Skovflåt er fjernet men...
Fra : RipRapRup

Dato : 18-04-04 23:20

Min hund, Dansk-svensk gårdhund, Bastian havde en flåt i sidste uge. Da jeg
ikke havde tægetangen med mig, nulrede jeg tålmodigt i flere minutter flåten
i cirkulære bevægelser indtil den faldt af. Den havde ikke siddet der længe.
Men der sidder muligvis noget tilbage og Bastian har nu en lille byld/bums
på halsen hvor den har siddet. Bylden/hævelsen er ikke større end en halv
lillefingernegl og han brokker sig ikke over det. Skal jeg gå til lægen med
ham eller hvad synes I?

MVH. Jesper

Fra : Lene Hansen

Dato : 19-04-04 05:01

Jeg ville ikke gå til dyrlæge på nuværende tidspunkt. Jo, hvis du kan se der
er direkte betændelse, så ville jeg nok lige tale med én fagkyndig om det,
ellers er min erfaring at dette forsvinder af sig selv. Der efterlades
næsten altid en lille hård knude hvor flåten har siddet, men den forsvinder
efter et stykke tid.

Med venlig hilsen

Lene Hansen

Fra : qfha

Dato : 19-04-04 06:30

"RipRapRup" skrev d. 18-04-04 23:20 dette indlæg :
> [...]
halv
> lillefingernegl og han brokker sig ikke over det. Skal jeg gå til

-----

Hvis det ikke hæver yderligere er der ingen problem, men det er
selvfølgelig altid en god ide at holde øje med det.

Ang. at tage en tæge af, skal den ikke nulres. For at få det hele med
tager du med tommel og pegefingerneglene helt i bund om tægen og klemmer
om den nederste del(med neglene). I et enkelt samtidigt hiv og vrid
tager du tægen af. Skyld den ud i toilettet, så den er væk.

Vi man være fri for tægerne, er det en god ide at bruge exspot eller
frontline. Pas på med at komme for meget af det på et sted. Det kan give
irriterede hudreaktioner.

Mvh
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Louise

Dato : 19-04-04 09:46

Hej Jesper

Nej, ikke umiddelbart synes jeg. Mine katte får ofte den slags buler
efter flåt og indimellem sidder hovedet også tilbage (altså flåtens
) hvis katten selv har kradset den af, men jeg har endnu ikke
oplevet at de blev syge af det.

Men prøv at slå op inde på www.netdyredoktor.dk der er garanteret en
masse gode råd om flåter og efterbehandling.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-04-04 10:42

"RipRapRup" <jesper_voetman@"RæMuuf"hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på halsen hvor den har siddet. Bylden/hævelsen er ikke større end en halv
> lillefingernegl og han brokker sig ikke over det. Skal jeg gå til lægen

Hej Jesper

Det er rimeligt normalt, at det lige hæver lidt, når man har fjernet
flåt'en. Hvis du nulrede den af, sidder der ikke noget tilbage, så der kan
du da slappe af, så har den selv sluppet taget. