kun en
stambogsførende klub i hvert land, og i DK er det DKK.

De har en specialklub http://www.dansk-terrier-klub.dk/

Er der da stor prisforskel eller er der ingen DKK hvalpe ?

Fra : Louise

Dato : 27-04-04 17:51

Jeg kan da også kun anbefale DKK, da det som de andre siger er den
eneste klub i DK, der er godkendt af FCI, der er "Verdens Kennel
Klubben" så at sige.

Du har en masse garantier når du køber hund gennem DKK ligesom du kan
gøre brug af DKK ved spørgsmål senere hen. Desuden er
træningsmulighederne større, da du vil kunne træne i DKK's kredse.

UANSET hvad, så kontroller racen hvad de har af eventuelle skavanker
og sørg for at hundene i hvalpens stamtavle er checket og fundet fri
for disse fejl. Køb kun hos en ansvarlig opdrætter, der har hundene
under gode forhold og en opdrætter, I har tillid til. Køb kun hvis I
kan lide tæven (og gerne hannen hvis I kan se ham) og se gerne flere
hunde fra kennelen, der er beslægtet med Jeres hvalp.

Held og lykke...

Fra : Kim Christensen

Dato : 27-04-04 19:17

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message news:<408e1cfe$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]

> aldrig medlem af den internationale kennel klu FCI, FCI anerkender kun en
> stambogsførende klub i hvert land, og i DK er det DKK.

Hvem er så FCI ? Såmænd en organisation formeret af
medlemsorganisationerne, herunder DKK, alstå de er anerkent af sig
selv og hinanden!
Ligeledes er DRU medlem af en oganisation der hedder ACE efter samme
koncept. Hvorfor er den ene så en undergrundsfoenenng, mens den anden
ikke er?

Hilsen Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-04 11:23

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> Ligeledes er DRU medlem af en oganisation der hedder ACE efter samme
> koncept. Hvorfor er den ene så en undergrundsfoenenng, mens den anden

Størrelsen ?
Tidspunktet for dannelse ?
Seriøsiteten ?

Fra : Kim Christensen

Dato : 28-04-04 18:57

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Størrelsen ?
> Tidspunktet for dannelse ?
> Seriøsiteten ?

Størrelesen af noget er ikke ensbetydende med at være seriøs,
ligeledes kan man heller ikke sige at den der kom først er mere seriøs
end den der kom siden.
Seriøsistet er noget subjektivt, alle opdrættere mener sikkert selv at
de er seriøse!

Det jeg lurer efter er at den ene organisation evt var udvalgt af FN,
Paven, eller en eller anden international institution til at være mere
end de andre!

Hilsen Kim

Fra : BrightWhite

Dato : 28-05-04 08:42

SLETTESnemoris@yahoo.com (Kim Christensen) wrote in message news:<2907a4bc.0404280956.755aafc3@posting.google.com>...

> [...]
>
> Det jeg lurer efter er at den ene organisation evt var udvalgt af FN,
> Paven, eller en eller anden international institution til at være mere

Det må siges at være noget af en påstand, når en "seriøs" DKK
opdrætter påstår, at alle andre klubber end DKK er selvbestaltede og
uden andre interesser end at undergrave DKK. Påstanden i sig selv må
jo siges at være undergravende for andre klubber end DKK, men er
desværre alt for ofte den slags usande påstande man hører fra DKK
opdrættere.
Vi har selv været udsat for påstande som : I har ikke det der ligner
avlsregler!Jeres hunde er for dårlige og smækfyldt med HD!(her skal
lige indskydes, at vi selvkun avler med hunde, der har HD status A og
B, og hvis den ene hund har B, anbefales det, at den anden hund har A)
I avler på alt, der kan krybe og gå! osv. osv. Man må trække på
skuldrene af den slags påstande, velvidende at de bunder i uvidenhed
og ofte også selvforherligelse. Der er opdrættere, som finder det
nødvendigt at nedgøre andre for at fremhæve/forherlige sig selv.
Faktisk har det flere gange vist sig, at specialklubber under andre
klubber end DKK har strengere avlsregler som siden bliver kopieret af
DKK specialklubber.
Lad os lige slå en ting fast : Vi er mange opdrættere, der ikke
stambogsfører eller har kennelmærke i DKK, der udfører et seriøst,
engageret og samvittighedsfuldt avlsarbejde, hvor hundenes sundhed og
velfærd er i højsædet.
At være DKK opdrætter er ikke nødvendigvis nogen garanti for seriøst
og samvittighedsfuldt opdræt (mange stor-kenneler er f.eks.
registreret under DKK)
DKK opdrætter eller ej, vi er alle bundet af købeloven.

