Pant i sommerhus
Fra : N I E L S

Dato : 22-04-04 11:16

Jeg er ved at skifte bank og den nye bankrådgiver vil samle alt under hans
kappe. Dvs. mit kreditforeningslån vil han flytte fra realkredit Danmark til
det realkreditinstitut hans bank er tilknyttet. (Sommerhuslån).

Er der nogle ulemper i dette? F.ex. pant i sommerhuset?
Hvis jeg nu 'går ned med flaget' og får underskud på lønkonto, kassekredit
eller misligholder et lån, er det så mere oplagt at banken inddreger
sommerhuset, end hvis jeg havde beholdt lånet i realkredit danmark?

N I E L S

Fra : Knud Berggreen

Dato : 23-04-04 21:17

On Thu, 22 Apr 2004 12:16:04 +0200, "N I E L S" <underlig@msn.com>
wrote:

>Jeg er ved at skifte bank og den nye bankrådgiver vil samle alt under hans
>kappe. Dvs. mit kreditforeningslån vil han flytte fra realkredit Danmark til
>det realkreditinstitut hans bank er tilknyttet. (Sommerhuslån).

Selvfølgelig vil han det hvis han kan slippe af sted med det. Det
betyder jo at du bliver rigtig syltet ind og bliver dermed en mere
loyal kunde. Til gengæld vil du måske kunne opnå nogle favøraftaler...

Men det er sandsynligvis ikke omkostningsfrit at skifte og personligt
foretrækker jeg at have huset finansieret i realkredit og "forbrug"
via banken. - men jeg har muligvis en lidt gammeldags opfattelse af
tingene

/Knud

Fra : Johnt

Dato : 24-04-04 21:20

"N I E L S" <underlig@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller misligholder et lån, er det så mere oplagt at banken inddreger
> sommerhuset, end hvis jeg havde beholdt lånet i realkredit danmark?

Flytning af kreditforeningslån lyder tåbeligt. Da det nok koster dig mindst
kr. 30.000 at flytte et lån, desuden har Realkredit Danmark typisk de bedste
kurser. Så jeg syntes kun at du skal flytte lånet. Hvis du kan se at det
skyldige beløb er uændret, og han betaler alle omkostninger. Eller
selvfølgelig hvis du syntes at bankrådgiveren er meget flink, så du vil
forære tkr. 30 væk.

Hilsen

Johnt

Fra : Karl Viggo

Dato : 24-04-04 21:11

> [...]
> eller misligholder et lån, er det så mere oplagt at banken inddreger
> sommerhuset, end hvis jeg havde beholdt lånet i realkredit danmark?

Der er vist noget som du eller bankrådgiveren har misforstået. Sommerhuset
står som pant i et realkreditlån og det ændres der ikke på uanset hvor mange
gange det flyttes til andet selskab.
Friværdien kan evt. være belånt hus banken, men friværdien ændrer sig jo
ikke ved at flytte realkreditlånet.

Viggo

Fra : Knud Berggreen

Dato : 25-04-04 10:23

On Sat, 24 Apr 2004 22:10:55 +0200, "Karl Viggo"
<karl_viggo@hotmail.com> wrote:

> [...]
>gange det flyttes til andet selskab.
>Friværdien kan evt. være belånt hus banken, men friværdien ændrer sig jo

Det som bankrådgiveren åbenbart er interesseret i er at flytte
realkreditlånet fra RD til et realkreditselskab som har samme
ejerkreds som banken...

Realkredit Danmark A/S
København
Aktiekapital: 625 mio.kr.
Egenkapital: 27.237 mio. kr. (pr. 31/12 2003)
100% ejet af Danske Bank A/S

Nordea Kredit, realkreditinstitut
Etableret 1. september 1993.
Nordea Kredit er et helejet datterselskab af Nordea Bank Danmark A/S
Finansiering af ejerboliger og fritidshuse.

Hvis Niels er kunde i Nordea, er det meget naturligt at hans
bakrådgiver vil prøve at få Niels til at skifte fra RD til NK uanset
om Niels selv vil få nogen fordel af dette eller ej. Bankrådgiveren er
jo ansat af Nordea til at tjene penge... Det kan vel næppe være nogen
hemmelighed

/Knud