Transport af islænder...
Fra : Søs

Dato : 25-04-04 19:43

Hey er der nogen af jer der ved hvor meget det koster at at hente en hest
til Danmark fra Ísland?
Og er der forskel i prisen paa hesten i de to lande/hvor meget?
Knus

Fra : Anet

Dato : 25-04-04 20:38

"Søs" <soes@hornstrup.com> skrev i en meddelelse
> Hey er der nogen af jer der ved hvor meget det koster at at hente en hest
> til Danmark fra Ísland?
> Og er der forskel i prisen paa hesten i de to lande/hvor meget?
> Knus

(klip)

Jeg har hørt at prisen er ca. 8000-10000 kroner for at få en islænder hjem.
Men flere siger at køber man på island så skal man selv tage derop og vælge
sig en hest. Jeg tror ikke at det økonomisk kan betale sig at købe en hest
på Island. Men der er flere der herhjemme får containere hjem med islændere
i som så tilrides og sælges. De skulle få rabatter når de får hele
containere hjem med heste af gangen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Søs

Dato : 25-04-04 20:47

> [...]
islændere
> i som så tilrides og sælges. De skulle få rabatter når de får hele

Okay, jeg er i ísland nu, saa var derfor jeg overvejede at finde
'drömmehesten' her..
Kan det være muligt at finde en 'importör' at sende hesten sammen med?
Søs

Fra : Heidi Falch

Dato : 25-04-04 22:04

On Sun, 25 Apr 2004 19:47:15 -0000, "Søs" <soes@hornstrup.com> wrote:

>Okay, jeg er i ísland nu, saa var derfor jeg overvejede at finde
>'drömmehesten' her..
>Kan det være muligt at finde en 'importör' at sende hesten sammen med?

De islændere, der importeres kommer via fly nu - og man har et vist
antal pladser til heste - bortset altså lige fra de gange, hvor det er
hele "heste-fly" der kommer ned (ca. 80 heste af gangen...)

Der er vist en bestemt, der står for det på den islandske side, og
hernede er det Mahé der står for papirarbejdet.

Jeg har en veninde, der netop har importeret en hingst - og hun venter
pt på at høre, hvornår hendes unghoppe kommer ned. Jeg kan prøve at
høre hende ad, hvis det er?

Du kan også prøve at smutte ind på joras' debatforum (hvis der da er
adgang...), der har netop kørt en tråd om import, hvor hun har skrevet
noget om priser.
--
Knus

Trolden

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-04-04 08:08

Anet wrote:
> Jeg har hørt at prisen er ca. 8000-10000 kroner for at få en islænder hjem.

Det var prisen i mange år, og er det måske i nogle sammenhænge
stadigvæk. Men jeg har hørt at der kommer flere ind på "markedet",
blandt andet med skibstransport - så det kan også fås billigere. Men nok
ikke meget under 6000. Og så skal man lige være opmærksom på, at der er
import-moms på vallaker, eller hvordan er det nu det er...

> Men flere siger at køber man på island så skal man selv tage derop og vælge
> sig en hest.

Det lyder som en meget god idé. Jeg har hørt en del historie om skuffede
købere, der ikke lige ville beskrive hesten som sælger opridenligt havde
gjort.

> Jeg tror ikke at det økonomisk kan betale sig at købe en hest
> på Island.

Det tror jeg nu nok. Især gode avlshopper og hingste. Pris-niveauet er
noget lavere på island, om ikke andet så på grund af massiv overproduktion.

Det eneste (store) men er sommereksemen. Jeg ved ikke om det er en
røverhistorie, men jeg har hørt tallet 33% som sandsynlighed for at en
importeret hest får sommereksem i en relativt ung alder. Og så halter
det økonomiske lige pludseligt. Med mindre selvfølgelig man bor et sted,
hvor det ikke betyder så meget.

-dennis

Fra : Louise

Dato : 26-04-04 21:25

Kontakt den danske opdrætter der har stutterinavnet Belkanto (søg evt
www.joras.dk ) De hjælper dig gerne med import af hest og på deres
hjemmeside kan du læse meget om, hvad det koster etc

Kort fortalt er prisen omkring 6500 for flybilletten. Dertil kommer
dyrlæge og papirer på Island samt penge til et firma for at ordne
papirer (i Dk vist omkring 1500 kr) MEN...du skal betale moms af
hesten eftersom den ikke kommer fra et EU land, dvs 25% af hestens
pris skal du lægge oveni til den danske stat. Er det ydermere en
vallak skal du også betale luksusskat (told) da det regnes som en
luksusvare, da vallakker ikke er avlsdyr. Uden at vide det mener jeg
at det er omkring 15% yderligere oveni, så det koster!!!

Desuden skal du tage risikoen for sommereksem med i betragtningen og
det bedste er at flytte hesten i efteråret, når mittesæsonen i DK er
ovre. På den måde får hesten nogle måneder til at falde til ro i og
stresse af inden den bliver udsat for mitterne og risikerer
sommereksem.

God fornøjelse...det er lige hvad jeg også drømmer om!

Fra : Søs

Dato : 26-04-04 21:53

Tak for alle svarene nu har jeg noget at gå ud fra...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-04-04 07:48

"Louise" <egdal@sporty.dk> wrote in message
> [...]
> luksusvare, da vallakker ikke er avlsdyr. Uden at vide det mener jeg
> at det er omkring 15% yderligere oveni, så det koster!!!

