Kikkert.
Fra : Stefan Rasmussen

Dato : 20-04-04 06:50

Hej Ng.

Jeg mangler en god allround kikkert og er lidt på bar bund, derfor
denne forespørgsel.

Den skal bruges i naturen til fugle og andet dyreliv.

Hvilke erfaringer har I og hvad kan I anbefale? mht. forstørrelse,
pris, mærke m.m.

Jeg glæder mig til at høre fra jer.

mvh Stefan Rasmussen

Fra : JK

Dato : 20-04-04 21:00

On 19 Apr 2004 22:49:44 -0700, stefanovic@get2net.dk (Stefan
Rasmussen) wrote:

> [...]
>
>Den skal bruges i naturen til fugle og andet dyreliv.
>
>Hvilke erfaringer har I og hvad kan I anbefale? mht. forstørrelse,

Du kan kikke på www.naturbutikken.dk

så ser du ornitters foretrukne, dyre kikkerter.

Det er vanskelig at rådgive dig, når du ikke fortæller mere.

Er du stor og stærk og kan holde en 10x forstørrelse, eller måske 12x,
roligt.

Betyder vægten alt, eller 800 gr. OK ?

Hvad må den koste ?

Bruger du briller for at finde, hvad du skal se på. Eller bruger du
ikke briller i felten.

mvh

John

Fra : hmh

Dato : 20-04-04 21:25

Halløj

der har været diskussioner på netfugl (
http://netfugl.dk/forum.php?id=thread&forum_id=6&thread_id=1051 ) om valg af
kikkert til fuglekig.

Jeg har selv en 10*42 , jeg har købt i en fotobutik, og det kan jeg ikke
anbefale. Det koster for meget i forhold til kvaliteten. Omvendt var min
første kikkert en 8*42 købt for knap 300,- i Netto, og den er fin som
ekstrakikkert...

Så kig på www.kikkertpriser.dk eller www.naturbutikken.dk, altså
fagmændende, der ved noget om det de sælger.

Tjek også http://www.kikkertspesialisten.no

MVH Henrik H

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 21-04-04 14:08

Jeg vil anbefale en Swarowski 10 x 42
-den er dyr men den er alle pengene værd
-kan bruges af både dem der bruger briller og dem der ikke gør
den er fantastisk også til tusmørke eller dårlige vejrforhold !!
og den er vandtæt .
hilsen
Ingrid Sørensen

Fra : JK

Dato : 22-04-04 19:04

On Wed, 21 Apr 2004 15:08:28 +0200, "Hans Mikkelsen"
<softgen@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>-kan bruges af både dem der bruger briller og dem der ikke gør
>den er fantastisk også til tusmørke eller dårlige vejrforhold !!

Jeg ville anbefale en Bausch & Lomb Elite 10x42 eller 8x42.

Den har også eye-relief på 20 mm (til brillebærere) og den ligger i
700 - 750 $, hvilket svarer til knap 6000,- i danske priser, når man
har lagt 33% til (told + moms), og regnet ud fra en købskurs på 640.

Den pris skal sammenlignes med det dobbelte for swarowski'en. Ornitter
er da vist nogle tosser ?

B & L føres næppe i DK.

http://www.bizrate.com/buy/products__cat_id--12180000,keyword--Bausch%20Lomb%20Binocular.html

eller den gamle gummi-armerede 10x40 Zeiss:

http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/product/standard-item.jhtml?id=0019254710005a&navAction=push&navCount=2&indexId=cat20752&podId=0019254&catalogCode=XD&parentId=cat20752&parentType=index&rid=&_DARGS=%2Fcabelas%2Fen%2Fcommon%2Fcatalog%2Fitem-link.jhtml_A&_DAV=MainCatcat20712&hasJS=true

den fås stadig til 700 $ (igen plus 33%). Den er dog knap så velegnet
som ovenstående til brillebærere.

I den billige ende: Nikon Action til imellem 1100 og 1500 kr.
http://www.activfoto.dk

se under tilbehør. Nikon Action er klassiske porro prismekikkerter.

mvh

John

Fra : Stefan Rasmussen

Dato : 26-04-04 10:50

Hej igen.

Jeg takker for de fine inputs .

Jeg havde med vilje ikke snævret mine spørgsmål for meget ind, idet
jeg ikke ved så meget om kikkerter + at jeg gerne ville høre nogle
generelle erfaringer.

Jeg kan forstå, at jeg skal satse på en forstørrelse på 8/10*42.

Jeg skal dog sondere markedet lidt mere inden købet foretages.

mvh Stefan

Fra : Omnolog HMH

Dato : 26-04-04 20:45

> Jeg kan forstå, at jeg skal satse på en forstørrelse på 8/10*42.

har du penge, så kan du få!

en 10 X 50 skulle være rigtig lækkert!

En 10 X 42 kan godt være besværlig - kræver en rolig hånd.

Har du ikke det, kan det vaere svaert at holde kikkerten stille - paa den
anden side er 10X forstoerrelse jo mere end 8X.

Koeber du en billigere kikkert, tror jeg nok du faar mere ud af en 8X, da
den alt andet lige vil slippe mere lys ind end en 10X (og en billigere
kikkert maa formodes at have daarligere optik end en dyr).

MVH Henrik H

Fra : Paul Nilsson

Dato : 10-05-04 21:48

Hej Stefan
vs kikkert - det er sørme en svær en du har kastet ud.........
ligesom - "jeg skal købe bil - hvad skal jeg vælge"

a. Vil du have: en anmeldelse af alle producerede "biler" /kikkerter?
(den blir lang....)
b. foretrækker du:
Billig pris /bedste "Volvo/Mercedes" kvalitet?
c. har du et prisniveau du vil holde/ og hvad kan man få der?
d. skal "bilen"/kikkerten kunne klare dit eller dat... foretrækker du :
Lille, lommestr, stor lysstyrke(= stor tung kikkert)der også er god selv om
natten el. ser du kun om dagen el hvad?

så der er mange ting man skal gøre op inden man bestemmer sig for hvilken
gruppe kikkerter(og biler ) man bør ofre sin dyrebare fritid på så man
ikke spilder tid på det som ikke er er ens interesse område.......(er det en
lille sejlbåd eller en Øresundsfærge..)

bedste hilsner.......Paul Nilsson

hvis du oplyser mere - vil jeg gerne uddybe mere..........

Stefan Rasmussen <stefanovic@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9b6fdf24.0404192149.669af875@posting.google.com...