2 ISP'er + 1 FreeBSD Server + 2 netkort
Fra : Morten Davidsen

Dato : 20-04-04 16:29

Hejsa,

Jeg skrev for en del tid siden herinde vedr. subj... men fik ikke rigtig så
meget svar.
Jeg har 2 ADSL linjer som jeg gerne vil kunne benytte bedst muligt.

Anyway ... her kommer forklaring:
Mit problem er at jeg kun kan have en default gateway på min FreeBSD Server.

Jeg vil have følgende setup:
TDC ADSL Linje:
web og mail-server

Cybercity ADSL:
ftp + andet

Mit eneste problem er at hvis der kommer en request til min hjemmeside som
peger på min TDC ADSL linje.. vil den bruge default gateway til at svare
igennem (som er min Cybercity forbindelse)
Jeg vil kun benytte min Cybercity linje til de connections serveren selv
starter sådan generelt, men når der skal svares på en request (via mail
eller web) skal det altså også køre tilbage via min TDC linje.

Håber I forstår hvad jeg mener og evt. kan komme med nogle gode råd ...

/MD

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 21-04-04 18:10

> Jeg vil have følgende setup:
> TDC ADSL Linje:
> web og mail-server
>
> Cybercity ADSL:
> ftp + andet

Jeg ville sætte min default gateway op til at pege på TDC linjen.

Til dine ftp + andet er du så nødt til at lave noget routing til de
domains / ip adresser eller subnets, som du ønsker skal køre over den
anden linje.

Eks. hvis du skal ftp til ftp.somedomain.com (22.22.22.22) og din
cybercity router hedder 192.168.1.2:

route add -net 22.22.22.22 192.168.1.2 255.255.255.0

Om route lige virker sådan på din serv. er ikke godt at vide. Du må nok
hellere checke den i man siderne.

Alternativt er det muligt, at man kan finde noget software, der kan
multiplexe de to linjer til en logisk linje. Vil dog nok kun virke når
du går på nettet og ikke for server processer hos dig.

Fra : Morten Davidsen

Dato : 21-04-04 20:16

"Nikolaj Hansen" <barnabasdkSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
Hej Nikolaj, tusind tak for svaret ...

> [...]
> anden linje.
>
> Eks. hvis du skal ftp til ftp.somedomain.com (22.22.22.22) og din
Mit problem er at jeg vil FTP'e til min CC linje ..
Men hente hjemmesider via min TDC linje..

Dvs... hvis jeg sidder på min skole f.eks.
Så hvis jeg så tilgår min server via FTP på min IP-adresse fra Cybercity,
skal serveren sende data tilbage via samme gateway/router (10.0.0.1 - CC)
Bagefter tilgår jeg så min hjemmeside www.mitdomain.dk som peger på min
TDC-linje. Her skal serveren sende tilbage via samme gateway(10.1.0.1 - TDC)

Derfor kan jeg ikke rigtig benytte "route" til noget.
Jeg har ikke noget imod at alt andet trafik serveren har foregår via min
Cybercity linje. Altså trafik som der ikke "svares" på, men bare startes af
mig når jeg f.eks. prøver at FTP'e fra min server .. til en anden server...

Håber nogen kan sætte sig ind i ovenstående og komme med nogle tips.

/MD

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 22-04-04 00:00

> [...]
> mig når jeg f.eks. prøver at FTP'e fra min server .. til en anden server...

Det tror jeg nu godt du kan.

Måske kan en løsning være, at sætte din server til at route IP. Derefter
lade serveren referere til sig selv som default gateway. Kræver nok
at du har to netkort i din server - en til hver linje. For at det virker
skal du så have din server til at stå på et andet subnet end dine
routers til henholdsvis cyber og TDC. Dvs.

1. TDC subnet på:   192.168.10.x mask 255.255.255.0
2. Cyber subnet på:   192.168.11.x mask 255.255.255.0
3. Server subnet på:   192.168.12.x mask 255.255.255.0

Ideen er at serveren så kan smide request tilbage derfra, hvor response
dukkede op. Det vil give et ekstra stop i din routing, men det er jo kun
millisekunder det drejer sig om.

Hvis dette ikke holder IP mæssigt, er der så ikke en netværks gut der
kan poste et followup på dette? Jeg er lidt i tvivl om det holder mht.
at natte fra en IP på netværk 1 til en IP på netværk 3 eks.

mvh.

Nikolaj