Mælke produkter til hunde
Fra : Karina

Dato : 20-04-04 09:03

Hej alle

Jeg opdagede lige igår, at min hvalp på 6 mdr er vild med yoghurt. Så er det
bare jeg gerne vil vide om det er noget de kan tåle eller om man skal lade
vær med at give dem mælke produkter.

Venlig hilsen

Karina

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-04-04 11:45

"Karina" <egern@.egern.dk> writes:

> Jeg opdagede lige igår, at min hvalp på 6 mdr er vild med yoghurt. Så er det
> bare jeg gerne vil vide om det er noget de kan tåle eller om man skal lade
> vær med at give dem mælke produkter.

Vores gamle hund eeelskede tykmælk. Man skulle helst ikke sige tykmælk
i nærheden af ham, han blev helt vild. Af dyrlægen er vi også blevet
opfordret til at give surmælksprodukter, når hunden havde dårlig mave.
Faktisk så sent som i morges.

Men rent mælk må de ikke få i store mængder, da de ikke har det enzym,
der nedbryder mælken.

Så er han vild med yoghurt, så bare lad ham få det.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Karina

Dato : 20-04-04 09:25

Men rent mælk må de ikke få i store mængder, da de ikke har det enzym,
der nedbryder mælken.

Tak for det hurtige svar.
Er der ikke lactose i surmælks produkter? Det er vel det de ikke kan
nedbryde.
Tænkte bare om du måske vidste det, for jeg er ikke helt klar over det.

Venlig hilsen

Karina

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-04-04 12:24

> [...]

> nedbryde.
> Tænkte bare om du måske vidste det, for jeg er ikke helt klar over det.

Så vidt jeg husker fra biologi, så bliver en del af lakosen nedbrudt
af mælkesyrebakterier under surningen, men jeg er ikke helt sikker.

Og jo, det er enzymet laktase de mangler, det er det der splitter
laktose i forskellige sukkerstoffer. Mange mennesker, typisk fra 3.
verdenslande, mangler også dette enzym.

Mvh Trine

PS. Kig evt. under citatteknik på denne side, det vil gøre det meget
nemmere at læse dine indlæg.

Fra : Alf Ivar Tronsmo

Dato : 28-04-04 11:37

"Trine Kornum Christiansen"
> Og jo, det er enzymet laktase de mangler, det er det der splitter
> laktose i forskellige sukkerstoffer. Mange mennesker, typisk fra 3.
> verdenslande, mangler også dette enzym.

Svar fra Norge:
Jeg vet ikke hvordan det er i Danmark, men i Norge finnes det laktosefri
melk man kan kjøpe. Det finnes også mennesker som ikke tåler laktose.

--
Alf Ivar Tronsmo

Fra : J. Jensen

Dato : 20-04-04 13:36

"Karina" <egern@.egern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> bare jeg gerne vil vide om det er noget de kan tåle eller om man skal lade

Svar : Min lille hund får 3-4 spiseskefulde kærnemælk før den går til ro om
aftenen.
Den er meget glad for det , og det syntes ikke at genere den på nogen måde.

J.J.

Fra : qfha

Dato : 20-04-04 16:29

"Karina" skrev d. 20-04-04 09:03 dette indlæg :
> [...]
er det
> bare jeg gerne vil vide om det er noget de kan tåle eller om man skal

Tykmælk er et godt kosttilskud til hvalpe. Både som helt små, men også
til at erstatte et af måltiderne når disse efterhånden skære ned.
mvh
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-04-04 07:56

"Karina" <egern@.egern.dk> wrote in message news:c62u2v$kkf$1@sunsite.dk...
> [...]
det
> bare jeg gerne vil vide om det er noget de kan tåle eller om man skal lade

Inden vi fandt det foder vores hund helst vil have brugte vi tit A38 i
foderet, og hun har meget sjældent dårlig mave.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --