Spæd der skriger
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 24-04-04 18:57

Hej!

Vores datter for nogle gange et flip!

Hun er ca 1½ mdr gammel. Som regel er hun glad eller sover og nu hun endelig
er sur vil hun enten blot skiftes eller ha mælk - og det får hun jo så.

Men hun er begyndt på et underligt mønster:

Nogle dage - ikke hver dag - men måske hver anden - så får hun et flip
mellem kl 17.30 og 18.00 som går ud på at hun skal skrige og skrige uanset
hvad man gør - man ka holde hende, made, skifte, nusse, og hvad man nu
ellers kan finde på - alligevel skriger hun i vilden sky og det varer som
regel ml 1½-2½ time.

Dette er selvfølgeligt frustrerende - både for hende og for os.

Men hvad kan det skyldes?

Det forekommer ALTID på dette tidspunkt, der er aldrig noget med hende om
dagen / natten der er hun nem og ligetil.

Fra : Lars Raaby

Dato : 24-04-04 20:51

Martin / Fårevejle skrev bl.a.:
> Hej!
>
> Vores datter for nogle gange et flip!
At i har for travlt med at lave mad og få noget at spise. ;)))

> Det forekommer ALTID på dette tidspunkt, der er aldrig noget
> med hende om dagen / natten der er hun nem og ligetil.

Min dreng er altid sur når der en sjælden gang kommer noget i
fjernsynet som jeg gider se. :)))

--
MVH Lars
- Far til en lille dreng

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-04-04 21:30

Martin / Fårevejle wrote:

[Pige, 1½ måned gammel]

> [...]
> nusse, og hvad man nu ellers kan finde på - alligevel skriger hun
> i vilden sky og det varer som regel ml 1½-2½ time.

Vores 1½ måned gamle søn gør noget lignende i ca. tidsrummet 20-22,
omend han ikke er helt så voldsom. Hans storesøster gjorde det samme i
nogen måneder da hun var helt lille.

Vi fandt ud af at det kunne afværges ved at tage hende i bæreselen og
gå en tur udenfor, men jeg tror ikke som sådan der var og er noget i
vejen. Storesøster holdt op med det ved 3-4 måneders alderen og jeg
mener ikke det var pga. ændret adfærd fra vores side.

Noget andet, som vi fik til at fungere rimelig godt ved Frida
(førstefødte), var at skiftes. Hvis vi begge prøvede at berolige hende
når hun havde et langvarigt flip, blev vi alle tre opkørte og det gik
ofte i hårknude.

Vi blev gode til at sige "Nu tager jeg hende en times tid, så overtager
du". Så kunne den anden gå en tur eller lignende og være frisk en time
senere - det var meget nemmere for Frida at falde til ro ved en frisk
forælder end ved en forælder der var bombet.

> Dette er selvfølgeligt frustrerende - både for hende og for os.

Vi blev også meget frustrerede over det ved barn nummer et.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-04-04 21:41

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det forekommer ALTID på dette tidspunkt, der er aldrig noget med hende om
> dagen / natten der er hun nem og ligetil.

Mange børn er urolige ved femtiden, også uden at man kan sige, hvad det
skyldes.
Som Toke skriver, er det en god ide at bevare roen og kun være én voksen -
ofte virker det som om, barnet egentlig mest behøver ro.
Har I prøvet at lægge hende i barnevognen og køre en tur?

Noget andet er, at du i et andet indlæg skriver, at din kæreste er begyndt
at tage P-piller.
Hormonsvingninger kan godt påvirke barnet via modermælken og give uro.
Og hvis du logisk nok spørger om, hvorfor det så kun virker sådan nogle få
timer om døgnet, må jeg blive dig svar skyldig.

