Førstegangs teltferie - hvad kræves ??
Fra : Jan

Dato : 19-04-04 06:59

Hejsa

Vi er en familie på 2 voksne og 2 børn (3 og 6 år) der ikke havde de vilde
planer for sommerferie i år, men nu har vi fået ideen med en teltferie.

Det skal dog siges at vi INTET har til sådan en ferie, men vil nu høre hvad
der kræves for at det bliver en fed uge - hvilket telt skal man købe, hvilke
slags tilbehør, hvad kræves osv....
Hvad koster det at overnatte på campingpladser ??

Ja alle gode råd og vejledninger modtages - og vil det være en god måde at
holde ferie på .- ja vi har aldrig prøvet det før som i sikkert kan forstå
på denne mail.

Hvor meget skal man ofre på et telt og hvad skal man gå efter.

Ja jeg kunne blive ved, men i har sikket forstået hvad det er jeg gerne vil
vide.

Mvh
Jan

Fra : Henrik Olsen \(OZ3AG~

Dato : 19-04-04 08:08

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor meget skal man ofre på et telt og hvad skal man gå efter.
>
> Ja jeg kunne blive ved, men i har sikket forstået hvad det er jeg gerne

Hej Jan
En fed campingferie i telt kommer an på hvad du forestiller dig som
udgangspunkt. Den kan være spartansk eller luksus.
Du kunne spørge i din familie om der er nogle som har et telt i kan låne som
førstegangs camper.
Et fire til seksmands telt skulle være rigeligt, alt afhængigt om der skal
være plads til bagage. (2000 til 4000 kr.)
Du skal have soveposer og underlag (luftmadrasser). Husk pumpen.
Campingpas (Int.).
Kogegrej og kogeblus + gas.
Klapstole og bord
Køleboks til at holde maden kold (12volt)
Husk pløkker og barduner til telt. (Det mangler som regelt ved lånetelt)
Her på nettet kan du søge campingpladser. Både i Danmark og Internationalt.
Har jeg glemt noget, Det skulle lige være det gode humør.
P.S Det hele kan købes i Bilka.
God fornøgelse.

Hilsen Henrik

Fra : Sten Bo

Dato : 19-04-04 12:10

Jan wrote:

> [...]
> høre hvad der kræves for at det bliver en fed uge - hvilket telt skal
> man købe, hvilke slags tilbehør, hvad kræves osv....

Hejsa Jan
En ordentlig mundfuld. Du får så også lidt om campinglivet.

Meget god ide - Teltferie/camping er 10 tusinde ting. Hvilken
traqnsportform er der til rådighed? Fusser - cykel - tog - bil ? Til
hjemme bag sviremors outhus -. I Austrailens bush eller et allerede
opstillet telt ved Baletonsøen i Ungarn. Eller ferie på gode Dansk
camping pladser - f.eks midt i Himmelbjerg området med Hjejlen og bøgen
der spejler - Prøv Terassen camping på hylderne i måneskin - har også en
pragtfuld opvarmet pool - eller til vestkysten eller en tur til
Bornholm. Eller hvad med en Hærvejs tur, eller, som Hanses campingsider,
der har fulgt Margurit ruter på kryds og tværs i landet.
http://www.hanses-campingsider.dk/

Der er mange campimngpladser der har allerede opstillede
udlejningstelte.

Kan i ikke låne udstyr af gode venner eller bekendte - når snakken
begynder et gå i familierne dukker der som regel en masse op fra
gemmerne. Campister misionerer gerne.
Og ellers er der den blå.

Der er mange telttyper på hjemmesiden fra Neergaard. Begynd på
http://www.neergaard.com/indhold/webside.asp?articleguid=1644&menuid=2731

Outwell er nogle gange er blevet godt omtalt her i gr.

Der er tid til anden også tilbud på campingudstyr og telte hos både i
DyneLarsen - Netto - Fakta - Silvan - Bilka og Aldi. osv.
Aldi havde sidste år et rost 6 personers telt til 7-9 hundrede og de
fleste sælger også liggeunderlag, soveposer - lamper, luftmadrasser og
køkkengrej osv. Og så er der vist noget der hedder Spejder og Sport -
Hærens overskudslager, Jagt og fiskeri butikken. Osv.
Søgning i Google, telt, camping gir nok en masse
Gr. havde for kort tid siden en outdorfamilie der efterlyste spørgsmål
af din type til deres hjemmeside - man har sikkert et eller andet i
ærmet Kik på www.123hjemmeside.dk/outdoor

> Ja alle gode råd og vejledninger modtages - og vil det være en god
> måde at holde ferie på .- ja vi har aldrig prøvet det før som i
> sikkert kan forstå på denne mail.

