Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Trække fotoudstyr fra..?
Fra : Jacob

Dato : 22-04-04 15:01

Hej!

Jeg står og skal have nyt kamera og skal dermed punge omkring 30 kilokroner
ud.

Nu forholder det sig sådan, at jeg arbejder freelance som pressefotograf, så
jeg burde kunne trække omkostningen fra i skat, evt. over en årrække. Måske
er der nogle af jer, der ved om det kan lade sig gøre?

Har en årlig indtjening (ved fotoarbejde) på omkring 280.000 kr.

Hilsen
Jacob

Fra : David T. Metz

Dato : 28-04-04 16:57

Jacob wrote:

> [...]
> pressefotograf, så jeg burde kunne trække omkostningen fra i skat,
> evt. over en årrække. Måske er der nogle af jer, der ved om det kan

Er du momsregistreret? (Så er det let)

Er du typisk honorarlønnet? (Så er det mindre let).

> Har en årlig indtjening (ved fotoarbejde) på omkring 280.000 kr.

Så bør du kunne. Se fx flg:
http://www.freelancer.dk/default.asp?pageToLoad=ekspertSeHeleSvaret%2Easp%3FekspertSpoergsmaalID%3D14%26ekspertID%3D1%26artikelID%3D51

David

Fra : Jacob

Dato : 28-04-04 22:49

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Er du momsregistreret? (Så er det let)

Nej.

> Er du typisk honorarlønnet? (Så er det mindre let).

Jep. Får udbetalt langt størstedelen af min løn som A-indkomst og modtager
lønsedler.

Fra : David T. Metz

Dato : 29-04-04 11:04

Jacob wrote:

> Jep. Får udbetalt langt størstedelen af min løn som A-indkomst og
> modtager lønsedler.

Det var ikke så godt. Hvor længe har det stået på?

Det vil formodentlig langt bedre kunne betale sig for dig at blive enten
selvstændig. Det vil gøre det muligt for dig at fradrage alle
driftsudgifter, herunder driftsmidler (fx fotografiapparat) - før
skatteberegning.

Som lønmodtager er der et bundfradrag for fradrag på i år 4.900 og
skatteværdien er kun omkring 30-35 % mod op til 65 % som selvstændig.
Derudover kan der være problemer med store enkeltudgifter idet
lønmodtagerfradrag mere er rettet mod "løbende" udgifter for at opretholde
beskæftigelse. Et nyt apparat er nok ikke omfattet, men fx film vil være.

Se evt:
http://www.startguiden.dk/loenmodtager/0/1/0

Er du mest lønmodtager eller selvstændig efter de definitioner der står der?
Ellers kan du se journalistforbundets side om forskellene, der er meget
detaljeret og også indeholder anbefalinger:

http://www.journalistforbundet.dk/sw2442.asp

Umiddelbart opfylder du (formodentlig) kriterierne for at de anbefaler at du
bliver selvstændig.

David