Validaring af checkbox
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-04-04 11:52

Hej Nyhedsgruppe

Jeg står i et stort problem med at jeg skal validere nogle
checkboxe,
på en side er der 2 checkboxe, og man skal vælge en af dem,
ellers kan man ikke klikke videre, er der nogle som kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 26-04-04 19:30

Hej!
> Jeg står i et stort problem med at jeg skal validere nogle
> checkboxe,
> på en side er der 2 checkboxe, og man skal vælge en af dem,
> ellers kan man ikke klikke videre, er der nogle som kan hjælpe.

Skal man vælge mindst én boks, eller _kun_ én boks?

Se her:

<form name="f1" onSubmit="return tjekCheck(this);" action="asciiform.htm">
Vælg mindst én tjek-boks:<br>
<input type="text" value="tekst" name="t1"><br>
<input type="checkbox" name="c1" value="tjekket"> Nr. 1<br>
<input type="checkbox" name="c2" value="også tjekket"> Nr. 2<br>
<input type="submit">
</form>

<script type="text/javascript">
function tjekCheck(f) {
valg = 0;
for (i=0; i<f.elements.length; i++) {
e = f.elements[i];
if (e.type == "checkbox") {
if (e.checked) {
valg = 1;
break;
}
}
}
return advarsel(valg);
}

function advarsel(i) {
if (!i) {
alert("Du skal mindst vælge én boks!!!!");
}
return (i) ? true : false;
}
</script>

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-04-04 19:51

Hej Jonas

Tak for din hjælp, jeg kunne bruge lidt fra dine kode.

Mvh