Select
Fra : Gert Simonsen

Dato : 19-04-04 17:53

Hejsa

Jeg har en accesdatabase med et tekstfelt kaldet: laest der kan enten stå
"ja" eller ingenting
Jeg kan sagtens kalde felterne med nedenstående kode:
SQLstmt = "SELECT * FROM logbog where laest = 'ja' "
Det fungerer fint....

Men hvis jeg gerne vil kalde felterne hvor ikke der skal stå noget i laest,
hvad skriver jeg så:
SQLstmt = "SELECT * FROM logbog where laest = '' " den virker ikke
SQLstmt = "SELECT * FROM logbog where laest <> '' " den virker heller ikke

Er der nogen der kan hjælpe mig

Hilsen Gert Simonsen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 19-04-04 18:32

"Gert Simonsen" <gert@FJERNESmallin.dk> wrote in message
> [...]
> SQLstmt = "SELECT * FROM logbog where laest = '' " den virker ikke
> SQLstmt = "SELECT * FROM logbog where laest <> '' " den virker heller ikke

Har du prøvet med

SQLstmt = "SELECT * FROM logbog where laest = ''" "

altså uden mellemrum mellem " erne Vær opmærksom på at du har et " for lidt

Desuden har access en dejlig true/false funktion, som er bedre til det du
ønsker. Den benyttes ofte i forbindelse med afkrydsningsfelter

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Gert Simonsen

Dato : 19-04-04 18:42

Hej

Ja - jeg har også prøvet: SQLstmt = "SELECT * FROM logbog where laest = ''"
" virker heller ikke
Jeg mangler ikke et " jeg bruger hmmm...?? er det ikke pling de hedder '
Jeg kender godt den true/false funktion, men jeg kan ikke rigtig få det til
at virke i mine insert kommandoer...

Hilsen Gert Simonsen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 19-04-04 18:58

> [...]
> Jeg mangler ikke et " jeg bruger hmmm...?? er det ikke pling de hedder '
> Jeg kender godt den true/false funktion, men jeg kan ikke rigtig få det

Jo de hedder "pinger". Jeg kunne ikke lige se om de var med eller det var et
anførselstegn du havde brugt

SQLstmt = "SELECT * FROM logbog where laest = 'ja' "

bliver med true/flase funktion til

SQLstmt = "SELECT * FROM logbog where laest = true "

Måske skal der " " eller ' ' omkring true, kan ikke lige huske det, da det
er læææææænge siden jeg har brugt det. Men jeg mener ikke det er tilfældet.
Husk at rette i access og tage en backup inden du begynder at rode med
db'en.

Fra : Gert Simonsen

Dato : 19-04-04 19:11

Det virker egentligt meget fint.....
Men jeg skal så ud at ændre en del kodning for at lave en sand/falsk, for
jeg bruger også noget med at vise en konvolut der enten er åben eller lukket
alt efter hvad der står i laest.

Det ville være noget nemmere for mig at kunne vise alle de felter hvor der
ikke står noget.
SQLstmt = "SELECT * FROM logbog where laest = "et fuldstændigt tom felt" "
Kan det ikke lade sig gøre?

Fra : Torben Brandt

Dato : 19-04-04 19:52

Gert Simonsen skrev:
> [...]
> ikke står noget.
> SQLstmt = "SELECT * FROM logbog where laest = "et fuldstændigt tom felt" "

Hvis du har lagt en tom streng ind i feltet, så skal du bruge:
WHERE laest = ''
Hvis du aldrig har lagt noget ind i feltet, så skal du bruge:
WHERE laest IS NULL

I øvrigt må du gerne tage et kig på:
<URL:http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

mvh Torben

Fra : Gert Simonsen

Dato : 19-04-04 20:21

> Hvis du aldrig har lagt noget ind i feltet, så skal du bruge:
> WHERE laest IS NULL

[SNIP]

Yep.....det var lige den jeg skulle bruge

> I øvrigt må du gerne tage et kig på:
> <URL:http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
Er hermed gjort.......

Tak for hjælpen
Gert Simonsen

Fra : pepss

Dato : 19-04-04 20:25

"Gert Simonsen" skrev

> [...]

> SQLstmt = "SELECT * FROM logbog where laest = '' " den virker ikke
> SQLstmt = "SELECT * FROM logbog where laest <> '' " den virker heller ikke

det må være sådan SQLstmt = "SELECT * FROM logbog where laest IS NULL"

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner