Hund til sverige - er der en toldekspediti~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-04-04 09:08

Hej gruppe,

Det er efterhånden nogle år siden vi har haft vores hund med gennem Sverige
til Finland, men i år er vi desværre nødt til det igen, idet hende som
plejer at passe hunden i sommerferien desværre er blevet forhindret i år.
Vaccinationerne er der styr på - sidste blodprøve blev taget for 4 år siden,
og vi har overholdt revaccinationerne siden.

Det er så første gang vi skal prøve at rejse ind via øresundsbroen - jeg kom
derfor til at tænke på om der er en bemandet toldstation der ? - er der
nogen her som har erfaringer ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jens

Dato : 26-04-04 09:15

> Det er så første gang vi skal prøve at rejse ind via øresundsbroen - jeg
kom
> derfor til at tænke på om der er en bemandet toldstation der ? - er der
> nogen her som har erfaringer ?

Det er der: Toldkontoret ligger umiddelbart efter betalingsanlægget på højre
side (også når man kører ud af Sverige). Systemet er, at man kører frem til
'opmarchbåsene' ved toldanlægget, springer ud af bilen med hundens papirer
og attester og kontakter tolderne i selve toldstationen.

Pga. beliggenheden bør I holde så langt til højre som muligt gennem
betalingsanlægget for at undgå at krydse den øvrige trafik. Bruger I
brobizz, så kør bare helt til højre i banen for lastbiler, campingvogne - I
vil kun blive afregnet for personbil alligevel.

Jens

Fra : Winther

Dato : 26-04-04 09:47

> [...]
siden,
> og vi har overholdt revaccinationerne siden.

Du skal vel have attest på, at hunden er behandlet for bændelorm? Så vidt
jeg kan se, er det et krav både i Sverige og Finland.

Til Sverige skal der tages en antistoftest mindst 120 dg og højst 365 dg.
efter den sidste rabiesvaccination, men jeg ved ikke om i skal når i skal
videre til Finland.
3. juli er der nye regler for rejse med dyr til Sverige.

Ved godt det ikke var sådan noget du efterlyste, men dy skriver selv, at det
er nogle år siden sidst.
Oplysninger kan findes på www.foedevaredirektoratet.dk

Vh. Winther

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-04-04 10:19

> [...]
> 3. juli er der nye regler for rejse med dyr til Sverige.
>
> Ved godt det ikke var sådan noget du efterlyste, men dy skriver selv, at

Hej Winther,

Blodprøven er jo taget for 4 år siden, og revaccinationerne er overholdt
mht. datoerne lige siden (1 år +45 dage).
Gør man det, så skal der ikke tages ny blodprøve.

Men som du siger, skal der gives en ormekur mod dværgbændelorm - dette skal
ske indenfor 10 dage inden indrejse til Sverige - dette foretages så når man
får udfyldt helbredsattesten som jo også skal ske indenfor de 10 dage før
afrejse.

Jeg mener derfor at have bureaukratiet og de praktiske detaljer i orden -
vores Cairn har prøvet turen siden dengang det overhovedet blev muligt, så
mine erfaringer med det svenske toldvæsen er mangfoldige

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Winther

Dato : 26-04-04 10:41

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse > >

> Hej Winther,
>
> Blodprøven er jo taget for 4 år siden, og revaccinationerne er overholdt
> mht. datoerne lige siden (1 år +45 dage).
> Gør man det, så skal der ikke tages ny blodprøve.
Snakkede lige med min dyrlæge for nogle dage siden mht. antistoftesten, det
var jo så til Sverige. Selv om hundene er vaccineret mod rabies gennem flere
år, og intervaller og dokumentation er i orden, så kræves der alligevel
antistoftest, hvilket jeg mener lyder unødvendigt. Men til Finland skulle
det være ok uden.

Vh. Winther

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-04-04 10:52

> [...]
> år, og intervaller og dokumentation er i orden, så kræves der alligevel
> antistoftest, hvilket jeg mener lyder unødvendigt.

Det er rigtigt, men er antistoftesten gennemført een gang, er den gyldig
resten af hundens levetid hvis man overholder revaccinationsfristerne
derefter (og husker at gemme vaccinationsattesterne).
Se citat fra Fødevaredirrektoratet:

Blodprøve til kontrol af rabiesantistofniveau minimum 120 dage efter sidst
udførte rabiesvaccination. Der kræves ingen blodprøve efter revaccination
mod rabies, hvis hunden/katten har opnået godkendt antistoffer mindst 120
dage efter rabiesvaccinationen, og dyret derefter revaccineres med højst 1
år (365 dage) + 45 dage mellem hver vaccination mod rabies. Overskrides 1 år
(365 dage) + 45 dage skal der tages blodprøve mindst 120 dage efter den nye
rabiesvaccination.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Peter Andersen

Dato : 26-04-04 11:19

"Winther" <Falk-Petersen@sletget2netadsl.dk> wrote in message
> [...]
> år, og intervaller og dokumentation er i orden, så kræves der alligevel
> antistoftest, hvilket jeg mener lyder unødvendigt. Men til Finland skulle

Hej Winther
Både et vennepar og jeg selv er oplevet negative antistofs tests, så selv om
jeg også er træt af alle disse regler ja så er der vel egentlig en god grund

Peter

Fra : Jens

Dato : 27-04-04 08:29

> Jeg mener derfor at have bureaukratiet og de praktiske detaljer i orden -
> vores Cairn har prøvet turen siden dengang det overhovedet blev muligt, så
> mine erfaringer med det svenske toldvæsen er mangfoldige

Jeg er ikke klar over, om der findes transitordning for rejse gennem Sverige
til Finland a'la ordningen til Bornholm? Hvis det ikke er tilfældet, så
mener jeg, at der må søges egentlig indførselstilladelse ( = 4 ugers
sagsbehandling & kr. 400,- gebyr ) for at komme igennem.

Dette falder dog bort ved indførelse af nye regler fra 3. juli.

Men gyldig rabiesvaccination, øvrige vaccinationer og behandling mod rævens
bændelorm iht. Jordbruksverket anvisninger er et ufravigeligt krav (se evt.
http://www.sjv.se/net/SJV/Startsida/%c4mnesomr%e5den/Djur+&+veterin%e4r/In-+&+utf%f6rsel+av+levande+djur/Hund)

Jens