Riffelprøve
Fra : Lykke

Dato : 25-04-04 18:01

Igår havde vi så igen jægere til den tvungne riffelprøve.Vi havde 135 jæger
oppe og dumpningsprocenten var tæt på de 20%.
Der var en del der dumpede pga nervøsitet, men de fleste fordi de ikke havde
deres grej iorden.
Som skrevet 100 gange før så var de fleste fejl, dårlige kikkerter eller
forskæfteklemning.
Jeg fatter ikke at folk rejser flere hundred km. med en riffel der ikke er
iorden. det koster 135 kr at gå om, og samtidig koster rejsen jo også noget
for ikke at snakke om at deres chance for at komme på bukkejagt er mindsket.
Er i nogen der nu skal afsted til prøven så brug lige 1 minut på at
kontrollere at kikkerten sidder fast og forskæftet ikke klemmer på løbet.
Det er ikke det første skud der er problemet, for her er løbet koldt men de
sidste skud der ødelægger det eller gode resultat.
Brug den samme ammunition til prøven som i bruger til træningen.
Jeg har set en jæger træne med træningsammunition og så tænkte han, at til
prøven tager jeg, den dyre jagtammunition frem, for den er mere præcis. Det
var den også, men desværre samlet over pletten.
Og husk til sidst af hensyn til instruktørernes sikkerhed . Lad jeres våben
ligge til alle er tilbage og i får besked på at i må rette.

Knæk og bræk
Poul

Fra : HHP

Dato : 26-04-04 19:17

Jeg kan kun give dig ret Lykke!

Jeg har også været til riffelprøve, hvor der var mange der dumpede på grund
af manglende "omtanke"! Jeg vil måske gå så langt til at sige, de havde ikke
tænkt overhovedet!!

De fleste af dem der dumpede var nye riffeljægere ( ikke nødvendigvis unge)
der lige havde købt riffel. De kommer så til riffelprøve uden at den er
indskudt og mange gange med "ny" ammunition.

Det værste ved det hele, er de ville havde gjort det samme, hvis man ikke
skulle til riffelprøve, men så havde det bare den 16 maj og en levende buk,
der var målet!!

Hans Henrik

Fra : john

Dato : 26-04-04 11:22

Jeg kan kun give jer ret... men alle vi andre som har gået på riffeljagt i
flere år, træner også alt for lidt, alt for mange stiller riffelen i skabet
når sæsonen er slut og tager den først frem igen den 16/5, det er alt for
lidt, vi skal alle træne alt det vi har mulighed for. Knæk og bræk i den
kommende bukke sæson.

/jr

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 09-05-04 01:32

"john" <jhr@nospamdanhunters.dk> wrote in message
> [...]
> når sæsonen er slut og tager den først frem igen den 16/5, det er alt for
> lidt, vi skal alle træne alt det vi har mulighed for.

Jeg kan ikke være mere enig. Problemet er bare lidt at træningsmulighederne
er meget små. Når skydebanerne er åbne, er det som regel i forbindelse med
indskydning, og så er der ikke meget tid til at træne. I øvrigt er det
desværre en udbredt holdning blandt riffeljægerne, at de ikke behøver at
træne. Jeg har selv arrangeret skydning med salonriffel+kikkert til
vildtskiver der var reduceret i størrelse. Afstanden svarede til 100 m. Sjov
og lærerig skydning, men der mødte nærmest ingen op. Jeg har også set et par
stykker der dumpede til riffelprøven da jeg selv var oppe. Den ene havde en
udmærket riffel, men desværre i et kaliber, (30-06), som han var sk*de bange
for. Det var ellers en robust grandvoksen mand, men han skulle nok have
valgt sig et mindre kaliber. i øvrigt er man jo en kylling hvis man
indrømmer at man lider af rekylskræk. (hvilket MANGE riffeljægere gør - det
ses tydeligt på deres skydning).

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Lykke

Dato : 12-05-04 06:56

Hej Kim I Aalborg er der ikke problemer med tilbud i skydebaner. Vi har i
vores lokalforening haft 4 dage og jeg ved de andre lokalforeninger har haft
ligeså mange.
Problemet er at når skydedagene ligger mere en 3 uger før bukkejagten kommer
der ingen og skyder men den sidste 2 dage før, skal de sku alle sammen til.
Vi har mange genganger alle 4 dage så nogle træner også seriøst.
En anden mulighed er Kimbrernes skydebane i Svenstrup, hvor der er der åben
for jægere både mandag og torsdag, hvor der er masser af mulighed for at
skyde, ganske vist kun på 200 meter men muligheden er der.

Knæk og bræk med bukkejagten
Poul

"Kim Frederiksen" <kim@FJERNthe-coffeeshop.dk> skrev i en mdr.