POstgreSQL Frontend
Fra : Nederbasse

Dato : 21-04-04 16:06

Hejsa

Nogen der kender en Windows Postgresql frontend ?
Gerne (helst) freeware

Lars

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 21-04-04 17:12

Hejsa,

Jeg bruger denne :

http://www.pgadmin.org/pgadmin3/index.php

Den findes til windows og er freeware.

- Nikolaj

Fra : (Per Røn

Dato : 21-04-04 19:21

Nikolaj Hansen <barnabasdkSPAM@yahoo.dk> wrote:

> Jeg bruger denne :
>
> http://www.pgadmin.org/pgadmin3/index.php

Det lyder som om den kun er til administration, og dermed uden større
værdi. Det man har brug for er noget der svarer til SQL*Forms fra
Oracle.

Personligt kender jeg kun en frontend der svarer til SQL*Plus fra
Oracle, nemlig psql. Rent linieorienteret, et must under udvikling, men
i et slutprodukt er man nødt til at have skærmbilleder med
master-details og det hele.
--
Per Erik Rønne

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 21-04-04 20:21

Ok, du skrev ikke noget om, hvilken type af "frontend" du var ude efter,
så jeg forstod et admin / udviklingsværktøj.

Hvis du leder efter form baserede værktøjer er der masser, der baserer
sig på eks. java. Der findes JDBC drivers til postgresql.

Fra : Nederbasse

Dato : 21-04-04 20:07

"Nikolaj Hansen" <barnabasdkSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> Jeg bruger denne :
>
> http://www.pgadmin.org/pgadmin3/index.php
>
> Den findes til windows og er freeware.
>
> - Nikolaj

Den kan jeg desværre ikke bruge, den kræver at serveren er mindst version
7.3.
jeg skal bare kunne se hvordan en bestemt database er bygget op så jeg kan
lave en magen til i Mysql, som det er nu bliver databasen tilgået via Ms
Access og ODBC

Lars

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 21-04-04 20:25

> Den kan jeg desværre ikke bruge, den kræver at serveren er mindst version
> 7.3.

Så kan du vel hente en ældre version af pgadmin?

> jeg skal bare kunne se hvordan en bestemt database er bygget op så jeg kan
> lave en magen til i Mysql, som det er nu bliver databasen tilgået via Ms
> Access og ODBC

Hvis du bare skal se, hvordan databasen er opbygget, så er der da rig
mulighed for det i Access som du allerede bruger.

Bare af nysgerrighed, hvorfor skifte til MySql? Postgresql er faktisk en
væstenlig mere avanceret database en mysql. (Nu håber jeg ikke jeg
starter en flamewar

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 21-04-04 20:33

Lige for at underbygge den påstand lidt:

http://det-dbalice.if.pw.edu.pl/det-dbalice/ttraczyk/db_compare/db_compare.html

En glimrende sammenligning af Oracle, MySQL og PostgresSQL

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 21-04-04 21:08

Nikolaj Hansen wrote:
> Lige for at underbygge den påstand lidt:

http://det-dbalice.if.pw.edu.pl/det-dbalice/ttraczyk/db_compare/db_compare.html

> En glimrende sammenligning af Oracle, MySQL og PostgresSQL

Desværre totalt forældet...

--
MVH Jeppe Uhd - NX http://nx.dk
Webhosting for nørder og andet godtfolk

Fra : Nederbasse

Dato : 21-04-04 22:33

> [...]
>
> Bare af nysgerrighed, hvorfor skifte til MySql? Postgresql er faktisk en
> væstenlig mere avanceret database en mysql. (Nu håber jeg ikke jeg

Ok for at stille din nysgerrighed
Et kontor på jobbet har bedt nogle eksperter om at lave en database, de folk
der skulle lave databasen er UNIX folk og vi sidder i et Windows miljø.
Dem der skal bruge databasen har fået hvad de har bedt om men ikke hvad de
ville have.
( hmm har man hørt det før )
Nu skal en andet kontor have en database magen til og de har så lært lidt af
de problemer vi har haft med rettigheder, servere o.s.v. så den nye database
skal være på vores server og laves med php/mysql fordi det er det vi bruger,
dem der har Postgresql serveren er ikke meget for at vi får rettigheder på
deres server på tværs af domæner.

Detber det sædvanlige med at bestille noget man ikke har sat sig ind hvad
er.

Lars

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 21-04-04 23:28

> Ok for at stille din nysgerrighed
> Et kontor på jobbet har bedt nogle eksperter om at lave en database, de folk
> der skulle lave databasen er UNIX folk og vi sidder i et Windows miljø.

Ja, den har man jo hørt før. Tit faktisk - perfekt løsning på en ikke
eksisterende opgave

Man kan faktisk godt få postgresql til at køre på windows. Du kan evt.
kigge på pakken CygWin, der er lavet af redhat. De har efterhånden
portet lidt af hvert til distributionen.

Du finder cygwin her:

http://www.cygwin.com/

Jeg har selv brugt den metode til at udvikle unix rettet kode på en
windows platform, og til udvikings formål er det rigeligt stabilt.

Jeg ved ikke om andre har erfaringer med at køre drift på cygwin /
postgressql setup?

Hvis du direkte vil dumpe din database kan du evt. gøre det med pg_dump.
Den producerer så vidt jeg husker en læsbar (text) fil. Deri står alle
sql commands for at oprette postgres databasen fra bunden af.

Med lidt tilretning i tekst filen burde du kunne få scriptet til at
virke på en SQLServer (Microsoft) også. Eller en Access hvis det er det.
Dette virker fordi postgressql folkene er ret flinke til at overholde
standard sql. Der er nok nogle tilretninger, men det burde altså være
minimalt. En god tekst editor og et par search/replace kan sikkert gøre det.

mvh.

Nikolaj Hansen

Fra : (Per Røn

Dato : 22-04-04 05:23

Nederbasse <laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

> jeg skal bare kunne se hvordan en bestemt database er bygget op så jeg kan
> lave en magen til i Mysql, som det er nu bliver databasen tilgået via Ms
> Access og ODBC

Det er da meget lettere at gøre i psql:

http://www.postgresql.org/docs/current/static/app-psql.html

Hvor der bl.a. kan ses:

\d [ pattern ]

For each relation (table, view, index, or sequence) matching the
pattern, show all columns, their types, and any special attributes such
as NOT NULL or defaults, if any. Associated indexes, constraints, rules,
and triggers are also shown, as is the view definition if the relation
is a view. ("Matching the pattern" is defined below.)

The command form \d+ is identical, but any comments associated with the
table columns are shown as well.

Note: If \d is used without a pattern argument, it is equivalent to
\dtvs which will show a list of all tables, views, and sequences. This
is purely a convenience measure.

Se i øvrigt på følgende søgning:

http://www.google.com/search?q=psql&ie=UTF-8&oe=UTF-8

- og husk på at PostgreSQL er en langt bedre database end MySQL.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jakob Andersen

Dato : 25-04-04 21:12

Nederbasse wrote:
> Nogen der kender en Windows Postgresql frontend ?
> Gerne (helst) freeware

DBManager:
<http://www.dbtools.com.br/EN/dbmanagerpro.php>

--
Jakob Andersen

Fra : (Per Røn

Dato : 26-04-04 05:57

Jakob Andersen <jakob@intellect.invalid> wrote:

> DBManager:
> <http://www.dbtools.com.br/EN/dbmanagerpro.php>

Umiddelbart kan jeg nu ikke se at værktøjet indeholder en let måde at
lave eksempelvis master-detail skærmbilleder.
--
Per Erik Rønne