tid til bank skifte???
Fra : D19SakaPOPPE

Dato : 25-04-04 19:42

hej derude
er der nogle der kan komme med nogle gode råd, ang. vores økonomi
vi er et ungt par, som gerne vil flytte i hus, vi bor i ejerlejlighed, og
hun er på dagpenge, og jeg har fastarbejde. vores økomoni ser ud som flg:

indtægter: 18000,- pr mdr
gæld til realkredit: 249000 7% lån
boliglån: 68000 9,9% lån
forbrugslån: 100000 12,75% lån

vi har lavet et budget der siger 12000,- om måneden, til alle udgifter, også
en opsparing på 1000,- vi betaler 3000,- af på forbrugslånet om mdr.
kan det betalt sig at skifte bank, og låne penge til et hus, eller ser det
helt håbløst ud??
håber at der er nogle der kan hjælpe os.
skriv bare hvis i mangler nogle flere informationer..
evt. hvilke bank der er den billigst

--
Dennis
Randers

Fra : chr

Dato : 25-04-04 19:47

"D19SakaPOPPE" <D19S*fjern*@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> helt håbløst ud??
> håber at der er nogle der kan hjælpe os.
> skriv bare hvis i mangler nogle flere informationer..

Hvormeget friværdi har du i ejerboligen?, hvis du har, så ville jeg da få
lagt de dyre lån (boliglån + forbrugslån) ind uder realkredit lånet, og
derved få en lavere månedlig ydelse.

Chr.

Fra : D19SakaPOPPE

Dato : 25-04-04 20:03

der er ikke noget friværdi i lejlighedem, ikke så meget.. vi har kun boet
der i 3,5 år.

--
Dennis
Randers

Fra : chr

Dato : 25-04-04 20:38

"D19SakaPOPPE" <D19S*fjern*@webspeed.dk> wrote in message
> der er ikke noget friværdi i lejlighedem, ikke så meget.. vi har kun
boet
> der i 3,5 år.

prøv at hør kreditforeninge, priserne er da steget pænt på 3,5 år!.

Chr.

Fra : David T. Metz

Dato : 26-04-04 00:14

chr wrote:
> "D19SakaPOPPE" <D19S*fjern*@webspeed.dk> wrote in message
>>
> prøv at hør kreditforeninge, priserne er da steget pænt på 3,5 år!.

Det kommer sandelig an på beliggenheden. Derudover ser det ud til at prisen
har været ca. 300-350.000,- så alene handelsomkostningerne ved salg kan
sagtens æde den evt. spæde prisstigning.

David

Fra : Anita

Dato : 25-04-04 22:10

"D19SakaPOPPE" skrev
> [...]
> helt håbløst ud??
> håber at der er nogle der kan hjælpe os.
> skriv bare hvis i mangler nogle flere informationer..

Hejsa

Hvorfor vil I skifte bank? Der er vel ingen grund til at skifte, alene fordi
I vil købe et hus.

Hvis I kan komme af med lejligheden, skulle der vel ikke være problemer i at
låne til et hus. Hør evt. i banken hvor meget de mener I kan købe hus for,
så I ikke går helt galt i byen, når I kigger jer omkring.

Beløbet skal også vurderes efter: Hvor sikker du er i din stilling? Hvor
stor er sansynligheden for at kæresten får job snart? Altså alle faktorer,
der kan spille ind på jeres økonomi, er vigtige at tage med i
overvejelserne.

Venligst Anita

Fra : Henrik B.

Dato : 26-04-04 09:32

Anita wrote:
:: Hejsa
::
:: Hvorfor vil I skifte bank? Der er vel ingen grund til at skifte,
:: alene fordi I vil købe et hus.

Fordi rentesatserne er helt vilde!

M.v.h.

Fra : Anita

Dato : 26-04-04 11:42

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev

> Fordi rentesatserne er helt vilde!

Men de vil sagtens kunne få en bedre renteaftale på huslån idag. Med garanti
også i den nuværende bank.

At banken ikke har foreslået dem at lægge lånene om, skyldes sikkert at
besparelsen ville være så lille, på disse relativt små lån, at det ikke er
besværet værd.

Venligst Anita

Fra : Henrik B.

Dato : 26-04-04 09:34

D19SakaPOPPE wrote:
:: indtægter: 18000,- pr mdr
:: gæld til realkredit: 249000 7% lån
:: boliglån: 68000 9,9% lån
:: forbrugslån: 100000 12,75% lån

Jeg ville skifte lige på stedet! De renter i har der er helt hen i vejret!.
I ville kunne spare en bunke penge hver måned. I skal mindst 2% ned i rente
på alle tre lån. F.eks. omlægges realkreditlånet til et 5%. Personligt
betaler jeg ikke mere end 4,75% på mit boliglån. Og forbrugslån kan også
nemt komme under 10%. Mit gæt er, at i enten har Nordea eller BG Bank.

M.v.h.