Fra : x Vuf x

Dato : 28-05-04 09:54

28 May 2004 00:42:07 -0700, BrightWhite wrote:

> [...]
>må jo siges at være undergravende for andre klubber end DKK, men er
>desværre alt for ofte den slags usande påstande, man hører fra DKK

Det er hvad man bli'r indoktrineret med fra DKK's side!

> [...]
>og ofte også selvforherligelse. Der er opdrættere, som finder det
>nødvendigt at nedgøre andre for at fremhæve/forherlige sig selv.

Ja, der er så meget brødnid i DKK, at de enddog nedgør hinanden.
Ligefrem dolker hinanden i ryggen!

>Faktisk har det flere gange vist sig, at specialklubber under andre
>klubber end DKK har strengere avlsregler som siden bliver kopieret af
>DKK specialklubber.

Helt rigtigt!

> [...]
>At være DKK opdrætter er ikke nødvendigvis nogen garanti for seriøst
>og samvittighedsfuldt opdræt (mange stor-kenneler er f.eks.

Stor-Kennel á la Kennel "Morning Flower" = Hundefabrik!

>DKK opdrætter eller ej, vi er alle bundet af købeloven.

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Der findes ikke så stort et problem,
at det ikke kan løses. Citat SEJ

Fra : x Vuf x

Dato : 04-05-04 14:06

27 Apr 2004 11:16:38 -0700, Kim Christensen wrote:
>"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote...

>Hvem er så FCI? Såmænd en organisation formet af medlemsorganisationerne,
>herunder DKK; alstå de er anerkendt af sig selv og hinanden!
>Ligeledes er DRU medlem af en oganisation der hedder ACE efter samme
>koncept. Hvorfor er den ene så en undergrundsforening, mens den anden
>ikke er?

Nej. DRU er medlem af UCI ligesom også DHL er det.
Altså der eksisterer UCI og FCI, der er hovedorganisationer.

Desuden findes der brådne kar både i DKK og andre hundeforeninger!
Se jer godt for. Jeg kender ikke så meget til Westier, men mener
at der er noget med hudsygdomme hos den race...
Eller var det øjnene... Ja det husker jeg ikke, men se om I kan
finde ud af, hvad de små er født op med, og se dem sammen med de
andre hunde. Hvis det foregår sådan, at der hentes en hvalp ind
og ikke andre, så la' vær med at købe dér!

Fra : Mogens Henckel

Dato : 27-04-04 20:24

> [...]

> De har en specialklub http://www.dansk-terrier-klub.dk/
>
> Er der da stor prisforskel eller er der ingen DKK hvalpe ?

Hvorfor vi har kig på en hvalp fra denne "oprætterklub", er fordi vi har et
vennepar som har en hund fra denne kennel og de har INGEN problemer med
deres hund. Vi ville have haft en hvalp fra deres hund, men de anbefalede os
at købe hund samme sted som dem...