Men jeg undrer mig lidt: Det virker ikke som om, du forholder dig til, at
der jo altså er en sundhedsplejerske?
Jeg er ret sikker på, at I ville kunne hente mere kvalificeret hjælp hos en
person, der kender jer alle tre - end I vil kunne hos os, der jo ikke kender
hverken jer eller jeres omgivelser og de betingelser, I i øvrigt har for
jeres liv..
De fleste sundhedsplejersker har en telefontid om morgenen, hvor man kan
stille spørgsmål og få gode råd.

Hilsen Inger

Fra : Iben Holst

Dato : 25-04-04 07:43

> Noget andet er, at du i et andet indlæg skriver, at din kæreste er begyndt
> at tage P-piller.
> Hormonsvingninger kan godt påvirke barnet via modermælken og give uro.

Nu melder historien jo ikke noget om, om hun ammer, men faktisk må man slet
ikke tage p-piller når man ammer. Det plejer læger og sundhedsplejersker at
holde meget fast på!!

Iben

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-04-04 07:55

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu melder historien jo ikke noget om, om hun ammer,

Nej, det har du ret i - det var mig, der tænkte det sådan ud fra barnets
alder.
Faktisk skriver Martin et sted i den forrige tråd, at de er gået over til
flaske. Beklager.

Hilsen Inger

Fra : Iben Holst

Dato : 25-04-04 08:41

> Faktisk skriver Martin et sted i den forrige tråd, at de er gået over til
> flaske. Beklager.

Det har jeg ikke engang set - så mig skal du ikke beklage overfor. Det var
mere ment til Martin at det ikke er så godt med p-pilerne hvis hun stadig
ammer...

Iben

Fra : SE

Dato : 26-04-04 23:42

> [...]
slet
> ikke tage p-piller når man ammer. Det plejer læger og sundhedsplejersker

Tjaaaa, min læge anbefalde da mig at starte på p-piller selvom jeg ammer.
Det skal bare være lavdosis-piller (som langt de fleste er, medmindre det er
dem som skal behandle uren hud eller hormonforstyrrelser....)

Det eneste jeg fik at vide var, at de kunne nedsætte mælkemængden i en
periode, men at man kunne afværge det ved at amme hyppigere som man også gør
ved barnets appetitspring, hvor der som også er lidt for lidt mælk i et par
dage.
Efter at have fulgt det råd, har jeg ingen problemer haft, hverken med
sønnen eller mælken. Godt nok var han ikke så meget for at spise de første
par dage, da mælken ændrer smag ved hormonpåvirkning (også under menses),
men det tog som sagt kun et par dage før han vænnede sig til smagen, og nu
spiser han som om han fik penge for det.

/se

Fra : Tri-Dane

Dato : 24-04-04 21:49

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Det forekommer ALTID på dette tidspunkt, der er aldrig noget med hende
> om dagen / natten der er hun nem og ligetil.

Min søn på fire måneder har haft nogle lignende ture, og jeg er ikke i
tvivl om, at han har haft meget ondt. Når han skriger er det med rigtige
tårer og det hele så det er ikke bare hysteri. Et er jo at høre på larmen,
og det er endda ikke så galt, men værre er det, at man jo bliver nødt til
at gøre noget for at afhjælpe hans smerter.

Formentlig er det bare noget med fordøjelsen og indtil videre har vi kunnet
tage det i opløbet med varm kamillete med to tsk sukker i 50 ml. Det er som
om det kan sætte gang i noget for han synes det smager dejligt sødt og det
virker faktisk beroligende. Teen er lidt varmere end man ville give
modermælkserstatning (min kone ammer så det bruger vi ikke).

Vi har endnu ikke prøvet det endnu, men min kone har fået et præparat hos
lægen, der hedder Medilax og det har tænkt os at prøve, hvis teen ikke
virker en dag.

Held og lykke med at afhjælpe skrigeriet

mvh.
Kim

Fra : Michael-7500

Dato : 24-04-04 22:35

> Formentlig er det bare noget med fordøjelsen og indtil videre har vi
kunnet
> tage det i opløbet med varm kamillete med to tsk sukker i 50 ml.

