Engelsk i tredje
Fra : Anita

Dato : 20-04-04 14:31

Vi skriver opgave om engelsk i tredje klasse, som påbegyndes i folkeskolen
efter sommerferien. Vi kunne i den anledning godt tænke os at høre, hvordan
forskellige skoler håndterer den opgave.

Vi har i den anledning følgende spørgsmål til lærere:

Er du engelsklærer?
Hvilken type skole underviser du på: (Folkeskole, friskole, privatskole)
Hvem kommer typisk til at varetage engelskundervisningen i tredje klasse på
'din' skole?
Er de lærere, der kommer til at undervise i faget typisk linjefagsuddannede?
Synes du engelsk i tredje er en god ide?
Hvorfor/hvorfor ikke?

Svar kan også mailes privat, husk dog at slette spam-ordet.

På forhånd mange tak.
Venligst Evy, Henrik og Anita

Fra : Zeki

Dato : 21-04-04 18:32

> Er du engelsklærer?

Ja. Jeg er uddannet engelsklærer.

> Hvilken type skole underviser du på: (Folkeskole, friskole, privatskole)

En folkeskole, hvor vi er indelt i selvstyrende team.

> Hvem kommer typisk til at varetage engelskundervisningen i tredje klasse

> 'din' skole?

Ikke-uddannede engelsk-lærere, der dog er gode indskolingslærere.

> Er de lærere, der kommer til at undervise i faget typisk
linjefagsuddannede?

Oftest, nej.

> Synes du engelsk i tredje er en god ide?

Nej!

> Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg er liniefagsuddannet i både dansk og engelsk, og er pt lærer i en tredie
og fjerdeklasse.

Jeg mener, at det er for tideligt. Rent faktisk så jeg gerne at engelsk
først påbegyndes i femte.

For det første er det vigtigt at tænke på, at når man vælger at sætte en
ekstra ressource ind, så vælger man også at fjerne noget andet, da man jo
ikke kan fylde fire liter på en tre-liters dunk.

For det andet mener jeg at forskellen mellem tredie og fjerde er så stor i
forbindelse med læsning og skrivning i dansk, at tredie klasse ikke vil
kunne håndtere andet end let introduktion og små sætninger der læres udenad,
og så er timerne bedre brugt til noget andet. Frygter også at det vil
forvirre dem, hvis man begynder at arbejde med engelsk grammatik (f.eks
bøjning af "to be") når omkring halvdelen ikke engang har lært at beherske
nutid og datid på dansk endnu.

Hellere et par ekstra historie- eller natur/teknik-timer, tak!

mvh Zeki

Fra : Anita

Dato : 23-04-04 14:25

"Zeki" <zeki@nospam.dk> skrev

> mvh Zeki

Mange tak for din besvarelse
Vi har i dén grad savnet nogle som var negative overfor den tidlige
sprogundervisning.

Venligst Anita