mvh
Mogens

Fra : Familien Paasch

Dato : 28-04-04 01:58

Det er underordnet om du køber en hvalp hos den ene eller
anden, det er helt op til dig. Der er dog nogle ting du skal
tage i betragtning. Alle hvalpe er søde, og man kan falde
for deres udseende eller charme.
Jeg anbefaler at man tager til et par udstillinger, og får
en snak med udstillerne samt racerepræsentanten for
vedkommende race. Derefter kan man tage stilling til hvilken
opdrætter man ønsker hvalpen fra, men sæt den betingelse at
tæven er mindst 2½ år og højest 6 år, da tæven får de bedste
hvalpe indenfor dette tidsrum. Personlig mener jeg at en
tæve højest skal have 3 kuld hvalpe inden den udgår af
produktionen, ligeledes skal det være med forskellinge
hanner tæven skal parres, således linieavl (indavl) undgås.
Når jeg sælger hvalpe foregår det efter devisen køberen skal
godkendes af racerepræsentant, min familie og tæven, næste
punkt er at jeg beder køberen sætte sig et stykke fra
hvalpene (4-5 meter), hvorefter hvalpene selv finder ud af
hvem der skal indynde sig hos køberne. Det har virket hver
gang, og jeg har kun positive oplevelser med denne
fremgangsmåde.
Jeg følger ikke med i forholdene omkring Westie mere, pga.
der var mange der skulle tjene penge i en fart, hvilket
resulterede i mange dårlige hunde. Jeg ved ikke om hunden
stadig er en modehund, for hvis den er det vil jeg ikke
vælge denne race, da der vil være alt for mange tæver der
aldrig skulle have hvalpe. Westien er en god hund, men den
er noget støjende pga. det ikke er en selvsikker hund,
endvidere skal man være indstillet på, at der er en del
pelspleje og pelsen tager mod skidt når den er udendørs, og
det skidt afleveres indendørs når hunden bliver tør.

For at man får et godt forhold til hunden, skal alle i
familien være indstillet på at den indgår i familien på lige
fod som alle andre familiemedlemmer. Det hjælper ikke at
nogle ikke vil acceptere dette, da det så på forhånd bliver
en fiasko. Børnene vil få nær tilknytning til hvalpen, det
kan du have ret i, mmmmeeeennnn på langt sigt kan du være
evig forvisset om, at når børnene opfatter det som en pligt
at tage sig af hunde, så mister de interessen for den, og
hvem hænger så på den. Husk at såfremt hunden bliver
understimuleret vil den altid blive en problemhund. En tæve
er i de flest tilfælde nemmere at afrette, men
dyrlægeregningerne tilfalder en lidt tiere end hos en han,
især efter det 7. år, og man skal overveje om man skal have
en sygeforsikring. Jeg har selv kun sygeforsikrede tæverne,
selv om jeg endnu aldrig har haft behov for nogen
forsikring, og dermed 1.500 kr. fattigere hver år. Jeg
kender personer der har betalt 4-5 gange hundes
anskaffelsespris, og det har jeg heldigvis forsikret mig
mod.

Ved det sidste hold hvalpe jeg havde til salg, oplevede jeg
at forældrene skulle tage sig af hvalpen, for børnene var
ikke store nok til denne pligt. Det andet tilfælde var en
dreng på 15 år som skulle have sin egen hund, og forældrene
kunne beholde deres egne gravhunde og Amstaffer. Fra første
dag har denne hund fulgt drengen overalt og altid uden snor,
da den stoler 100% på ham og opfatter ham som leder. Tredje
tilfælde var en dreng på 12 år som havde det svært med andre
legekammerater, han fik hvalpen på prøve op til et ½ år. Nu
har han ingen problemer med legekammeraterne, da hunden
forsvarer ham og omvendt. Det har resulteret i at andre ser
op til ham, da han har en legekammerat med, som altid er med
på den værste. Hunden sover i hans seng hvilket han har
vænnet den til, men det er lige at gå over stregen.

Håber du og din familie må få en god hvalp.

Mvh. Børge (med samme race i 41 år og anden hund der kom til
landet af denne race)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-04 11:25

> [...]
> vennepar som har en hund fra denne kennel og de har INGEN problemer med
> deres hund. Vi ville have haft en hvalp fra deres hund, men de anbefalede

Det er en ganske god begrundelse, og en fin mulighed for at se afkom efter
hundene.
Hvor gammel er den hund jeres venner har ?
Er den sund og rask ?
Er den i familie med den hvalp I evt. får ?

