Min hund hyler når jeg ikke er hjemme!!
Fra : Lars

Dato : 20-04-04 07:21

Hej alle,

Jeg har for nyligt erfarret at min 1 års formel 1'er hyler når jeg
ikke er hjemme. Han gør det over flere omgange, nogen gange i 5
minutter andre gange i 2 timer. Det er selvfølgelig til stor gene for
naboerne. (Bor i lejlighed)

Det har ingen betydning hvor længe jeg er væk. Nogen gange ½ time (her
hyler han så i 15 min) Andre gange 8 timer. Der hyler han måske i 2
timer frem til jeg kommer hjem. Andre gange måske meget mere. Svært at
sige når man jo ikke er hjemme.

Han er normalt en meget glad og legesyg hund. Men han er temmelig
mistroisk (eller måske angst) over fra nogle fremmede, eller fremmede
ting. Han kan godt fare sammen hvis han hører en høj lyd (havde dog
ingen problemer nytårsaften). Han er meget forsigtig hvis han feks.
skal hente en godbid under en stol eller noget i den stil.
Han rejser børster over for fremmede, men kun lige i 2 min. til han
har set dem an.

Mit spørgsmål går så på. Er han bange for at være alene hjemme? Eller
er det savn? Kedsomhed? Hvordan styrker jeg evt. hans selvtillid?

Håber nogen af jer har nogle ideer, som kan hjælpe hunden, mig og mine
naboer.

- Den fortvivlede..

Fra : J. Jensen

Dato : 20-04-04 07:35

"Lars" <verox@verox.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det savn? Kedsomhed? Hvordan styrker jeg evt. hans selvtillid?
>
> Håber nogen af jer har nogle ideer, som kan hjælpe hunden, mig og mine

Da jeg fik hund , ville jeg kontrollere hvordan den teede sig når jeg ikke
var hjemme.
Jeg bo også i lejlighed.
Derfor købte jeg et Webkamera med overvågningssoftware , og installerede det
hvor hunden er.
Overvågningssoftware betyder at kameraet kun optager når der er bevægelse
eller lyd at optage.
Når jeg så kom hjem , kunne jeg konstantere at hunder kun i meget korte
perioder var urolig.
På den måde kan man se hvor stort problemet er.

J.J.

Fra : nusa

Dato : 20-04-04 15:43

http://www.kandu.dk/

Fra : alfaekko

Dato : 20-04-04 09:41

> [...]
> er det savn? Kedsomhed? Hvordan styrker jeg evt. hans selvtillid?
>
> Håber nogen af jer har nogle ideer, som kan hjælpe hunden, mig og mine

Går hunden i hele hjemmet, eller kun i en begrænset del?

Mange hundeejere lader af misforstået godhed hunden gå i hele hjemmet, når
den er alene.
Men når man forlader hunden, optræder den som "vagthund", om ikke andet så
for at se hvornår man kommer tilbage.

Hvis hunden så har hele huset, er der altså mange døre og vinduer at holde
øje med, hvilket kan stresse nogle hunde i en grad der får dem til at gø
eller hyle

Er hunden derimod begrænset til f.eks hoveddøren og et enkelt vindue at
holde øje med, kan den blot ligge på sin plads, og holde øje derfra i ro og
mag.

Anders

Fra : Karina

Dato : 20-04-04 07:26

Mit spørgsmål går så på. Er han bange for at være alene hjemme? Eller
er det savn? Kedsomhed? Hvordan styrker jeg evt. hans selvtillid?

Hej Lars

Hunde er jo flokdyr, og kan af natur ikke lide at være alene.
Jeg har to forslag til dig.
1: Når du er ude i kortere tid så prøv at give den en Kong. Det er en hul
gummi ting man kan få hos dyrlægen eller dyrhandlen. Man kan fylde den med
leverpostej og putte den i fryseren ( det gør det sværere at få det ud ).
Giv hunden den når den skal være alene hjemme i ½ time ca. Så er den
underholdt i 20 af minutterne ca.
Når du så kommer hjem, skal du åbne hoveddøren meget forsigtig. Hvis du kan
høre at din hund hyler må du _ikke_ gå op til den. Den _skal_ være stille
før du går ind. Når du så kommer ind, roser du med en godbid og vebal. Ikke
noget med at sætte dig ned og kæle for meget. Det kan du gøre efter 5 min,
men hvis du gør det lige når du kommer hjem, føler hunden, at den ahr gjort
noget helt fantastisk. Det er ikke den opfattelse den skal have. Det skal
tage det som en selvfølge at du nogle gange går.