Fra : Kim Jespersen

Dato : 26-04-04 14:41

D19SakaPOPPE wrote:

> [...]
> hun er på dagpenge, og jeg har fastarbejde. vores økomoni ser ud som flg:

Find en anden bank hurtigt. De rentesatser siger mig at banken slet ikke
er interesserede i at have jer som kunder. Det er fuldstændigt sindsygt
at have et boliglån på 9,9% og 12,75% på forbrugslånet.
Jeg vil anbefale at i finder en mindre bank, som faktisk er
interesserede i at have jer som kunder.
Nu ved jeg ikke hvor i bor, men der er rige muligheder, bare hold jer
fra Nordea og Danske rentebank (men kun på udlån).

> [...]
> helt håbløst ud??
> håber at der er nogle der kan hjælpe os.
> skriv bare hvis i mangler nogle flere informationer..

Bare for sjov så regnede jeg lidt på jeres forbrugslån og fik :
Antal terminer : 40,93
Så regnede jeg jeres forbrugslån om til :
Rente : 8% p.a.
Antal terminer : 60 (5 år)
Hovedstol : 100000,- kroner
Der fik jeg 2027,- kroner
Nu er der nogle omkostninger jeg ikke har med, men jeg håber ikke at
omkostningerne skulle udgøre 7 terminer, altså op til 48 terminer.

Jeg rodede lidt rundt med nogle forskellige tal og fik, at hvis i køber
et hus til omkring 1 mio. kroner (om det er mulig afhænger helt af hvor
i bor) vil ændre jeres budget netto med omkring 3000,- kroner pr. måned.

Hvis i sparer 1000,- kroner på forbrugslånet og omkring 500,- på
boliglånet, så hæver i jeres budget netto op til 13500,- om måneden i
grove tal. 4500,- til mad og tøj er ikke meget for 2 personer om
måneden, så det tror jeg ikke at der er mange banker der er vilde med.
Men i skal finde en anden bank, de rentesatser er helt hen i vejret.

mvh
Kim

Fra : Anita

Dato : 26-04-04 15:51

"Kim Jespersen" skrev

> Men i skal finde en anden bank, de rentesatser er helt hen i vejret.

Hvorfor ikke snakke med den nuværende bank om det? Evt. tale med en anden
bank og se hvilke rentsatser de kan tilbyde, og så have dem i baghånden?

Det er jo desværre blevet sådan i bankverdenen, at man kun får "rabat" hvis
man beder om det. Men jeg synes det er lidt unfair bare at "skride", uden at
udtrykke sin utilfredshed først.

Venligst Anita

Fra : Henrik B.

Dato : 26-04-04 19:02

Anita wrote:
:: Hvorfor ikke snakke med den nuværende bank om det? Evt. tale med en
:: anden bank og se hvilke rentsatser de kan tilbyde, og så have dem i
:: baghånden?

Jeg tror ikke ét sekund på at deres nuværende bank vil sænke rentesatserne
så meget, som et bankskifte vil.

M.v.h.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-04-04 23:20

In article <408c0686$0$282$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, D19SakaPOPPE wrote:
> [...]
> helt håbløst ud??
> håber at der er nogle der kan hjælpe os.
> skriv bare hvis i mangler nogle flere informationer..

Jeg bruger Danske Bank.

Jeg har ikke presset min bank ret meget, og jeg betaler 9.25% for
en almindelig kassekredit uden sikkerhed. Det var deres tilbud
for 2 år siden med normale rentetilpasning. Skal ned at forhandle på
et eller andet tidspunkt.

Har et F1-flexlån til ca. 2.5% (overvejer at omlægge til 20-årigt
fast forrentet, som i dag koster under 5%).

Som udgangspunkt tager du din årsopgørelse (evt kærestens), seneste
PBS oversigt med realkreditlånets data på samt en lønseddel med ned
i en ny bank,og så taler i derfra. Spørgs så evt den gamle om de vil
være med eller miste en kunde.

Fra : Anita

Dato : 26-04-04 23:32

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev

> Spørgs så evt den gamle om de vil
> være med eller miste en kunde.

Præcis. Så har de i det mindste fået chancen.

Vi har før haft held med den fremgangsmåde. Hvilket er okay, da vi helst vil
blive i den bank, men selvfølgelig ikke for enhver pris.

Venligst Anita

Fra : Henrik B.

Dato : 26-04-04 23:46

Anita wrote:
:: Præcis. Så har de i det mindste fået chancen.

Du får da aldrig dén bank presset på boliglånet fra de 9,9% og ned på f.eks.
4,75%.

M.v.h.

Fra : Anita

Dato : 26-04-04 23:59

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> :: Præcis. Så har de i det mindste fået chancen.
>
> Du får da aldrig dén bank presset på boliglånet fra de 9,9% og ned på

Og hvem siger, at de ville få det i den nye bank?
Man skal være en god forhandler, og have fat i den rette for at få gode
priser i en bank.

