Brevduer og duehøge, 8 skæbner.
Fra : Keld Rasmussen

Dato : 21-04-04 21:19

BREVDUER OG DUEHØGE, 8 SKÆBNER:

Under den store rødgran med de tykke sidegrene, lå der igen ringe fra
brevduer på skovbunden. Efter flere år er det blevet en vane at besøge
træet, og jeg har efterhånden fundet 8 brevdueringe. Ud over ringe
ligger der ofte uglegylp foruden fjer og ben fra fugle (brystben og
ben fra vinger og så videre).

Endelig fik jeg taget mig sammen til at sende en email til De Danske
Brevdueforeninger (www.brevduen.dk) med alle data fra de fundne ringe.
Jeg bad samtidig foreningen returnere navnet på den by, hvor duen er
opdrættet. Listen nedenfor viser alle data:

Farve DDB By for
Nr: på ring: Ringdata: Fundtidspunkt: Data*: opdræt:
1 Grå DAN 192 2002 1033 8. april 2004 [ddb] Hillerød
2 Grå DAN 095 2002 0017 8. april 2004 [ddb] Ballerup

3 Gul DAN 062 99 037 2002 [ddb] Hillerød
4 Gul DAN 016 99 0937 2002 [ddb] Fåborg

5 Rød DAN 0136 96 0092 ** [ddb] Amager

6 Blå DAN 062 95 0731 ** [ddb] Hillerød

7 Rød DAN 062 81 660 ** [ddb] Hillerød

8 Blå DAN 071 75 410 ** [ddb] Rødovre
*) Data returneret fra DDB, betydning ukendt; men mon ikke det
betyder, at det er en DDB-due?

**) Kan ikke huske fundtidspunkt.

Ud fra ringnummeret er det muligt at udlede et årstal, for eksempel
1995 for due nr. 6.

a) Den store rødgran står i en skov nær Farum (3520 Brixtofte). b)
Ringene, fundet den 8/4 2004, har ligget maksimalt 6 måneder under
træet. c) Alle duer er opdrættet i Danmark. e) I forhold til Farum er
duerne lokale, undtagen duen fra Fåborg og til dels Amager. f) 4 Af 8
duer er fra Hillerød, forhåbentlig ikke fra samme opdrætter!

1) Mon de lokale duer bare har været ude på deres daglige flyvetur, og
så er blevet fanget og ædt af duehøgen? 2) Det er vel en duehøg, der
har været på spil? 3) Er duen død før dens ring havnede på skovbunden?
4) Mon duen var i eller over skoven, da den blev fanget? 5) Mon
Fåborg-duen var på en konkurrence-flyvning og på vej hjem? 6) Hvad
betyder årstallet på ringen, duens fødselsår eller år for
ringmærkning? 7) Hvor stor en andel af opdrætternes tab af duer kan
tilskrives duehøge? 8) Er brevduer og andre tamduer nemme "mål" for
duehøge? 9) Hvor gammel er en brevdue, når den første gang deltager i
en konkurrenceflyvning?

Med venlig hilsen

Keld Rasmussen

Email: r2d2@postkasse.com