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 27-04-04 12:34

Mogens Henckel wrote:
> [...]
> udstillinger eller avl.
>
> Hvis kennelen er medlem af DRu og også medlem af Terrierklubben, er

Nej, den terrierklub som kennelen er medlem af er en specialklub under DRU,
ikke Dansk Terrier Klub som er anerkendt af DKK. Så du er hverken værre
eller bedre stillet med det medlemsskab.
Bemærk iøvrigt at DRU's hjemmesider intet nævner om avlsrestriktioner med
det formål at forbedre kvaliteten på racerne, ligesom diciplinærsager mod
uredelige opdrættere åbenbart heller ikke er noget man gør i!
Men igen, det er dit eget valg, tænk dog på at du investerer i en "sambo"
for de næste 12 -15 år så man skylder sig selv at gøre forarbejdet grundigt.

Mvh.
Henk

Fra : Heidi

Dato : 29-04-04 12:43

"Mogens Henckel" <mogens@henckels.dk> wrote in message news:<c6l60e$2e3u$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> udstillinger eller avl.
>
> Hvis kennelen er medlem af DRu og også medlem af Terrierklubben, er det så

Hej Mogens!

Ikke for at lyde negativ, men lige præcis når det gælder westier, så
er der al mulig grund til at være på vagt, når man skal vælge det nye
familiemedlem. Westien er en pragfuld hund, som desværre er blevet alt
for populær.

Westier har sfa. status som modehund været udsat for det, man populært
sagt kalder "rov-avl". Der har således været tendens til at avle på
alt, der har fire ben og en hale - og hvis efterspørgslen er der, så
hentes der også westier i udlandet. Ofte på de såkaldte puppy-farms.

Konsekvensen for westien er flerstrenget. For det første har det
medført, at racen i den grad har en dårlig sygdomsstatistik. Westier
har forøget risiko for alvorlige allergilidelser, tandproblemer,
hofteproblemer, nedsat syn, sarte maver, kryptochisme og en del andre
lidelser. En del westier har desværre endt deres tilværelse hos
dyrlægen i en ret ung alder - simpelthen fordi livskvaliteten er
blevet for dårlig på grund af dårligt helbred.

Derudover har den store efterspørgsel medført, at en del westier ikke
kan kaldes racetypiske. Her antyder jeg ikke, at alle westier skal
være udstillingshunde, slet ikke, men hvis man sætter pris på en races
udseende og derfor køber et eksemplar af racen, så forventer man også,
at hunden i en vis grad ligner en hund af den pågældende race.

Jeg har selv to sunde og raske westier. Den ældste er 8 år - og han er
DRU hund. Da jeg købte ham, troede jeg i min uvidenhed, at jeg købte
en DKK-hund. Jeg følte mig lidt snydt i starten, og jeg fik muligheden
for at levere ham tilbage. Men, det kunne jeg jo ikke. Han er jo
Oliver. Han er ikke verdens smukkeste, men han er sund og rask. Den
anden er 6 år, og han er DKK-hund. Han er noget af det mest bedårende
at se på, og han har også været udstillet en del gange. Hans helbred
er heldigvis også i orden.

Min konklusion er: Du kan aldrig være sikker på at få en 100% sund
westie - uanset om du vælger DKK eller DRU. Jeg kender - og har kendt
- utallige westier, hvis hverdag var/er præget af dårligt helbred. En
del opdrættere hævder, at de aldrig har set en allergiramt westie. Det
tror jeg ikke på. Dertil er helbredsproblemerne blandt westierne
simpelthen for omfattende. Når du ser på en westiehvalp, så kig efter
følgende:

1. Se moderen - og gerne faderen. Læg mærke til, om de klør sig eller
er røde/irriterede i huden. Tjek også, om de har "sort elefanthud" i
lysken eller ved haleroden samt på bagsiden af benene. Har de nogen af
delene - så sig tak for kigget og vælg et andet sted.

2. Spørg til forældrenes tænder. Hvis de mangler de store kindtænder,
så er der stor risiko for, at hvalpen også kommer til det.

3. Få hvalpen til at fokusere med blikket på en genstand.

4. Tjek forældredyrenes foderstand. En del westier er tynde at se på,
fordi fordøjelsen ikke er optimal.

Dette er ikke skrevet for at skræmme nye westieejere væk.Det er heller
ikke for at sige, hvor du skal købe din westie. Tværtimod. Jeg vil
gerne komme med flere råd, hvis nogen skulle få brug for det. Skriv
til mig på ovenstående adresse. Så kan du/I få mit telefonnummer.

Med venlig hilsen

Heidi (2 westier og 2 skotter)

Fra : Ulla Henriksen/GæST

Dato : 28-04-04 20:52

SLETTESnemoris@yahoo.com (kim christensen) skriver:

> [...]
>
>Det jeg lurer efter er at den ene organisation evt var udvalgt af FN,
>Paven, eller en eller anden international institution til at være mere

Jeg har læst samtlige indlæg, og hvis jeg skulle have en ny hund, når den
jeg har ikke lever mere. Så bliver det igennem DDK, da jeg har stor
respekt for HDD, da det er en grim ting at udsætte en hund for. Jeg har
selv købt en fagbog om den race jeg har, bogen koster under 200,-kr, og de
er godt givet ud. Det er godt nok at kunne snakke med bekendte/venner
inden køb, men det er også godt lige at gå i tænkeboks, jo mere man
snakker hund des lettere kan man lige pludselig tage en chance uden at
have tænkt sig fornuftigt om, og komme til at overse et eller andet. En
hund med HD1 eller HD2 er godt, men HD over 1/2 er der en etor chance for
at din hund blive så syg at det kan blive smertestillende midler resten af
hundensliv eller i værste fald aflivning. HDD kan ses når hunden er ca. 2
år gammel. P.t. koster 2 røngentbiller ca. 800,-kr., hvad kan det ikke
blive til efterhånden, dyrlæger er ikke billige at besøge i forvejen. Jeg
kan oplyse at får du lavet en hundeforsikring inden hunden er 2år. er det
nemt at få
forsikringen tegnet, derefter bliver også det dyere, er der nogen der har
fortalt mig. Måske kan tanken om at måske skulle betale 4-9000,-kr. for en
sund hund meget,- men på længere sigt kan MEGET også blive sparet. Det er
helt op til dig, men det er mere hundens tarv end ejerens. Og uanset hvor
meget børn kan love at de vil passe den, så kan deres interesse desværre
falde, det sker. Så vær forberedt på at det kan blive dig alene der
"hænger" på luftning og at være kokkekone for hunden. Som jeg plejer at
sige, køb en hund og HUSK det er at anskaffe sig et barn i flere år. Jeg
lyder som en arrigkælling måske, men det er ment godt, såvel for hunden
som for dig og ikke mindst husfreden
Held og lykke

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 28-04-04 21:16

> [...]
> at din hund blive så syg at det kan blive smertestillende midler resten af
> hundensliv eller i værste fald aflivning.

Nu er der jo altså ikke noget der hedder HD1 og HD2 - hvor har du det fra?

HD-fri hedder HD A. HD-B er også fri, men overgangsfase, HD-C er let grad,
HD-D er middel, HD-E er svær.

Iøvrigt er det en westie spørgeren fortæller at han vil have - det er nok
ikke særlig sandsynligt at så lille en race døjer med HD.

Venlig hilsen
Charlotte Eglin
DKK opdrætter

Fra : Jytte

Dato : 28-04-04 21:29

> [...]
>
> Iøvrigt er det en westie spørgeren fortæller at han vil have - det er
> nok ikke særlig sandsynligt at så lille en race døjer med HD.

I "gamle" dage, da jeg fik min første schæferhund, hed det HD grad1, grad 2
o.s.v.

Hilsen
Jytte

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-04-04 07:33

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> wrote in message

> I "gamle" dage, da jeg fik min første schæferhund, hed det HD grad1, grad
2
> o.s.v.

I "gamle dage" var det A1 A2 B1 B2 C1 C2, nu er det forenklet til A B C D E

Fra : Jytte

Dato : 29-04-04 07:41

Christian B. Andresen wrote:
> "Jytte" <vingekatten@mail.dk> wrote in message

> I "gamle dage" var det A1 A2 B1 B2 C1 C2, nu er det forenklet til A B
> C D E

Det var i rigtig gamle dage det hed HD fri og grad 1, 2 o.s.v. Det blev så
lavet om til A1 A2 o.s.v.

Min gamle schæferhund havde grad 3, men det vidste hun heldigvis ikke selv.
Hun blev 12 år og var aktiv brugshund.

Hilsen
Jytte

Fra : Kim Christensen

Dato : 29-04-04 12:39

"Charlotte Eglin" <mail@candour.dk> wrote in message news:<409010cf$0$175> Iøvrigt er det en westie spørgeren fortæller at han vil have - det er nok
> ikke særlig sandsynligt at så lille en race døjer med HD.
>
> Venlig hilsen
> Charlotte Eglin
> DKK opdrætter

Sjovt nok så kender jeg en der fik en Westie hvalp - med DKK garanti
og det hele. Da han var et år gammel fik han begyndende gangbesvær. I
en alder af 19 månede anbefalede dyrlægen aflivning pgra HD, og såden
blev det. Ejeren kontaktede KK, der sendte en stak papirer (med
pakkepost!) alt sammen til ingen nytte. Westie Mk.II blev anskaffet,
igen fra DKK. I en alder af 16 måneder gentog proceduren sig. Nu er
Westie Mk.III anskaffet, igen fra DKK, gad vide hvordan dét går. DTK
har åbenbart ikke noget program for HD. Sjovt nok har DRU gennem en
del år haft HD fotografering af alle hunderacer, ikke kun de store.
Hvor er så DKK garantien?

Hilsen Kim

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 29-04-04 14:32

OK - jeg vidste ikke at Westier kunne have HD.

Du skriver:

Sjovt nok har DRU gennem en
> del år haft HD fotografering af alle hunderacer, ikke kun de store.
> Hvor er så DKK garantien?
>
> Hilsen Kim

Dét passer ihvertfald ikke! Der er INGEN avlsrestriktioner i DRU - hvem har
bildt dig det ind? De behøver ikke engang udstille hundene så man er sikker
på at forældre/afkom er racetypiske.

Hilsen
Charlotte Eglin
DKK opdrætter

Fra : Kim Christensen

Dato : 29-04-04 21:49

"Charlotte Eglin" <mail@candour.dk> wrote in message news:<40910482$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]

> bildt dig det ind? De behøver ikke engang udstille hundene så man er sikker

Tja, hvis DRU ikke har noget HD program, hvorfor kan jeg så læse dette
hos DRU

Citat:

DRU har siden den 1.Januar 1998 kørt en kampagne omkring problemet
med Hofteleds dysplasi. En kampagne vi har haft stor glæde af fordi
bestemmelserne stort set blev godt modtaget og overholdt af alle, dels
vel nok fordi opdrætterne kunne se at ideen var rigtig, samt at det
var dyrplageri overfor den stakkels Tæve der med dårlige hofter skulle
henslæbe en drægtighedsperiode med fra 5 til 11 hvalpe i sig.

Når det er gået så godt skyldes det i høj grad den Dyrlæge som har
foretaget bedømmelsen af billederne. Et arbejde han har udført meget
omhyggeligt og med så stor indsigt, at han indenfor dyrlægestanden er
højt anset.

Hans anseelse er så stor at en herværende større kennelklub har
henvendt sig for at kunne gøre brug af hans ekspertise, har indkaldt
ham til møde, hvor alting var i orden!! Med undtagelse af at den
residerende formand for denne kennelklub ikke kunne tolerere at vores
dyrlæge forsat ville arbejde for DRU!!!.

Hvad er dog det for et snæversyn og ensporethed denne formand udviser?

Her gik jeg og troede at det drejede sig om hundenes sundheds tilstand
samt hvad der bliver sat i verdenen af hvalpe der er disponeret for
denne stærkt invaliderende lidelse.

Så meget desto besynderligt forekommer det, når man ved at den
omhandlede kennelklub gerne vil have DRU's hunde som medlemmer selvom
de har en forkert Stambog!!!, Hvilket man har forsøgt at abstrahere
fra ved at fjerne anerne!! Dette er dog blevet forbudt af F.C.I.
Hvilket er det fornuftigste denne organisation har foretaget sig i
længere tid.

Denne formand burde finde andre veje til at skaffe sig medlemmer.

Lærkedahl.

Formand

Citat Slut.

Hvad forventer DKK's formand sig af at chikanere andre i at have et HD
program. Er det seriøst?

Mht avlsrestriktioner så er der efterhånden nogen specialklubber hos
DKK der har tyndet temmeligt meget ud i restriktionerne. Så vidt jeg
ved også DTK, for Amstaff'ernes vedkommende. Så hvor er forskellen?

Mht DKK garantien, så har min bekendt bostaveligt talt inten haft ud
af denne garanti, selv om den dyrlæge har attesteret at de behandlede
hunde ikke var egnet til et fortsat liv. Så er den ikke bare et
blikfang. Nånej, det var noget med at en hund skal kunne opnå en
andenpræmie på en udstilling, hvis jeg husker rigtigt. Ingen udstiller
døde hunde (undtagen ham Brammer), så svære arvelige sygdomme kommer
man ingen vegne med!

Hilsen Kim

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 29-04-04 14:43

OK - jeg vidste ikke at westier havde problemer med hofterne. Det er ret
usædvanligt hos så lille en race.

Du skriver:

Sjovt nok har DRU gennem en del år haft HD fotografering af alle
hunderacer, ikke kun de store.
> Hvor er så DKK garantien?
>
> Hilsen Kim

Det er nyt at DRU overhovedet har avlsrestriktioner! Man skal hverken
øjenlyse eller udstille for at avle. Man kan avle på blinde og døve hunde
hvis man vil. Der er heller ingen udstillingskrav på avlsdyr, så
hvalpekøbere har en rimelig garanti for at den hvalp de køber, ligner den
race der står på stambogen.

At man skal HD-fotografere hunde over 45 cm i DRU, siger jo intet om at
westier skal HD-fotograferes - og det har jo intet med DKK garantien at
gøre - det er at blande tingene sammen.

Reklamationsretten er 2 år, og den består i at man har ret til nedslag i
prisen eller byttehund, hvis den hvalp man har købt, viser sig at have HD. I
DKK har man et disciplinærudvalg til at tage sig af de opdrættere der ikke
"arter" sig og retter sig efter dette - hvad har DRU?

DRU brøster sig med at være 2. største stambogsførende klub - ja, det er
muligt, men det er med et medlemstal på 2500-3000 medlemmer. DKK har over
25.000 medlemmer - det borger for kvalitet og seriøsitet. Især fordi en del
af de opdrættere der er i DRU er smidt ud af DKK, fordi man ikke vil følge
reglerne.

Med venlig hilsen
Charlotte Eglin
DKK opdrætter

Fra : x Vuf x

Dato : 04-05-04 14:09

Wed, 28 Apr 2004 21:51:33 +0200, Ulla Henriksen/GæST wrote:

>En hund med HD1 eller HD2 er godt, men HD over 1/2 er der en etor
>chance for at din hund blive så syg at det kan blive smertestillende
>midler resten af hundensliv eller i værste fald aflivning.

Nu er der altså meget lidt chancer for, at en westie har HD!