Flueliner - billige vs. dyre
Fra : Poul Krogh

Dato : 22-04-04 14:56

Repost af post på fiskemagasinets debatforum (af mig):
Hej med jer alle.

Nu står den store tørfluesesson snart for døren (JUBIIIII det bedste) og min
dejlige Cortland 444 flueline har nok desværre givet op Den har ellers
fulgt mig længe. Nu kan jeg se at Cortland er kommet med en Fariplay line
der er meget billig (200 bobs). Er der nogen der har prøvet den ? Jeg har
KUN haft dårlige erfaringer med at købe de billige flueliner (af diverse
mærker) og har derfor svoret kun at vile købe 444 liner i fremtiden. Meeeen
det er jo småt med pengene og det er jo Cortland der laver disse nye liner.
Så hvis man kunne spare 200 - 300 kr på en line ville det da være et plus.
Ville da også være rart med andre mærker af liner der var billige men gode,
for jeg er sikkert ikke den eneste der syntes at 400 - 500 kr er MEGET (når
man ingen penge har :P ) Så det jeg leder efter er vel erfaringer med liner,
er der virkelig kun en vej, den dyre, eller findes der en genvej !?

PS.
Ja jeg ved det, min rygrad er som en regnorms, ikke-eksisterende :D

Fra : ANS

Dato : 23-04-04 08:21

"Poul Krogh" <poulkrogh@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> PS.
> Ja jeg ved det, min rygrad er som en regnorms, ikke-eksisterende :D

Hej Poul.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med billige flueliner. Da jeg ligsom dig
kun har dårlige erfarringer med dem, har jeg besluttet at spendere de ekstra
200kr, for så at værre sikker på at få en ordentlig line. Jeg har netop købt
en Scierra Avalanche WF-F mit til tørflue fiskeri, og den kan jeg VARMT
anbefale. Mindre problemer-Mere fiskeri!!!

Knæk &Bræk
Andreas N. Sørensen.

Fra : Peter Schroeder

Dato : 23-04-04 08:50

"Poul Krogh" skrev
> [...]
> KUN haft dårlige erfaringer med at købe de billige flueliner (af diverse
> mærker) og har derfor svoret kun at vile købe 444 liner i fremtiden.

I følge Cortland er den en meter kortere
end deres andre liner. Men det er næppe her
besparelsen ligger. Cortland Store sælger den
i øvrigt til 11,95 $ men jeg ved ikke om de sender til
udlandet...
Jeg har prøvet en del liner gennem tiden og har
ikke nogen klar favorit. Jeg synes personligt at
Cortland 444 er for plastic-agtig med for megen hukommelse.
Den absolut bedste line jeg nogensinde har købt
fandt jeg i en rodekasse hos Sportdress for ca
25 år siden. Det er en Elbe line DT9F som er blød,
smidig og lidt smånubret gummiagtig i overfladen.
Men jeg nærer ingen illusioner om at kunne få en ny
hvis denne engang opgiver ånden.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Poul Krogh

Dato : 25-04-04 10:04

Hold da op. 25 år. Det var sq ikke så lidt.
Hmmm jeg syntes tværtimod, at 444 er utrolig smidig, INGEN hukommelse og
meget slidstærk. Men de har vel også dårlige og gode sendinger, ligesom alle
andre producenter. Opbevaringen på lagrene kan måske også have betydning,
selv om det lyder usandsynligt, da det jo er liner der er beregnet til at
ligge på en spole, bruges i både vådt og tørt vejr, såvel høje temperaturer
som lave.

Fra : Peter Schroeder

Dato : 26-04-04 13:31

"Poul Krogh" skrev...
> Hold da op. 25 år. Det var sq ikke så lidt.

Jeg kom bagefter til at tænke på at jeg skulle
have nævnt at den er delt til to skydehoveder...
Dvs. at sliddet jo reelt ligger på skydelinen
som iøvrigt er en Cortland L3F.
Den er forøvrigt lige så gammel, men viser heller
ikke det store tegn på slid. En omgang Permaplas
inden sæsonen klarer den udvendige vedligeholdelse.

> [...]
> ligge på en spole, bruges i både vådt og tørt vejr, såvel høje temperaturer

Problemet er jo heller ikke større end at man kan
strække linen lidt inden brug.

Fra : Thomas Nyberg

Dato : 14-05-04 22:07

Ja undskyld at jeg ikke svare på spørgsmålet med i må høre min historie,
tørflue tiden er over os og som erfaren flue fisker pakke jeg grejet ned i
efteråret, linerne blev spolet af og lagt op, så de kunne spoles på igen
her i maj, waddernes blev tørret og lagt sammen, så var vinteren klar og jeg
gik i hi, sad og bandt fluer,
så endelig Maj frem med waddernes grejet, pakke stængerne ud osv, flue
linerne skulle og så smøres og spoles på igen, men men men, MUS alt cotingen
er spist, kassen som de lå i havde jeg åbnet i løbet af vintren for at få en
sekundt lim husker jeg nu, men jeg havde ikke fået lukket den ordenligt
igen, så ja jeg skal også ud at handle nye liner, den første er købe en
Snubbie klasse 8WF til min kyst stang som er en klasse 7. linen er hvid og
fungerer godt, den har denne dejlige gummioverflade og er meget blød. jeg
fik en godt smøre middel med, der gør at linen stort set ligger "over"
vandet

hvordan opbevare i jeres liner om vintren.

venligst Thomas Nyberg "Stevns"

Fra : Peter Schroeder

Dato : 17-05-04 10:09

"Thomas Nyberg" skrev...
> hvordan opbevare i jeres liner om vintren.

Fisker du tørflue med en #8 ?
Det må være nogle store bamser du får til at stige til fluen.
De 0,5 til 1 kilos ørreder jeg "normalt" får på tørflue,
kommer bedre til deres ret på # 3-4 grej, synes jeg.

Jeg spoler linen over på et garnvinde og lader
den gennemtørre. Efter at ha' bundet den sammen
med små stykker plastbetrukne poselukkere, hænger
jeg dem i et skab i en plastlomme.
De får en omgang Permaplas når sæsonen starter.
Min skydeline får en tur med teflonspray.

Fra : Thomas Nyberg

Dato : 19-05-04 22:52

#8 ok det er nok noget stort, men jeg syntes at det spiller bedst for mig
jeg har prøvet #4-5 på kysten men jeg syntes at 4-5 høre til i Svenske åer,
Ørrederne bliver jo ikke støre ved brug af en større klasse, jeg syntes bare
at kastne, og brug at udstyret passer mig når jeg fisker på kysten med #8.
der ud over er jeg aldrig komme igang med skydeline, efter jeg er flytte har
jeg ingen klub, så jeg prøver ikke nyt og hænger nok fast i det jeg
Tak for svaret
Thomas.