ASP - mysql Hjælp!
Fra : Daniel Valentin

Dato : 26-04-04 16:21

Hey!
Nu er jeg kommet igennem html.dk's ASP tutorial, og står med et
problem!
Jeg har selv kunne lave alle eksemplerne og kunne 'lege' lidt med
dem ved at uploade til mit webhotel på b-one.net, men da det kom
til databaser måtte jeg stå af! Jeg fandt ud af at b-one ikke
understøtter Access databaser, kun mysql. Og så vidt jeg ved er
det også det mest udbredte og (ifølge b-one) bedre og hurtigere
at bruge mysql.
Nu står jeg bare og mangler nogle links!
Er der nogle af jer der kan fortælle mig hvor jeg får fat på
mysql? Jeg gik ind på mysql.com og downloadede mysql, men er
meget i tvivl om det er det rigtige, da jeg ikke engang kan få
åbnet det!
Og så ville jeg meget gerne have et link til en mysql tutorial da
jeg er, som i kan høre :), helt på bar bund!
Mange tak for jeres hjælp!

Daniel Valentin

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-04-04 18:28

Daniel Valentin wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Daniel Valentin
>
> --
> Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP?

Hej Daniel

Du kan downloade mysql via dette klik (HUSK at vælge dit rigtige
styresystem):
http://dev.mysql.com/downloads/mysql/4.1.html

Man skal bruge en driver til mysql, for at den skal kunne virke.
Du kan downloade ODBC driveren via dette klik (HUSK at vælge dit
rigtige styresystem):
http://dev.mysql.com/downloads/connector/odbc/3.51.html

For at det skal blive så let som muligt for en, kan man bruge en
MySQL Front - Bliver næsten lige som i Access
Klikket er her:
http://mysqlfront.phpsoft.it/MySQL-Front_2.5_Setup.exe

De forskellige programmer skal installeres i den viste rækkefølge

Håber at du kan bruge det til noget

Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 26-04-04 19:48

Daniel Valentin wrote:
> [...]
> mysql? Jeg gik ind på mysql.com og downloadede mysql, men er
> meget i tvivl om det er det rigtige, da jeg ikke engang kan få

MySQL er meget anderledes end Access, MySQL er en server som kører på din
maskine som kan tilgåes på en given port, ikke en grafisk applikation som
Access. Det kan være det er dette der har forvirret dig lidt.

> Og så ville jeg meget gerne have et link til en mysql tutorial da
> jeg er, som i kan høre :), helt på bar bund!

Når du først har installeret mySQL og ODBC-driveren som Martin nævner, har
du ikke brug for noget dokumentation til de mest simple operationer. MySQL
bruger SQL sproget ganske ligesom Access og mange andre databaser. Dog er
der nogle små ting der ikke er helt ens men dem støder du nok ikke ind i med
eksemplerne fra HTML.dk's tutorial.

Det eneste der er anderledes i din ASP-kode er din connectionstring, du kan
se hvordan en connectionstring til MySQL skal se ud på
http://www.asp-faq.dk/?category=1 (siden er nede pt.)

--
Jakob Andersen