2 Du kan også en weekend træne alene hjemme træning ved, at du giver den
noget at underholde sig selv med og derefter går ud og står foran døren i et
par min.
Mens hunden så ikke piver, går du ind igen og roser verbalt og giver en
godbid.
Det gør du så mange gange hvor du hele tiden øger tiden du er væk med et par
min og går ned af trappen så den hører at du går.
Ja det lyder måske besværlig, men det virker faktisk.
Når du så kan være væk i op til 15 min går du ud istedet for. Så har hunden
ikke mulighed for at hører eller lugte dig. Når du så skal ind, sniger du
dig ind for igen at hører om hunden hyler. Hvis den gør så vent. Hvis ikke
så skynd dig op og ros.

Håber det kan hjælpe dig.

Mange hilsner

Karina

Fra : Jimmy

Dato : 20-04-04 10:34

> [...]
>
> Jeg har for nyligt erfarret at min 1 års formel 1'er hyler når jeg
> ikke er hjemme. Han gør det over flere omgange, nogen gange i 5

En af mine kammerater gør det, at han sætter hunden op i sofaen når han går.
Han gemmer - mens den ser det - en masse rigtigt gode godbidder rundt
omkring alt imens den ikke må komme ned af sofaen.

Der sker nu det, at hunden rent faktisk *glæder* sig til at han går.

Det løste hans problem med at hunden gøede i omkring 2-3 timer, hvilket
kunne høres i hele lejlighedskomplekset.

Mvh
Jimmy

Fra : nusa

Dato : 20-04-04 15:46

Vi har gjort det, at når vi skulle ud at gå tur siger vi til hunden:
Skal vi ud og gå en lille tur? Skal den lille hund med? Altsammen i et
meget optimistisk tone.
Når så hunden ikke skal med, siger vi: Nej, - du skal ikke med
og så ryster vi på hovedet. Det bliver også sagt i en mere kedelig tone.

Det varede kun et par dage, så forstod hunden, at denne gang skal jeg
ikke med, og så
luskede den hen i den anden ende af rummet og sad med hængende ører.
Det har virket fint.
mvh nusa

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars

Dato : 20-04-04 18:27

Han har rigeligt at give sig til når jeg forlader hjemmet. Plejer
gerne at strø hans mad ud på køkkengulvet. Proppe mad i et stort
gummiben han har. Smørre leverpostej ind i et hult okseben.

Han kan komme rundt i entreen, badeværelset og køkkenet. Hans kurv
står i entreen.

Så han plejer at være optaget af at slikke på oksebenet inden jeg
går...

/Lars

Fra : JSC

Dato : 21-04-04 08:10

> Han kan komme rundt i entreen, badeværelset og køkkenet. Hans kurv
> står i entreen.

Hej Lars

Det er ikke nødvendigvis godt at han har et stort område, nogle hunde
stresser fordi de skal passe på et stort område når det er alene hjemme.
Hvis entreen er hans primære område, kan du prøve at begrænse det frie areal
til dette område.

Mvh.
Jørgen

Fra : Lars

Dato : 24-04-04 14:41

Hvis og i såfald at problemet ikke forsvinder. vil det da være en
mulighed at kasterere ham? Ville det hjælpe?

Skal siges at han er kryptorchid, så det vil evt. være et størrere
indgreb.

Fra : Daffi

Dato : 24-04-04 20:13

> Skal siges at han er kryptorchid, så det vil evt. være et størrere
> indgreb.

Hvad vil det sige?

Mvh. David

Fra : Lars

Dato : 26-04-04 19:47

Kort sagt at hans testikler ikke er faldet ned..Hvilket sker for mange
hanhunde......

/Lars