Mange Camping sites, du får et par links til de store

http://www.dcu.dk
debatten ligger på
http://www.campister-imellem.dk/campisterimellem/forumlist.asp?menuid=4726&areaGuid=2285

http://www.dk-camp.dk
http://www.ungcamping.dk
http://campingferie.dk

gør også en hel del ud af udstyrs og huskelisterne - og endelig er et
besøg hos en teltelsker og erfaren sælger i et caravancenter ikke det
dummeste udgangspunkt. I er jo begyndelsen til "alt godt" i branchen.
Dit besøg i butikken kan være et brohoved til en lang og givtig
forbindelse for begge parter.

> Hvad koster det at overnatte på campingpladser ??

Mange hjemmesider har søgemulighedder til pladserne hvor du selvfølgelig
også finder deres priser og udstyr. Vi har gerne hentet et par
kataloger i det lokale caravancenter. Eller på en campingmesse i januar.
Kik på Tommys brancheliste
http://home5.inet.tele.dk/tkb/brancheliste.htm

F-eks. Hanses campingsider har en masse spændende links til pladser,
begynd på http://www.hanses-campingsider.dk/campingpladser/c_pladser.htm

Vi regnede sidste år med ca. 250 kr i døgnet for vores familie - men
der er meget store udsving, tror at det nogle steder er oppe 60 -80 pr.
voksen - hertil kommer ofte pladsgebyr - og hvis man bruger strøm -
elafgift 20-30 kr - og så skal der ofte også betales 3-5 kr for badning
og lidt for opvask og poolen.

I Norge havde man enhedstakst - omkring en 100 kr i døgnet - et bad
morsomt 10-20 kr pr person - og el uanset forbrug gratis - eller en
10er. Sverige er også billigere - men har man en uge og bliver her i
landet, har Hanse jo oplistet Bondegårdscamping og Top 10 billigst og
er man naturinterseret er der BTN pladser - osv -

Endelig er der pladser der rummer betydelige elemeter af
Sommerlandsparker - med masser af tilbud til børnefamilier - så far og
mor også for lidt tid til dem selv. Kvaliteten ved godt indrettede
pladser er netop, at man ikke ser ungerne fra de slippes løs - til de
skal indfanges med lasso ved sengetid. Masser af nye kammerarter og
oplevelser. Nogle har næsten indretter zoo-haver og vores unger ville en
overgang ha sække med gullerøder med på ferie.

I skal dog passe på den lille hvis pladsen kun har een stor hoppepude
og bøllerne, de store søskende, begynder at gi flyveture. Mange slår sig
slemt hvis man ikke brøler op i tide. Og så så jeg i omtalen af en
pragtfuld rost plads, Sannes Familiecamping på Bornholm, at helt små,
uden opsigt - måske kunne forvilde sig ned til vandet, Østersøen, idet
stranden ligger helt ind til pladsen. Man skal altså også huske at
tjekke adgangsmulighedderne til pool og vand - sådan at den lille ikke
forvilder sig, heller med større søskende. (vores på 2 år "gik" engang
i poolen - ble og det hele, mens vi alle sad og kikkede på det. Sker
lynhurtigt.) Og engang, på Møn var begge unger på 3 og 4, af sig selv
rendt ud på en 4-5 km pilguidet "feldtbane" tur med tovklatring over
vand - pælebalancetur over en mose og massive brændenælde buskasser og
labyrinter Vi ledte som afsindige til de godt beskidte af sig selv
dukkede op. Vi havde jo lovet den tur, men morgenkaffer trak ud - og så
kan man selv. Det er jo for børn - ikke. Vi var dybt chokerede, da det
under revivel gik op for os hvad de havde klaret - uden ledsagere -
"Her snød jeg altå lidt far - men Micha kunne godt". Hårrejsende.

Ud over det indlysende må i ikke glemme
badetøj
tørresnor og klemmer.
- opvaskegrej. (Der er køkken og som regel grill på pladserne).

Havefakler og Havenisser-. og et lille Dannebrog er heller ikke af vejen

Skal i købe luftmadrasser og der er plads, kunne man sidste år få nogle
Vinyl Velurbeklædte tingester - også dobbelte og en acu luftpumpe. under
200 kr stk. Vores ppuster kan lades med et cigarstik i bilen. Og puster
lynhurtigt madrasserne op. Vilymadrasserne har et stort lufthul og er
hurtige. Pumpen kan også suge madrassen flad på et par minnutter.
Venylen er måske lidt sårbar - sørg for tæpper på madrassen hvis ungerne
er ved er snitte totempæle i sengen. Der fulgte dog lapper og lim med
vores.

