Brovst og Halvrimmen
Fra : Janni Nørmølle

Dato : 22-04-04 21:37

Hej NG

Er der nogen der kan fortælle hvorfor de to pågældende landsbyer (Brovst og
Halvrimmen) hedder som de gør?

Jeg stammer selv fra Halvrimmen. Hvor har byen mon i hele taget deres navne
fra... jeg nævner i flæng....: Struer, Holstebro, Vemb, Naur, Sir, Hjerm,
Gimsing og jeg kunne blive ved.

Findes der bøger eller internet-sider med bynavnes emytologi?

De venligste forårshilsner fra

Janni

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 22-04-04 22:39

Janni Nørmølle skrev:

> Findes der bøger eller internet-sider med bynavnes emytologi?

Der findes adskille stednavneordbøger, men vist ikke nogen større sites
med stednavneetymologi (det hedder etymologi - ikke emytologi).

Du kan evt. overveje at spørge i sproggruppen news:dk.kultur.sprog.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-04-04 07:55

Janni Nørmølle skrev:
> Er der nogen der kan fortælle hvorfor de to pågældende
> landsbyer (Brovst og Halvrimmen) hedder som de gør?

Gyldendals "stednavneordbog" (2. udg. 2. oplag 1995)
siger:

*Brovst* /Vendsyssel/ 1458 Brosth, 1468 Browisth.
Forled /sb./ bro >, efterled /sb. glda./ ¤wist
'ophold, opholdssted'. "Opholdsstedet ved broen".

*Halvrimmen* /Vendsyssel/ 1796 Halv Remmen, 1801
Halve Rimen. Forled snarest /adj./ halv, efterled
rimme 'lav sandbanke'. "Den halve lave sandbanke".
Navnet findes i 1796 og 1801 på hver sin side af
skellet mellem Nørreøkse og Sønderøkse. I 1790
nævnes under Nørreøkse desuden Halv Rem Enge.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som er glad for stednavneordbogen

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 23-04-04 08:58

> [...]
> Navnet findes i 1796 og 1801 på hver sin side af
> skellet mellem Nørreøkse og Sønderøkse. I 1790
> nævnes under Nørreøkse desuden Halv Rem Enge.

Hej Herluf

Tusind tak - den bog vil jeg ønske mig!!!

Venlig hilsen Janni

Fra : skannden

Dato : 24-04-04 15:41

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Gimsing og jeg kunne blive ved.
>
> Findes der bøger eller internet-sider med bynavnes emytologi?

Lokalhistorisk Forening for Han Herred skrev i 2003-årbogen bl.a. om,
hvorfor Arentsminde hedder sådan. De bor i Fjerritslev.
Stefan K