mySql - Invalid use of group function
Fra : Lars Aagaard

Dato : 24-04-04 12:36

Hej

Nedenstående virker virker fint med en Access-database:

strSQL = "SELECT Top 20 fangst, SUM(antal)AS antal2, SUM(totalvaegt) AS TOT FROM fangster
Where antal > 0 And fangst <> '' group by fangst Order By SUM(antal) DESC;"

Med en mySql-database får jeg flg. fejl:
[TCX][MyODBC]Invalid use of group function

Har snart forsøgt alt... Håber på lidt hjælp

Lars Aagaard

Lystfisker Forum - Danmarks mest aktive forum for lystfiskere
http://www.123nu.dk/
Fangster.dk - Din personlige fangstjournal på nettet.
http://www.fangster.dk/

Fra : Jan Bachman

Dato : 24-04-04 13:30

> [...]
>
>Med en mySql-database får jeg flg. fejl:
>[TCX][MyODBC]Invalid use of group function
>
>Har snart forsøgt alt... Håber på lidt hjælp

TOP findes ikke i MySQL.
Den hedder LIMIT i stedet, og bruges i bunden.
Desuden er den mere fleksibel end TOP.
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/LIMIT_optimisation.html

/Jan

Fra : Lars Aagaard

Dato : 24-04-04 14:40

Hej Jan,

Det med LIMIT vidste jeg jo egentlig godt...

strSQL = "SELECT fangst, SUM(antal)AS antal2, SUM(totalvaegt) AS TOT FROM fangster
Where antal > 0 And fangst <> '' group by fangst Order By SUM(antal) DESC LIMIT 20"

Ovenstående giver samme fejl:
[TCX][MyODBC]Invalid use of group function

/Lars

Fra : Morten Guldager

Dato : 24-04-04 14:58

Sat, 24 Apr 2004 at 13:40 GMT Lars Aagaard wrote

> [...]
>
> Ovenstående giver samme fejl:
> [TCX][MyODBC]Invalid use of group function

Det er din "order by" den er gal med.

Prøv med "Order By antal2"

/Morten

Fra : Lars Aagaard