Fil- og mailserver
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 21-04-04 16:20

Hejsa

I mere end et år har jeg kørt med en e-smith på en K6-2 300mhz, og har
brugt serveren som hhv. filserver og IMAP4 server. Det har faktisk
fungeret upåklageligt.

Jeg har nu fået fingrene i en P3 900mhz og overvejer at installere den
nyeste version af e-smith. Men hvad er der egentlig af alternativer,
når jeg udelukkende skal bruge det til mail- og filserver?

Det skal i den forbindelse nævnes, at jeg IKKE er en haj til linux og
ikke-windows-agtige opsætninger, men at det dog er lykkedes mig at
sætte min e-smith fint op.

Men hvad siger I derude? Anbefalinger?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 21-04-04 16:41

"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nyeste version af e-smith. Men hvad er der egentlig af alternativer,
> når jeg udelukkende skal bruge det til mail- og filserver?

Samba kan bruges som fil server. Og til mail er der en del. F.eks postfix
eller exim, jeg foretrækker selv postfix.

> Det skal i den forbindelse nævnes, at jeg IKKE er en haj til linux og
> ikke-windows-agtige opsætninger, men at det dog er lykkedes mig at
> sætte min e-smith fint op.

Hvis ikke du er glad for kommandoprompten og selv skulle installere
programmer i linux, og rode i konfigurationsfiler, så synes jeg du skal
holde dig til e-smith, en ganske udemærket linux, til nybegyndere, som bare
skal bruge simple services.

Jacob

Fra : Bo Dudek

Dato : 22-04-04 08:19

[...]

> [...]
>holde dig til e-smith, en ganske udemærket linux, til nybegyndere, som bare

tjoeh, det afskrækker mig nu ikke så meget mere, som det har gjort
engang.. men, de linux'er jeg har set med en grafisk brugerflade som
f.eks. KDE (eller hvad det nu hedder).. er det udelukkende til desktop
computere og slet ikke til servere?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 22-04-04 16:18

> [...]
> engang.. men, de linux'er jeg har set med en grafisk brugerflade som
> f.eks. KDE (eller hvad det nu hedder).. er det udelukkende til desktop

Hej Bo

Nej, man kan godt installere en gnome eller kde på en server, det er der
ingenting i vejen for. Men jeg vil lige nævne at det jo tager lidt mere RAM
og diskplads, end bare, hvis der kun er en CLI (commandline interface) på
den.
Så hvis serveren ikke skal lave de helt store ting, eller have mange
brugere, så kan det sagtens lade sig gøre.

Jacob

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 22-04-04 17:07

> [...]
>Så hvis serveren ikke skal lave de helt store ting, eller have mange
>brugere, så kan det sagtens lade sig gøre.

ja, ok.. men kan man lave noget fjernskrivebordsagtigt noget med kde?
altså, hvordan administrerer jeg serveren med f.eks. kde på, hvis den
står uden skærm, tastatur og mus men bare på netværket? på min e-smith
kan jeg bare åbne en konsol

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 22-04-04 17:59

Den Thu, 22 Apr 2004 18:06:57 +0200 skrev Bo Kamp Dudek:

> [...]
> altså, hvordan administrerer jeg serveren med f.eks. kde på, hvis den
> står uden skærm, tastatur og mus men bare på netværket? på min e-smith

Selvfølgelig kan du det, hvor tror du Microsoft fik ideen til Remote
Desktop / Terminal Services?

Mvh
Kent

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 22-04-04 19:20

> [...]
> altså, hvordan administrerer jeg serveren med f.eks. kde på, hvis den
> står uden skærm, tastatur og mus men bare på netværket? på min e-smith

Ja, du kan bruge VNC. Alt efter hvilken distribution du har i tankerne, kan
jeg nævne at RedHat har en VNC server med i, som du kan vælge til under
installationen, det ved jeg ikke om der er andre distributioner der har, men
ellers kan det sagtens installeres... VNC findes både til linux og windows.

Du kan også bruge SSH. Det samme som telnet bare krypteret, dette er dog kun
til CLI logins.

Jacob

Fra : Kent Friis

Dato : 22-04-04 21:37

Den Thu, 22 Apr 2004 20:19:54 +0200 skrev Jacob d'Andrade:

> [...]
> ellers kan det sagtens installeres... VNC findes både til linux og windows.

VNC er Windows-måden at gøre det på. X er beregnet til formålet, og
har ikke alle VNC's begrænsninger. Plus det ikke kræver nogen ekstra
opsætning på serveren.

> Du kan også bruge SSH. Det samme som telnet bare krypteret, dette er dog kun
> til CLI logins.

Jeg bruger "ssh -X" til grafiske programmer.

Mvh
Kent

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 22-04-04 23:46

[...]

grunden til at jeg bl.a. nævner kde er, at jeg måske godt kunne tænke
mig en lidt mere grafisk lækker brugerflade til min server.. men det
kan godt være, at jeg alligevel bare skal 'nøjes' med e-smith.. ehm..
jeg har dog lidt problemer med at finde ud af, helt præcis hvilken
install-fil jeg skal downloade..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 23-04-04 08:27

>jeg har dog lidt problemer med at finde ud af, helt præcis hvilken
>install-fil jeg skal downloade..

og det jeg helt præcist mener her er, at jeg har fundet contribs.org,
som tilsyneladende videreudvikler serveren, og på contribs.org er der
forskellige download links.. et af dem er

http://www.ibiblio.org/pub/Linux/distributions/smeserver/releases/

- men jeg er usikker på, om jeg skal hente 6.0.1 eller current.. ehm..
og jeg går ud fra, at jeg skal holde mig fra development...

anyone?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 23-04-04 13:14

> [...]
>
> - men jeg er usikker på, om jeg skal hente 6.0.1 eller current.. ehm..
> og jeg går ud fra, at jeg skal holde mig fra development...

Jeg ville hente 6.0, det er nemlig current, men det er måske en ide at læse
changelog i 6.0.1 for at se hvad forskellen er.

Jacob

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 21-04-04 16:44

> [...]

> Det skal i den forbindelse nævnes, at jeg IKKE er en haj til linux og
> ikke-windows-agtige opsætninger, men at det dog er lykkedes mig at

Jeg glemte helt at nævne, med hensyn til distributioner, der kan disse
programmer kører på langt de fleste. Jeg ved ikke hvilken der er nemmest at
gå til, men jeg kører selv RedHat v. 9

Jacob