kompliceret select
Fra : Troels Hansen

Dato : 20-04-04 20:57

jeg har en tabel der indeholder et telefonnummer, en pris og en status (1-3)
Jeg skal så have selectet så jeg får en linje ud for hvert firma, hvor
alle deres status1, status3 og status3 er talt sammen, samtidig med at
summen er summeret sammen

ordrenr| telefon | pris | status
--------+----------+----------+---------
1 | 43434343 | 32423.50 | 1
1 | 43434343 | 3223.50 | 2
2 | 54851448 | 32.50 | 3
3 | 12345678 | 32.00 | 3
3 | 12345678 | 32.00 | 3

skal trækkes ud som:

telefon | pris | status1 | status2 | status3
----------------+---------+---------+---------+---------
43434343 |35647.00 | 1 | 1 | 0
54851448 | 32.50 | 0 | 0 | 1
12345678 | 64.00 | 0 | 0 | 2

Jeg er rimelig på bar bund, mht at få summeret status op, og kun få en
linje ud for hvert telefonnummer.

Fra : Troels Hansen

Dato : 20-04-04 21:15

Fik hjælp til løsningen andensteds

select itfirma.navn,(select count(status) from <tabel> where status =
1 and itfirma.telefon = <tabel> .itfirma_telefon group by
itfirma.telefon) as status1,
(select count(status) from <tabel> where status = 2 and
itfirma.telefon = <tabel> .itfirma_telefon group by itfirma.telefon) as
status2,
(select count(status) from <tabel> where status = 3 and
itfirma.telefon = <tabel> .itfirma_telefon group by itfirma.telefon) as
status3,
sum(pris) from <tabel> ,itfirma where <tabel> .itfirma_telefon =
itfirma.telefon group by itfirma.telefon,itfirma.navn;