Forholdsvis simpel select sætning
Fra : Jacob Laue Petersen

Dato : 23-04-04 11:07

Hej gruppe,

Jeg er løbet sur i en forholdsvis simpel SQL sætning. Princippet i tabellen
er som følger:

id B X Y

1 A 1 1
1

2 A 1 1
2

3 A 1 2
1

4 A 1 2
2

5 A 2 1
1

6 A 2 1
2

7 A 2 2
1

8 A 2 2
2

Det resultat jeg ønsker er en gruppering af felterne B, X og Y og så den
record hvor Z har den højeste værdi. Dvs. et resultat som nedenstående:

id B X Y

2 A 1 1
2

4 A 1 2
2

6 A 2 1
2

8 A 2 2
2

Er der nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig videre?

På forhånd mange tak.

Jacob Laue Petersen

Fra : Jan Bachman

Dato : 23-04-04 15:02

>Det resultat jeg ønsker er en gruppering af felterne B, X og Y og så den
>record hvor Z har den højeste værdi. Dvs. et resultat som nedenstående:

select B,X,Y,max(Z)
from dintabel
group by B,X,Y

/Jan

Fra : Jacob Laue Petersen

Dato : 30-04-04 09:27

> select B,X,Y,max(Z)
> from dintabel
> group by B,X,Y

Jammen for pokker, det var jo næsten for simpelt, men det var lige præcis
det jeg var på jagt efter! Jeg takker og bukker

Jacob