ssh til server
Fra : Jens

Dato : 19-04-04 11:18

Hej
Jeg har et problem at ved en ssh-forbindelse til min server, så ønsker
jeg at kunne opstarte et program, som ikke terminere efter
logout.

Hilsen Jens

Fra : Martin Schultz

Dato : 19-04-04 11:20

On Mon, 19 Apr 2004 12:17:51 +0200, Jens wrote:

> Hej
> Jeg har et problem at ved en ssh-forbindelse til min server, så ønsker
> jeg at kunne opstarte et program, som ikke terminere efter
> logout.

Kig på screen (man screen).

Martin

ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Jens

Dato : 19-04-04 11:38

Martin Schultz wrote:

> Kig på screen (man screen).
>
> Martin

Hej

Jeg kan ikke umildbart se hvordan det kan løse mit problem
Et eksempel kunne være en god ide.
For at beskrive mit problem bedre.

Har en server og nogle clienter.
1. Laver en ssh-forbindelse til serveren fra en client.
2. Starter eks: ftp op via shell.
3. Sætter den til at download stof.
4. Inden at programmet ftp er færdig logger jeg ud
af ssh-forbindelsen. Dette betyder, at ftp programmet
terminere. Dette ønsker jeg ikke

Hilsen Jens

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 19-04-04 11:50

On Mon, 19 Apr 2004 12:37:40 +0200, Jens wrote:

> [...]
> 3. Sætter den til at download stof.
> 4. Inden at programmet ftp er færdig logger jeg ud
> af ssh-forbindelsen. Dette betyder, at ftp programmet

Og til dette formål kan du benytte screen, en lille application hvori du
kan køre et program så det ikke terminerer når du logger ud.

/Sonni

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-04-04 12:17

Sonni Skammelsen <news@sonni.org> writes:

> Og til dette formål kan du benytte screen, en lille application hvori du
> kan køre et program så det ikke terminerer når du logger ud.

og for at vise det smarte med screen så lige et eksempel:

1. ssh server.domain.tld
2. screen (intro skærm til screen kommer op)
3. ncftp -u username server.tld
4. get filename
5. <ctrl>-A <ctrl>-D (laver en 'detach screen')
6. logout
7. ssh server.domain.tld
8. screen -r
9. observer at ftp stadig kører og har muligvis hentet filen

Screen kan bruges til rigtig mange ting, også godt hvis man har en
ustabil netforbindelse til serveren, hvis du bliver smidt af laves der
en grov detach som kan recall'es med screen -rd og programmet der
bliver eksekveret lever videre uden at mærke noget

Men læs mere om screen i dens man side, den er IIRC ok til at
forklarer det basale om screen.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Jens

Dato : 19-04-04 13:14

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> bliver eksekveret lever videre uden at mærke noget
>
> Men læs mere om screen i dens man side, den er IIRC ok til at

Hej alle
Nu virker det bare.
Tak til alle for hjælpen

Hilsen Jens

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 19-04-04 13:40

Dumt spørgsmål, men hvor kan jeg finde screen henne ?
(Den findes ikke native i E-Smith serveren, og vil gerne benytte den til
bl.a. min Ventrilo + rtcw server)

MvH
Søren Steinmetz

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-04-04 13:47

"Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> writes:

> Dumt spørgsmål, men hvor kan jeg finde screen henne ?
> (Den findes ikke native i E-Smith serveren, og vil gerne benytte den til
> bl.a. min Ventrilo + rtcw server)

http://www.gnu.org/software/screen/

nemmeste måde at finde den på: http://freshmeat.net -> search ->
Screen

/Thomas

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 19-04-04 14:00

"Thomas Rasmussen" <simpsons@invalid.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.gnu.org/software/screen/
>
> nemmeste måde at finde den på: http://freshmeat.net -> search ->
> Screen

Takker, er på vej efter den.

MvH
Søren Steinmetz

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 19-04-04 17:31

Jens wrote in dk.edb.system.unix:

[...]

> [...]
> 3. Sætter den til at download stof.
> 4. Inden at programmet ftp er færdig logger jeg ud
> af ssh-forbindelsen. Dette betyder, at ftp programmet

Hvis det specifikt er til ftp kan ncftp også lave en bgget hvor den begynder
med at downloade og så downloader i baggrunden selv om du er logget af
maskinen.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Word of advice: There is no I in orgasm"
-- Barry Bostwick as Mayor Winston in 'Spin City'

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-04-04 17:42

On 2004-04-19, Jens <removethisjens.cortsen@tiscali.dk> wrote:

> 2. Starter eks: ftp op via shell.

"ncftp-get <filnavn> &" og tilsvarende med ncftp-put

Ellers screen

Thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 22-04-04 00:10

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 22-04-04 21:03

Michael Knudsen <ether@cs.auc.dk> writes:

> Til det generelle tilfaelde er screen dog meget rar.

Eller nohup.

--
It's "Unix" if it has the "x" sound in its name - the Xbox must be Unix then.

- from a discussion on slashdot.org

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-04-04 21:08

Christoffer Olsen <christofferolsen@ninja.dk> writes:

> Eller nohup.

Ja og nej, jeg bryder mig generelt ikke om at bare smide tilfældige
jobs i baggrunden uden mulighed for at komme i kontakt med dem
igen. Jeg bruger selv nohup hvis jeg starter det lokalt eller ved at
det er noget jeg bare ikke vil have bundet til min shell (såsom
x-programmer) men for mange andre ting der vil jeg gerne have
kontrollen, og der er der altså ikke noget der er så suverænt som
screen. Og når man først lige er blevet vandt til den måde man
arbejder med den på (og redefinere C-a til C-t eller lign) så går det
rimelig godt syntes jeg. Specielt ting som wget og ncftp vil jeg gerne
have mulighed for at følge output og lign. Derfor er screen dejlig, da
jeg kan connecte til den på vilårlige måder uden problemer.

/Thomas

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 22-04-04 21:55

Thomas Rasmussen <simpsons@invalid.kom.auc.dk> writes:

> [...]
> have mulighed for at følge output og lign. Derfor er screen dejlig, da
> jeg kan connecte til den på vilårlige måder uden problemer.

Nu digter du vist, der er ikke blevet skrevet noget om at starte
tilfældige jobs nogen steder. :)

Til f.eks. wget, synes jeg det er nok med nohup.out-filen.

screen er efter min mening først lækker når det er et interaktivt
program man kører.

--
There is some anti-Linux protection in the Xbox, Microsoft does not
seem to want you to run Linux on the Xbox, although the Xbox would be

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-04-04 07:18

Christoffer Olsen <christofferolsen@ninja.dk> writes:

> Nu digter du vist, der er ikke blevet skrevet noget om at starte
> tilfældige jobs nogen steder. :)
>
> Til f.eks. wget, synes jeg det er nok med nohup.out-filen.

Ja det er jo så op til det frie valg at bestemme, jeg syntes som regel
ikke at jeg vil "nøjes" med at have en logfil, så foretrækker jeg at
have det kørende i en screen.

/Thomas