Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Dyrt at være fattig - svært at komm
Fra : Pepsi

Dato : 20-04-04 09:37

Jeg skylder ca. kr. 75.000 til 4 forskellige kreditorer.
Min bank er Nordea, som jeg har haft i over 10 år. i
både medgang og som nu modgang.

De vil ikke lave et samlet lån til mig, og på nuværende
tidspunkt er min rating så dårlig at jeg ikke engang kan
få et bevilget overtræk på kr. 1000 til uforudsete udgifter.

Det er et stort problem fordi jeg er på dagpenge, og
derfor har en meget svag økonomi.

Er der nogle banker som f.eks. Sparbankvest eller
Internetbanker som Skandiabanken som vil være til at tale med?

Jeg er ikke i RKI og overtrækker heller ikke min konto.
Og jeg optager heller ikke nye lån.
Det eneste jeg ønsker er at få samlet min gæld, så jeg kan
slippe lidt billigere.

Bør jeg kontakte en rådgiver som f.eks.
www.skiftbank.nu ?

(Ved godt at man skal holde sig fra Dansk Gældsrådgivning,
PR Finans, PRO Ejendomme og DGR)

~Pepsi

Fra : Henrik B.

Dato : 20-04-04 09:57

Pepsi wrote:
:: Jeg skylder ca. kr. 75.000 til 4 forskellige kreditorer.
:: Min bank er Nordea, som jeg har haft i over 10 år. i
:: både medgang og som nu modgang.
::
:: De vil ikke lave et samlet lån til mig, og på nuværende
:: tidspunkt er min rating så dårlig at jeg ikke engang kan
:: få et bevilget overtræk på kr. 1000 til uforudsete udgifter.

Nordea er i mine øjne røv-og-nøgler. Har alt for mange gange oplevet at de
ikke vil hjælpe kunder.

Mit råd vil være. Gå i nogle andre banker og læg kortene på bordet - også
m.h.t. at du aldrig har overtræk - tilbyd evt. kun at få et hævekort.

Jeg er sikker på, at én af de øvrige banker vil hjælpe dig.

M.v.h.

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-04-04 10:27

Pepsi wrote:
> [...]
>
> Bør jeg kontakte en rådgiver som f.eks.
> www.skiftbank.nu ?
>
> (Ved godt at man skal holde sig fra Dansk Gældsrådgivning,

Jeg kan kun være enig med Henrik i at Nordea er røv og nøgler.
Jeg havde dem som bank fra tilbage med børneopsparing (dengang SDS og
Unibank) og da jeg som 17 årig begyndte på skole, var der lukket for det
varme vand. Jeg tjente jo ingen penge (SU talte ikke)
Jeg kunne ikke engang låne 5000,- kr. til nogle få ting, heriblandt en
cykel.

Den danske bank lånte mig pengene på mit glatte ansigt og der var jeg
indtil omkring de 30. Problemerne var at selvom diskontoen faldt, så
steg mine rentesatser, så det gad jeg heller ikke i længden.
Herefter fik jeg et godt tilbud af Midtbank som jeg har nu.

Ikke fordi du skal nødvendigvist skal flytte til Midtbank, men mine
oplevelser var, at jo større bankerne blev, jo mindre interesserede blev
de i at hjælpe mig og varetage mine interesser.
Så find du dig en mindre bank (og fornuftig bank) og tag en snak med
dem. Du er vel ikke på dagpenge resten af livet og selvom du skulle være
det, så sparer du penge og de tjener på de 4 samlede lån.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 20-04-04 10:32

"Pepsi" <pepsi@jubiipost.dk> wrote in message
> Jeg skylder ca. kr. 75.000 til 4 forskellige kreditorer.
> Min bank er Nordea, som jeg har haft i over 10 år. i
> både medgang og som nu modgang.

Jeg har personligt rigtig gode erfaringer med Sparbankvest - har endnu ikke
hørt min rådgiver sige ordet nej ;)

Ellers kører http://www.sparthy.dk/ noget tilbud ligenu hvor du kan låne
penge til 3.5%.
Kan være de vil lave et samlet lån til dig med den attraktive rente?

--
/Dennis
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 20-04-04 12:45

"Pepsi" <pepsi@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tidspunkt er min rating så dårlig at jeg ikke engang kan
> få et bevilget overtræk på kr. 1000 til uforudsete udgifter.

Klip

> ~Pepsi

Hej P
Jeg har nogle spørgsmål til dig

Ejer du en bolig (ejerlejlighed, parcel eller sommerhus)?
Ejer du en bil?
Er der noget "friværdi" i disse?
- Hvis du har noget at stille sikkerhed i, gør det tingene noget nemmere.

De 75.000 kr. som du skylder - hvilke slags lån er det?
rest løbetid, fast eller variabelt forrentede lån, hvad giver du i rente på
disse?

Mange pengeinstitutter bliver noget "usikre" på deres kunder hvis de havner
på dagpenge i en periode. (selvom de fleste af os prøver den situation)
- Derfor er der lukket for det "varme vand"!
- Da det tilsyneladende ikke er din nuværende bank du skylder de 75.000 kr.
er de sikkert ikke interesserede i at overtage gælden. (løbe risikoen)
Kommer du i arbejde igen inden for en overskuelig fremtid? (hvordan ser
perspektivet ud for dit erhverv)

Hvis du svarer nogenlunde på ovenstående spørgsmål vil jeg gerne give dig et
_kvalificeret_ svar på hvad du bør gøre.
/Jens

ps. 75.000 kr. er ikke farligt mange penge - så jeg er sikker på at der
findes en fornuftig løsning.

Fra : Pepsi

Dato : 20-04-04 13:05

Jens@dtext.news.tele.dk wrote:
> [...]
> /Jens
>
> ps. 75.000 kr. er ikke farligt mange penge - så jeg er sikker på at der

Bolig, bil, friværdi:
Nej, jeg bor til leje i et rækkehus.
Ejer ingen bil

Låntyper:
Ca. kr. 34.000 er en kassekredit i Nordea som er til 12,5%
Jeg betaler kun kr. ned på den om måneden.

Ca. kr. 25.000 er et gammelt forbrugslån i BG bank til 9,75%
Jeg betaler kr. 1000 af pr. måned.

Ca. kr. 10.000 er et MasterCard med kredit fra Nordea Finans.
Jeg betaler ca. kr. 300 af pr. måned. Har klippet kortet!

Ca. kr. 4.000 er et rentefrit lån i Nordea Finans til briller!
Jeg betaler ca. kr. 300 af pr. måned. Er færdig om 11 mdr.

Så det er faktisk Nordea som jeg skylder hovedparten af pengene til!

Jeg søger arbejde meget bredt for at komme igang igen, og er
til samtaler hver uge, så jeg tror ikke der går lang tid.

~Pepsi

Fra : Pepsi

Dato : 20-04-04 13:06

Pepsi wrote:

> [...]
>
> Jeg søger arbejde meget bredt for at komme igang igen, og er
> til samtaler hver uge, så jeg tror ikke der går lang tid.

Hov det var kr 300 som jeg betalte af på kassekreditten hver måned.
Det kom ikke med.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-04-04 13:54

Pepsi wrote:

:: Så det er faktisk Nordea som jeg skylder hovedparten af pengene til!

Så er det klart at de ikke vil slå skidtet sammen - dårlig forretning for
dem, så skide være med dig. Som sagt, find straks en anden bank.

M.v.h.

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 20-04-04 15:04

> Bolig, bil, friværdi:
> Nej, jeg bor til leje i et rækkehus.
> Ejer ingen bil

OK, i stedet kan du tilbyde at tegne en gruppelivsforsikring som banken får
pant i - på den måde får du en lidt bedre "rating" og banken er bedre
tilfreds.
En sådan forsikring - som kan have mange navne - koster få hundrede kroner
om året - typisk 200 kr.