..... Hold da op - du sparer da ikke på sukkeret, må man sige. Det er
overhovedet ikke nødvendigt at søde SÅ meget .... på 100 ml kamillete bruger
jeg ikke engang en hel teske sukker - og vores søn drikker det med stor
velbehag alligevel.

Hilsen AL

Fra : Tri-Dane

Dato : 25-04-04 08:02

"Michael-7500" <michael-7500@FJERNmail.dk> wrote in

> på 100 ml kamillete
> bruger jeg ikke engang en hel teske sukker - og vores søn drikker det
> med stor velbehag alligevel.
>
> Hilsen AL

Jeps, men det er faktisk efter lægens anvisning. Ifølge hende har han godt
af energien når han har ondt i maven og ikke vil spise. Derudover har han
jo ingen tænder for til den tid er det nemlig helt slut med sukkeret.

mvh.
Kim

Fra : Gitte

Dato : 25-04-04 11:07

Hej

>Jeps, men det er faktisk efter lægens anvisning. Ifølge hende har han godt
>af energien når han har ondt i maven og ikke vil spise. Derudover har han
>jo ingen tænder for til den tid er det nemlig helt slut med sukkeret.

Noget helt andet er, at sukker har/kan have en smertestillende effekt
(ifølge min sundhedsplejerske). Hendes råd var dog ikke lige at bruge
det i kamillete, men derimod at dyppe sutten i lidt rørsukker, da man
(tror det var Odense Universitetshospital) havde påvist, at det kunne
have en mild smertestillende effekt, og det nemt blev optaget gennem
ganen...
Vi brugte det en periode, men en rimelig god effekt.....

MVH
Gitte

Fra : Iben Holst

Dato : 25-04-04 11:25

> Vi brugte det en periode, men en rimelig god effekt.....

At I kun har brugt det i en periode er et stort nøgleord i denne sammenhæng
med sukker på sut og også i flaske....

Det frarådes på det kraftrigtigste at gøre det, idet det kan blive en vane
sammen med brug af sutten. Nogle vil måske ikke være opmærksomme på det, før
skaden på tænderne er sket.

Personligt kunne jeg aldrig finde på at dyppe sutten i noget som helst, men
dog bruger jeg ganske lidt sukker i kamillete i flasken hvis barnet er sygt.

Iben

Fra : Gitte

Dato : 25-04-04 20:05

>At I kun har brugt det i en periode er et stort nøgleord i denne sammenhæng
>med sukker på sut og også i flaske....

Klart, det skal ikke blive en vane.

>Det frarådes på det kraftrigtigste at gøre det, idet det kan blive en vane
>sammen med brug af sutten. Nogle vil måske ikke være opmærksomme på det, før
>skaden på tænderne er sket.

Selvfølgelig bør det ikke blive en vane, sådan at sutten/flasken ikke
vil accepteres uden sukker. Men hvis det er noget der sker i en
kortere periode, og "kun" et par gange om dagen, er det imo at
foretrække frem for et skrigende barn, der ellers er utrøsteligt. Især
når det er inden, der kommer tænder....
Men selvfølgelig skal man være opmærksom på sukkerets skadelige
virkning på tænder osv. Og igen, det skal aldrig blive en vane - men
derimod en nødløsning....

>Personligt kunne jeg aldrig finde på at dyppe sutten i noget som helst, men
>dog bruger jeg ganske lidt sukker i kamillete i flasken hvis barnet er sygt.

Det er nu også svært (iflg. min erfaring i hvert fald) at få et barn
til at drikke kamillete, hvis der overhovedet ikke er sukker i.

MVH
Gitte

Fra : insideout

Dato : 25-04-04 20:27

"Gitte" <gajb@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Det er nu også svært (iflg. min erfaring i hvert fald) at få et barn
> til at drikke kamillete, hvis der overhovedet ikke er sukker i.

Hos os gå det nu fint.

Mvh
Henrik, der for nyelig sappede forbi et tv program som vist nok hedder "Par
på prøve" hvor man i et hjem havde en skål sukker stående på boret som man
så kunne dyppe sutten i ved sengetid. Jeg slog korset tegn for mig og
remoten fik en tur mere.

Fra : Nette

Dato : 28-04-04 11:19

"Martin / Fårevejle" skrev i en meddelelse

> Men hvad kan det skyldes?
>
> Det forekommer ALTID på dette tidspunkt, der er aldrig noget med hende om
> dagen / natten der er hun nem og ligetil.

Rigtig mange spædbørn har i perioder meget svært ved at falde til ro mellem
17 og 22. Det kaldes "ulvetimen". Det lyder som om, det er den i nu stifter
bekendtskab med, men intet er sikkert. Da vores var 1½ måned gammel og
begyndte på det der skrigeri, trode vi også det var ulvetimen. Det samme
gjorde sundhedsplejersken. Men det var det ikke, det var pga. tænder.

I må derfor ikke udelukke, at der kan være andre årsager, men som
"hovedregel" er det "bare" ulvetimen, når de græder og er fuldstændig
utrøstelig på det tidspunkt.

Tal evt. med jeres sundhedsplejerske, hun er den der er jer nærmest og har
størt erfaring.

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-04-04 11:52

Nette wrote:
> [...]
> måned gammel og begyndte på det der skrigeri, trode vi også det var
> ulvetimen. Det samme gjorde sundhedsplejersken. Men det var det ikke,

hmmmm... jeg har altid ment (og hørt) at ulvetimen er den time(r) mellem at
man får fri fra jobbet og til aftenmaden er serveret*G*
fordi det er her man stresser rundt, får fri, henter børn, handler og
ungerne er urolige og trætte og man har slet ikke tid eller overskud til at
give dem den ro de har brug for....
som de feks skriver her:
http://www.presseprofilen.dk/pressemeddelelser/da/pressemeddelelse_294.html
:Alle kender "ulvetimen" – dette utålelige tidsrum sidst på dagen, hvor der
skal hentes børn, købes ind, laves mad og ses børnetime – alt sammen på en
gang. Hvorefter familien skal samles om middagsbordet i fred og
fordragelighed.

> [...]
> utrøstelig på det tidspunkt.
>
> Tal evt. med jeres sundhedsplejerske, hun er den der er jer nærmest

min tanke faldt mere på om der lige i det tidsrum normalt er et eller andet
som sker hver dag..... feks begyndelsen af aftensmaden, tv avisen, eller en
eller anden rutine som barnet reagerer på......
kik på hverdagen.... er der noget der gentager sig? (også hvis det der
gentager sig er at far feks render forvirret rundt efter
fjernbetjeningen*G*)
det kan også være i timerne op til.... ammer mor stadig?
har hun feks fået sig en vane med at drikke en kop kaffe midt på
formiddagen, så kan det godt sætte sig i mælken og give bebs øm mavse ved
spisetid.....
--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg:

Fra : Nette

Dato : 29-04-04 05:38

"Sabina Hertzum" skrev i en meddelelse
> [...]
> fordi det er her man stresser rundt, får fri, henter børn, handler og
> ungerne er urolige og trætte og man har slet ikke tid eller overskud til

Jamen, det er vel også rigtigt, ulvetimen er jo det tidspunkt på dagen, hvor
der er mest travlt og mindst overskud. Men det er jo forskelligt fra familie
til familie, hvornår man henter, handler ind, spiser, vasker op, bader,
putter osv.

Jeg overvejede også den der med mælken, men syntes jeg havde læst andetsteds
at mor ikke ammede mere. - Måske roder jeg noget sammen, har lidt meget om
ørene for tiden.

Nette