Forfang
Fra : Blah Blah

Dato : 18-04-04 23:32

Hey..
Vi er nogle stykker der er VIRKLIGE amatører, men vil alligevel prøve lykken
på søndag. vi sad og snakkede om HVORDAN skal et sildeforfang sættes på???
er det bare som en ALMINDELIG krog, eller er det MEGET indviklet???
Venlig Hilsen
Henrik Bertelsen

Fra : Spangkuk

Dato : 19-04-04 06:32

"Blah Blah" <htb@FJERN.stofanet.dk> skrev

> [...]
> på søndag. vi sad og snakkede om HVORDAN skal et sildeforfang sættes på???
> er det bare som en ALMINDELIG krog, eller er det MEGET indviklet???

Det er nemt. Et sildeforfang købes færdigt med 4-5 kroge monteret på
forfanget. Monteres på linen med en solid 100-300 gr. pirk i enden, og
så er det ellers bare at hive sild og torsk i land...

Knæk og bræk

Spang

Fra : jensen

Dato : 19-04-04 09:19

Den ende hvor der er en lykke eller et "8" tal bindes linen fast på. I den
anden ende er der gerne noget der ligner en lille carabin hage, i den sættes
en pirk eller evt et blylod. med en pirk vil chancerne for torsk øges da de
gerne går omkring eller ved sildene. Står i og skal ud og købe sildeforfang
kan de de fleste steder fåes for småpenge . Vælg nogen der er lavet af det
kraftigste line da torskene kan finde på at hugge på de krogede sild. Er
linen (tavsen) for tynd knækker den bare.. Husk at sænke hele molevitten et
par m ned i vandet ad gangen og stop så et øjeblik et par sekunder. Sker der
intet fortsættes på samme måde..et par m og så stop. Når dybden hvor sildene
er nåes, mærkes der en sitren i linen. Hold det hele i den dybde et øjeblik
og spol det så langsomt op. en eller 2 sild vil få hele forfanget til at
ryste og lokke de andre til hug. Husk dette med at sænke et par m ad gangen.
Hvis i bare lader hele molevitten suse mod bunden fanger i næppe noget da
sildende ikke går på bunden men ca i mellemvandet og op. . Når det hele er
spolet op og når overfladen så løft det langsomt ombord, ellers falder de
bare af igen pga af deres skrøbelige mund.
God fornøjelse.

Fra : Blah Blah

Dato : 19-04-04 13:29

Hej igen
jeg vil da lige sige MANGE tak for de gode råd.
i er meget VELKOMNE til og hgive os andre råd, da vi
gerne vil prøve andre slags fiskerier osv...
mvh
Henrik B