> [...]
> Jeg betaler ca. kr. 300 af pr. måned. Er færdig om 11 mdr.
> Så det er faktisk Nordea som jeg skylder hovedparten af pengene til!

Ja, men Nordea Finans er en anden kasse end Nordea Bank - skal de hensætte
eller får de et tab på dig i Nordea Finans,
så er de "ligeglade" i din lokale filial. Derfor vil de øge risikoen hvis de
samler alle dine engagementer lokalt i din filial.

Jeg synes du skal
a.) undersøge muligheden for at blive kunde i en anden bank - vælg
lokalbankerne i dit område.
Glem Internetbankerne - deres risikoprofil passer ikke til det du skriver og
glem de største banker - de er mere interesseret i rydde ud i dårlige kunder
end at invester i nye.
Vis dem at du jo tænker og handler ansvarligt som du skriver og at du er en
god kunde!
(Undgå at sige en masse grimt om Nordea, da deres handlemåde en temmelig
generel for branchen.)

b.) forhør din nuværende bank om de ønsker at samle alle lån i et lån til en
fair rente under forudsætning af at du tegner en gruppelivsforsikring
Evt. om de vil give dig et tilsagn herom såsnart du igen har arbejde.
Hvis nej er de ikke interesseret i at have dig som kunde! og så skal du
finde på noget andet.

Du oplyser ikke hvad renten er på dit MasterCard fra Nordea, men jeg gætter
det til at være hamrende dyrt?
Måske du skulle prioritere dine afdrag lidt anderledes, hvis du har mulighed
herfor.
Din kk. i nordea betaler du for lidt af på i ft. renten - du nedbringer ikke
gælden på den.

> Jeg søger arbejde meget bredt for at komme igang igen, og er
> til samtaler hver uge, så jeg tror ikke der går lang tid.
Hvis ikke du får et lige med det samme så prøv at holde modet oppe
alligevel!
Det er ikke sikkert at du kan skifte bank før du igen er i arbejde - i så
fald må du prøve at prioritere afdragene på dine lån lidt mere
hensigtsmæssigt i ft. renten.

Jeg håber det gav lidt ideer til hvordan du kan komme videre -

/Jens

Fra : Pepsi

Dato : 20-04-04 15:24

> [...]
> hensigtsmæssigt i ft. renten.
>
> Jeg håber det gav lidt ideer til hvordan du kan komme videre -

Tak for dine råd Jens, så har jeg noget at arbejde med.
Tror jeg hælder til forslag A, for jeg har faktisk en
gruppelivsforsikring i Nordea som jeg betaler ca. kr. 80,-
i kvartalet på, uden at det har ændret min rating.

Sidst jeg snakkede med dem var de meget optaget af sikkerhed,
og ville da også godt kigge nærmere på sagen hvis jeg kunne
skaffe en kautionist.
Jeg regner med at det er deres måde at fortælle mig at
de ikke er interessert

~ Pepsi

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 20-04-04 15:50

"Pepsi" <pepsi@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
klip
> [...]
> skaffe en kautionist.
> Jeg regner med at det er deres måde at fortælle mig at

Det tror jeg du har ret i - var du kommet som ny kunde fra gaden ville de
aldrig snakke om en kautionist
- det bruger man ikke gerne da der i så fald denne kaution træder i kraft
skabes en masse badwill mod banken fra begge / alle involverede.
Hvis du bærer dig lidt taktisk ad, så finder du garanteret ud af at finde en
ny bank - Ta det som en spændende udfordring
/Jens

Fra : tom nielsen

Dato : 05-05-04 22:04

> Låntyper:
> Ca. kr. 34.000 er en kassekredit i Nordea som er til 12,5%
> Jeg betaler kun kr. ned på den om måneden.

De 300,- er som sagt mindre end renten, så det trækker ned i din økonomiske
vurdering.

