Afstemning
Fra : Søren

Dato : 22-04-04 12:33

Jeg vil gerne lave en mulighed for at læsere af min hjemmeside kan stemme om
f.eks. hvilket er det bedste billede. Hvor finder jeg et script der kan
håndtere dette - og så der kun kan stemme én gang per IP adresse?
mvh/Søren

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-04-04 14:38

Bemærk at de fleste har en dynamisk tildelt IP adresse. Så hvis du
udelukker en IP adresse kan der ske det at du udelukker en del fra at
stemme som ikke har stemt samtidigt med at den der har stemt kan
stemme igen fordi han i mellemtiden har fået nyt IP.
Der findes ingen 100% sikker metode med mindre du benytter Digital
signatur (læs mere her: http://privat.tdc.dk/digital/ ).
Uden dette er den bedste mulighed at anvende cookies. Kun de mere
avancerede brugere vil finde ud af at slette dem.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-04-04 14:59

> [...]
> stemme som ikke har stemt samtidigt med at den der har stemt kan
> stemme igen fordi han i mellemtiden har fået nyt IP.

Og så er der dem, der deler et fast IP-nummer, - typisk boligforeninger, der
har fælles netadgang og firmaer.
Uanset om jeg går på nettet hjemme eller på arbejde er jeg i den situation.
En bruger vil således udelukke alle andre fra at stemme.

> Uden dette er den bedste mulighed at anvende cookies. Kun de mere
> avancerede brugere vil finde ud af at slette dem.

Det vil da lette problemet en hel del. Så er man nede på en situation, hvor
kun brugere på den samme maskine, der er logget på med samme brugerkonto
(eller evt. uden brugerkonto) vil blokere for hinanden.

/Per