Liggeunderlag nede under sovekabinerne er hos os et must idet der ikke
bliver så koldt på madrassen - og er der lidt stenet, beskyttes bunden.
Og ikke mindst rart når man skal på albuer og knæ. Spræt nogle sorte
sække op og læg underst mod jorden så regnorme og snask ikke sviner
teltbund og liggeundelag til. De kan bare kasseres efter brug.

Er der et fortelt er det en god ide med en billig grøn presenning og
evt. et tyndt campingtæppe for comfort. Presenningen beskytter mod
jordfugt og gir et meget bedre klima. Jeg har også set, at folk med
plads i læsset foretrækker en tilpasset armeret byggepresenning, idet
den er meget nemmere at feje og ikke krøller så folk falder i deres
b....... .

En tynd presenning er ofte lidt for stor og gir så fordelen, at man i
mega regn kan bøje kanter lidt op og beskytte bagagen i forteltet.
Kræver at den er uden huller - Brug garfatape i en snæver vending. Husk
at vælge teltplads hvor vandet løber fra og ikke igennem eller til
jeres telt.

Køkkengrej er totalt individuelt - de fleste bruger gas men et par
gryder og en stejlepande til campingpladsens køkken klarer det meste.
(En god gryde spagetti m kødsovs gir ro i lejren. Bare der er mad, tror
de man har tjek på sagerne.)

Køl - tidligere (meget) havde vi en flamingo køletaske - og byttede
frostelementer i reseptionen. Man kan få 12 v 230 v Gas kølebokse for
ned omkring 15-1700.
Der har været en webadr. til en internetbutik i et tidligere indlæg. og
læs en test på www.campingstuff.dk - kik lidt rundt, finder det nok

Iglo 12 volt boks en udmærket sag. 5-1500 Kræver omformer og el på
pladsen. Kølebokse er også sommetider slagvarer i kæderne - Men der er
vist store kvalitetsforskelle. No uno er en gas -12 - 230 v boks.

Hvis i ikke skal bruge gas - kan man ta el på pladsen og anskaffe et 2
pladers "elkomfur" koster under 200 kr - og suplere med hjemmets
vandkoger. Campingstuff har selvfølgelig også noget om kabler. Der er
lidt med sikringene i elstanderne, men de fleste her i Norden har som
hjemme 10 A og klarer normale tilslutninger. Læs forbruget på apparartet
og gang Watt med Volt. 10 A sikring tillader 2300 watt. Blå gasflasker
findes også på loppemarledet for en 50er - pas på det ikke er en Svensk
primusflaske - forkert gevind.
Hvis i beslutter jer til gas, er det, hvis man har plads, langt
billigere med letvægtsflaskerne 5-6 kg.

Men de allerfleste pladser har et udmærket køkken hvor i kan bruge jeres
eget kogegrej hjemmefra.

Hvor meget skal man ofre på et telt og hvad skal man gå efter.

Tror et Outwell koster en 17-40 hundrede.

Alt overvejende bruges syntetiske telte - men man skal huske
ventilatonen - også selv om det trækker - idet de er som plastikposer -
og kondensen ellers drypper når det er koldt ude. Tjek at sømmene
ordentlige - Outwell har en meget informativ hjemmeside der forklarer
det hele.
Jeg har dog svært ved at gennemskue vandsøjleopgivelserne, 3000 mm
f.eks. Kan der stå 3 m. vand oven på teltet?. Oplyser måske evnen til at
stoppe slagregn - det, at der kan komme fin regntåge i teltet under en
tordenbyge. Men grinagtig med de 3 m vand - ikke hos mig tak.

Vi har en Combi-Camp der har bomuldstelt og syntes et det er langt
behageligere - og tørre hurtigere om morgenen. Syntetiske telte er dog
i forhold til vægten stærkere, mere farvesikre og lettere at rense skidt
af.

Velkommen i campisterne rækker.
Sten Bo
www.cc-club.dk

Fra : Jan

Dato : 19-04-04 12:27

Hej igen

Tusinde tak for de svar der er kommet indtil nu.
Vi vil gerne ligge i telt her i Danmark, og meget gerne på en rigtig
børnevenlig campingplads hvor der er masser af aktiviteter for dem.
Hvor skal vi så kigge hen ????