> Ca. kr. 25.000 er et gammelt forbrugslån i BG bank til 9,75%
> Jeg betaler kr. 1000 af pr. måned.

Det er nok det billigste lån du har på nuværende tidspunkt - undersøg
muligheden for at nedsætte afdragene, og brug dem istedet på dit mastercard
som nok er dyere.

> Ca. kr. 10.000 er et MasterCard med kredit fra Nordea Finans.
> Jeg betaler ca. kr. 300 af pr. måned. Har klippet kortet!

Tjek renten, og prioriter over for de andre lån.

> Ca. kr. 4.000 er et rentefrit lån i Nordea Finans til briller!
> Jeg betaler ca. kr. 300 af pr. måned. Er færdig om 11 mdr.

Det lyder som en god ordning (så længe den ikke lokker dig til at købe noget
du ikke har råd til

> Så det er faktisk Nordea som jeg skylder hovedparten af pengene til!
Nej, Nordea Bank og Nordea Finans - det er to forskellige selskaber, men i
samme koncern.

> Jeg søger arbejde meget bredt for at komme igang igen, og er
> til samtaler hver uge, så jeg tror ikke der går lang tid.
Husk at have det i en "længere" periode, det kan banken godt lide. De er
ikke meget for at se 4 forskellige arbejdsgiver i løbet af året.

og et samlet svar

Er din max på kassekreditten 34.000, eller er det den gæld du har tilbage på
den ?

Sammenlagt har du et engagement hos Nordea (X) på 48.000, og så din
forsikring
Hvis du kommer op på 50.000 bliver du fordelskunde, og dine gebyr og rente
vil forbedre sig. Måske kan det betale sig for dig at bruge lidt af din
kassekredit på at afbetale noget af dit lån hos BG.

Din rating stiger ikke ved at du har en forsikring, men den tæller med. Uden
at kunne huske fordelsprogrammet i hovedet, så er det vist 3 produkter du
skal have for at blive fordelskunde (udover et engagement på 50.000, og 5
produkter samt 250.000 for at blive fordel+ kunde)

Er du 18-28 er du jo nok ungdomskunde, og der er vilkårne vist bedre end som
Fordels kunde.

Hilsen Tom

Fra : N I E L S

Dato : 23-04-04 02:30

"Pepsi" <pepsi@jubiipost.dk> skrev
> Bør jeg kontakte en rådgiver som f.eks.
> www.skiftbank.nu ?

Skift bank!
Jeg er helt enig i at Nordea sucks. Deres latterlige fordelsprogram tjener
ikke deres kunder en pind. Jeg havde før jeg kom ind i fordelsprogrammet
forhandlet mig frem til en bestemt udlånsrente. Denne blev nedsat da jeg kom
ind i programmet. Da jeg så afviklede en af mine aftaler og igen røg ud af
fordelsprogrammet, endte jeg på en dårligere rente end da jeg startede. Rent
bondafangeri. Desuden er de for gebyr-tunge.

De fleste internetbanker er meget samarbejdsvillige. Så meget at f.eks.
www.basisbank.dk for nyligt har tabt en del penge på kunder, som de åbnede
for store kassekreditter til, i deres iver for at hverve kunder.

N I E L S

Fra : Per Andersen

Dato : 26-04-04 11:36

N I E L S <underlig@msn.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4088719b$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> www.basisbank.dk for nyligt har tabt en del penge på kunder, som de åbnede
> for store kassekreditter til, i deres iver for at hverve kunder.

Har god erfaring med Norda, hvor BG og Danske Bank er nogen fjolser.
Faktisk synes jeg det var lidt for nemt at låne i Nordea, hvad vi så har
gjort flere gange ved at udvide vores lån, så vi i dag sider lidt hårdt i
det, men klare den.

Jeg vil gå ned i banken og sige at enden hjælper de med en samlet lån,
ellers finder du en anden bank der vil omlægge alle lån i et stort.