Er vallakker billigere i kostpris end hingste ?
Hvis ikke er det måske bedre at købe en hingst og så kastrere den
umiddelbart efter hjemkomsten.
Men jeg tror nu en hingst er en del dyrere i indkøb.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-04-04 08:09

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> umiddelbart efter hjemkomsten.
> Men jeg tror nu en hingst er en del dyrere i indkøb.

Ja, og hvis man har været på island og finde sig en tilredet hingst, er
det nok også lidt sent at kastrere den.

Men med en plag kunne det være en god nok idé. Der er besparelsen (15%)
nok bare ikke stor nok til at det kan betale sig.

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-04-04 08:43

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> wrote in message

> Ja, og hvis man har været på island og finde sig en tilredet hingst, er
> det nok også lidt sent at kastrere den.

Det er rigtigt.

> Men med en plag kunne det være en god nok idé. Der er besparelsen (15%)
> nok bare ikke stor nok til at det kan betale sig.

Det tror jeg heller ikke.
Desuden er det jo også de løbende udgifter ved hestehold som koster mange
penge, ikke selve købet.

Fra : Pia J

Dato : 27-04-04 11:48

> Desuden er det jo også de løbende udgifter ved hestehold som koster mange
> penge, ikke selve købet.

Ja, det siger man jo altid (og det er da rigtig nok).

Men. Der er er nu penge til RET meget hø m.m. for de 15.000 man sparer ved
at købe en hest til fx. 15 istedet for 30.000. Ikke at man kan forvente at
få den samme hest naturligvis, men det er altså ikke kun nærighed eller
manglende betalingsevner som gør at man vælger en billig frem for en dyr.
Der er blot større chance for at "indbakken" kan holde trit med "udbakken".

:Pia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-04-04 12:30

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> manglende betalingsevner som gør at man vælger en billig frem for en dyr.
> Der er blot større chance for at "indbakken" kan holde trit med

Nu var det ikke lige spørgsmålet om 15.000 kontra 30.000, da jeg næppe tror
det koster så meget i told+moms.
Man får tilgængæld hurtigt brugt 15.000 i opstaldning + foder.

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 27-04-04 13:12

"Christian B. Andresen" <> Nu var det ikke lige spørgsmålet om 15.000 kontra
30.000, da jeg næppe tror
> det koster så meget i told+moms.
> Man får tilgængæld hurtigt brugt 15.000 i opstaldning + foder.

Men hvis man (som vi) selv har hestene gående hjemme, ja så går der nok
flere år inden det beløb er brugt
Men skal man have kræet opstaldet så er det en helt anden pris.

Vores budget pr. år for 2 heste:

Halm/hø kr. 1000-1500
Foder (vinter) ca. kr. 2000-2500
Vand kr.?

Derudover sko, forsikring, dyrlæge o.s.v.

Lisbeth

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-04-04 13:12

Pia J wrote:

> [...]
> Der er blot større chance for at "indbakken" kan holde trit med "udbakken".

Jeg tror nu man skal stå pænt tidligt op hvis man skal spare 15.000 på
en almindelig ridehest ved at importere den fra Island.

Og hvis det alligevel lykkedes er det med nogle hårde odds for
kvaliteten af hesten, da man så måske ikke har udvalgt den selv og
risikoen for sommereksem er væsentligt hævet.

Når først man har betalt speditører i begge lande, fragt og lidt
(meget?) til skattefar så tror jeg ikke besparelsen vil være så stor igen.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 27-04-04 16:02

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når først man har betalt speditører i begge lande, fragt og lidt
> (meget?) til skattefar så tror jeg ikke besparelsen vil være så stor igen.

Jeg tror heller ikke på, at der er besparelse at hente ved at importere hest
fra Island af. Det jeg tror er en god ting er, hvis man ønsker en speciel
hest som man har udset sig deroppe, og gerne vil have den med hjem. Der er
jo mange som har erfaret at hestene fra Island af har større chance for at
udvikle sommereksem og det er jo et stort minus i forhold til de dansk fødte
islændere.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Mette

Dato : 27-04-04 16:07

> jo mange som har erfaret at hestene fra Island af har større chance for at
> udvikle sommereksem og det er jo et stort minus i forhold til de dansk
fødte
> islændere.

Ja, og ikke mindst for islænderen selv. Det kan være virkelig pinefuldt for
en hest at have sommereksem. Personligt ville jeg ikke tage den chance at
importere selv.

Mvh,
Mette

Fra : Anet

Dato : 27-04-04 20:25

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> en hest at have sommereksem. Personligt ville jeg ikke tage den chance at

(klip)

Men man kan selvfølgelig ikke vide sig sikre heller på heste man køber i
Danmark. Den ene vi har købte vi uden sommereksem og hun fik det. Den anden
købte vi med sommereksem bare en 5 krones størrelse på halsen men han har
intet vist.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-04-04 08:08

Anet wrote:
> [...]
> købte vi med sommereksem bare en 5 krones størrelse på halsen men han har

De (afrundede) tal jeg har hørt er 3% for danskfødte og 30% for
islandskfødte. Jeg ved ikke inden for hvilken tidshorisont tallene er
ment, men det må formodes at være et ret lille antal år.

Et andet problem som islandskfødte heste har en overrepræsentation af,
er 'nervøsitet'. Det er en subjektiv vurdering, men jeg synes at have
oplevet flere islandskfødte heste der var bange for biler, mennesker osv.

Det hænger sandsynligvis sammen med omgangsformen mv. Og sådan noget som
at drive hestene ind med biler, er åbenbart ikke ligefrem fordrene for
hestens fremtidige afslapning når man rider langs en befærdet vej :)

-dennis