Men nogle gange kan man også være villig til at acceptere en lidt højere
rente end hvad man ellers kunne få andre steder, hvis man eksempelvis er
glad for rådgiveren eller andet.

Som jeg ser det er der fordele og ulemper ved et bankskifte. Vi overvejede
at skifte og snakkede med et par banker. Den rentemæssige besparelse de
kunne tilbyde, blev hurtigt spist af gebyrer og andet. Så for os, var det
ikke besværet værd. Dermed ikke sagt at det også gælder for spørgeren i
tråden. Jeg agiterer bare for, at man ikke skal tage hovedet under armen,
men overveje hvorfor man skifter, hvilke krav man stiller osv. :)

Venligst Anita

Fra : Henrik B.

Dato : 27-04-04 00:28

Anita wrote:
[...]

Vrøvl! I dag er der mange små pengeinstitutter der tilbyder endog meget lave
renter. Jeg fik tilbudt de 4,75% UDEN forhandling - det er bankens
rentesats.

:: Som jeg ser det er der fordele og ulemper ved et bankskifte. Vi
:: overvejede at skifte og snakkede med et par banker. Den rentemæssige
:: besparelse de kunne tilbyde, blev hurtigt spist af gebyrer og andet.

Så har du ikke sat dig ret meget ind i dagens bankverden. Mit pengeinstitut
kører efter devicen at det ikke skal koste noget at skifte bank. Er der
derfor nye stiftelsesomkostninger el. lign., bliver de betalt af banken. Jeg
har lave renter og faktisk ingen gebyrer. Og nej, det er ikke en ren
internetbank.

M.v.h.

Fra : Anita

Dato : 27-04-04 08:47

"Henrik B." skrev
> Så har du ikke sat dig ret meget ind i dagens bankverden.

Eller også har jeg.

> [...]
Jeg
> har lave renter og faktisk ingen gebyrer. Og nej, det er ikke en ren

Hvad hjælper det at spare en smule på renterne, hvis banken i det daglige
har højere gebyerer?

Min nuv. bank har ingen gebyr på netbank - og vi harr begge visa til halv
pris osv. Det kunne den nye bank ikke tilbyde. De vil endda have mere end
det dobbelte i gebyr for oprettelse af lån. (Ikke nuværende men fremtidige
lån)

Men vi kigger stadig efter en bank, hvor vi rent faktisk kan spare noget.

Venligst Anita

Fra : Henrik B.

Dato : 27-04-04 09:00

Anita wrote:
[...]

Har du overhovedet læst, hvad jeg skriver??

M.v.h.

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 27-04-04 11:18

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> Anita wrote:
>>
> Har du overhovedet læst, hvad jeg skriver??
>
> M.v.h.

Drikker du meget kaffe? ... syntes du er lidt "oppe at køre" gennem hele
tråden.

Nå, Anita har selvfølgelig ret. Det koster ikke noget at spørge i sin
nuværende bank - så hvorfor ikke benytte denne gratis og meget nemmere
mulighed, især hvis man har fået tilbud andre steder fra.

Er man ikke tilfreds kan man jo altid skifte til Henrik B.'s bank
efterfølgende - som jeg iøvrigt gætter på er Ebberød Bank

--
----

Major T.J. "King" Kong
"Now boys I reckon this is it...nuclear combat toe to toe with the Ruskies."
http://www.indelibleinc.com/kubrick/films/strangelove/audio/fatrat.wav
http://www.indelibleinc.com/kubrick/films/strangelove/audio/icanwalk.wav

Fra : Henrik B.

Dato : 27-04-04 12:54

diablo de la velocidad wrote:
:: Drikker du meget kaffe? ... syntes du er lidt "oppe at køre" gennem
:: hele tråden.

Drikker ikke det stads, så kan du jo selv besvare dit spørgsmål.

:: Nå, Anita har selvfølgelig ret. Det koster ikke noget at spørge i sin
:: nuværende bank - så hvorfor ikke benytte denne gratis og meget
:: nemmere mulighed, især hvis man har fået tilbud andre steder fra.

Jeg har endnu ikke hørt om nogen bank der med ét slag sætter renten på et
lån ned med 5% - har du?

:: Er man ikke tilfreds kan man jo altid skifte til Henrik B.'s bank
:: efterfølgende - som jeg iøvrigt gætter på er Ebberød Bank

Det behøver det ikke være, blot fordi man interesserer sig for, hvad man kan
få, hvis man gider at shoppe lidt omkring, i bankverdenen...

M.v.h.

Fra : Anita

Dato : 27-04-04 13:30

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev

> Jeg har endnu ikke hørt om nogen bank der med ét slag sætter renten på et
> lån ned med 5% - har du?

Det har jeg.

Min kæreste fik et godt tilbud fra en anden bank og med det i hånden fik
han, i sin egen bank, en væsentlig nedsættelse af renten og gratis
sammenlægning af kassekredit og forbrugslån til 1 lån.

Så det kan altså godt lade sig gøre, men det kræver en aktiv indsats.

Venligst Anita