PIII eller celeron 700 mhz ???
Fra : Kim

Dato : 28-04-01 15:25

Er der en mærkbar forskel på en 700mhz PIII og en 700 mhz Celeron til alm.
brug, og kan en Celeron clockes mere end en PIII og være hurtigere, til en
meget lavere pris???? MVH. KIM

Fra : Plazm0id

Dato : 28-04-01 15:26

der er en masse i PIII som der ikke er i Celeron... jeg kalder selv Celeron
for en "fattigmands udgave" af en processor... det samme gælder Duron fra
amd

Fra : Nic

Dato : 28-04-01 16:00

Duron er fx. kun 10% langsommere end Thunderbird - til under halv pris...

Nic

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-04-01 16:08

Kim skrev...

>Er der en mærkbar forskel på en 700mhz PIII og en 700 mhz Celeron til
>alm. brug,

Det afhænger af hvordan du definerer 'mærkbar' og 'alm. brug', og hvordan
dit system iøvrigt er konfigureret. Altså ikke noget nemt spørgsmål at
besvare. Nedenstående skal derfor tages med et gran salt, og er alene
baseret på egne erfaringer med mit system og min måde at benytte det på.

Hvis du bruger din maskine til web, e-mail, tekstbehandling og simple
spil, vil du ikke opleve nogen forskel. Især ikke hvis du har 128Mb RAM
eller mere.

Hvis du bruger din maskine til mere avancerede spil, som dog ikke er
actionprægede, vil du mærke en lille forskel, som bliver mindre jo mere
RAM du har, uden dog at forsvinde helt.

Benytter du din maskine til rendering, action spil ala Quake, database og
større regneark eller billedbehandling, så vil du mærke stor forskel på
en Celeron og en PIII.

>og kan en Celeron clockes mere end en PIII og være
>hurtigere, til en meget lavere pris????

Nej. Af de 2 nævnte CPU'er er PIII'eren nemmest at OC'e. Celeron700 kan
du få til at løbe 785 eller måske 900Mhz. Og selv da vil den sikkert kun
matche PIII'eren i ydelse. Skal Celeron'en højere op, kræver det rigtig
god køling(og hvorfor så ikke bruge pengene på en PIII?), og der er
stadig ingen garanti for at den kan komme højere op.

PIII'eren derimod har ry for at køre 933Mhz uden de store problemer.

Mine erfaringer er baseret på en Celeron300A@518Mhz, Celeron600@936Mhz,
PIII450@504Mhz, PIII750@975Mhz, i en maskine med 256Mb RAM og Win98/NT.

--
kent - Overclocking FAQ:
www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Anders Lund

Dato : 29-04-01 01:56

kent>>Hihi,,, meget pusstigt at det er MIG der er uenig med dig

Celeronen er da letter at oc, da den bliver leveret med en FSB på 66,6 Mhz
og det er så ganske simpelt på en enddag gammelt bundbrædt at hæve FSB til
100, hvilket giver 1050 Mhz (Her skal du dog bruge en den køling!!!! ). Skal
du have en PIII til at køre over 1 Ghz har du et problem hvis dit bundkort
ikke er 100% nyt!!!! Det er de færreste bundbræder det kan køre med 133Mhz
FSB eller højere. Og da PIII bliver leveret med en default FSB på 100 eller
ved nyere, så har du svært ved at hæve den særligt meget og den er der med
svære at overclocke!!!! Fx. vil en 700 Hhz PIII på en bundkort der MAX kan
køre 133 Mhz FSB, blive overclocket til 931 Mhz. Alså mindre en Celeronen.

Mvh
Anders Lund

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-04-01 02:39

Anders Lund skrev...

>kent>>Hihi,,, meget pusstigt at det er MIG der er uenig med dig

Ja

>Celeronen er da letter at oc, da den bliver leveret med en FSB på 66,6
>Mhz og det er så ganske simpelt på en enddag gammelt bundbrædt at hæve
>FSB til 100,

Nej. En Celeron700 kan i praksis ikke køre 100Mhz FSB. Nu taler vi ikke
om undtagelsestilfælde og ekstrem køling, men om den tilfældige CPU du
går ned og køber. I praksis er det nærmere 85Mhz.

>Skal du have en PIII til at køre over 1 Ghz har du et
>problem hvis dit bundkort ikke er 100% nyt!!!! Det er de færreste
>bundbræder det kan køre med 133Mhz FSB eller højere.

Nej, det er faktisk de fleste. Jeg vil tro at 90% af de motherboards der
understøtter en PIII, også kan køre 133Mhz FSB eller mere.

>Fx. vil en 700 Hhz PIII på en bundkort der MAX kan køre 133 Mhz FSB,
>blive overclocket til 931 Mhz. Alså mindre en Celeronen[ved 100Mhz FSB].

Selv hvis Celeronen kunne køre 1050, så ville PIII'eren faktisk være
hurtigere. De 33% bedre hastighed på FSB mere end opvejer de 12% forskel
i ren CPU hastighed. Og iøvrigt er en PIII også hurtigere af andre
grunde(mere cache, bedre instruktionssæt), hvilket gør at man som en
tommelfingerregel kan sige at en Celeron skal køre 200Mhz mere end en
PIII for at give samme ydelse.