Jan

Fra : Sten Bo

Dato : 19-04-04 16:13

Jan wrote:
> [...]
> Vi vil gerne ligge i telt her i Danmark, og meget gerne på en rigtig
> børnevenlig campingplads hvor der er masser af aktiviteter for dem.

Hej Jan

Der kommer nok en masse konkrete forslag, men for børnefamilier er der
gode rabatter hos DCU.

Prøv at søge - i google på Dansk -med ordene - sommerland camping
vandland zoo - giver her 334 hit - selvfølgelig med gengangere og piller
du zoo fra er der 485 og ordene - meget god børnevenlig
campingplads - giver 1270 hits .........Til at finde personlige indlæg
må der et - vi - jeg, eller lignende ind - og ta det så med et gran
salt.

Campister-imellem
http://www.campister-imellem.dk/campisterimellem/forumlist.asp?menuid=4726&areaGuid=2285
har også en udmærkert søgefunktion
og passende ord giver nok en masse indlæg - der selvfølgelig også burde
findes med google, men hvem ved. Er måske heller ikke her helt friske
erfaringer, se på datoen - godt som skidt kan være ændret - . Vi er jo i
gang med en ny sæson

Kom til at tænke på - hvis i skal "koge" på gas - skal ud og investere -
er det måske en ide med en Cramer gasgrill, se billedet på
http://home13.inet.tele.dk/kth/udstyr.htm goggle gir igen nogle hits
og dette lå øverst. Grillen har meget varme fortalere her i gr. De
fleste forhandlere fører den, men den fås måske også billigere via en
netbutik. Jeg fandt nogle priser på http://www.dct-vejle.dk/web/ men
sagen er ikke dyrket, kik på http://home13.inet.tele.dk/kth/priser.htm
så andre steder er måske bedre.

Cramer er vist en ting af blivende værdi - og jeg har set nævnt, at man
også bruger den hjemme på terrassen.

Vi sværger til Weber. Min gode ven og køgemester lavede mad til 50 i
lørdags på 3 57 cm.grill. Prøv at gå på havnen og køb en bærepose
rygesmuld i røgeriet ( 10 kr.) Vi lavede Oksefilet - men så røget
lam, røget kyllingelår og det helt store hit - ferske varmrøget
laksesider, der fik 20 min - med næsten lukker topspjæld og 2 og senere
2 håndfulde rygemuld på kullene. Ikke sidste gang. Men vær forberedt på
at folk _æder_

hilsen sten bo

Fra : Sten Bo

Dato : 19-04-04 16:33

Sten Bo wrote:

> med næsten lukker topspjæld og 2 og
> senere 2 håndfulde rygemuld på kullene. Ikke sidste gang.

Ikke campingegnet på mindre parceller - ut fra min plats - men dur
måske på nogle BTN pladser, der er vel en ude i vadehavet. Nå, men det
er ikke så galt - bare man bruger låget.
Hilsen Sten Bo

Fra : Per H

Dato : 19-04-04 17:42

On Mon, 19 Apr 2004 13:26:36 +0200, "Jan" <jan@soerensen.mail.dk>
skrev:

> [...]
>Vi vil gerne ligge i telt her i Danmark, og meget gerne på en rigtig
>børnevenlig campingplads hvor der er masser af aktiviteter for dem.

på sjælland er der feddet.

men ellers kig efter de pladser der har 3,4,5 stjerner. det er jo dem
der nok er de bedste generalt, til familie med børn.

Hvis man hellere vil have fred og ro, er de 1,2 stjernet måske at
fortrække. fordi der ikke er det samme antal besøgende.

Man kan også købe en bog hvor alle pladser er med. og der er foto af
dem. Campingbogen findes i alle boghandler mv.

Jeg har sendt en mail til dig som du kan kigge på.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-04 19:34

Til camping i Danmark vil jeg foreslå at du køber et telt af en god kvalitet
= vandtæt.
Evnen til at holde vand ude opgives som "vandsøjletryk" i teltets
deklaration. Jo højere tal, jo bedre.

Ferie i sydeuropa (klippegrund) kræver nye stålpløkker - de medleverede er
ikke stærke nok.

Et telt med 2 seperate kabiner (voksne+børn) er ofte at foretrække. Der må
meget gerne være mulighed for at sidde på en stol i tørvejr, så man ikke er
tvunget til altid at ligge i kabinerne hvis vejret er mindre godt. En
teltferie hvor man altid enten står eller ligger, er ret anstrengende.

Fra : Sten Bo

Dato : 20-04-04 06:20

Jan wrote:
> Hejsa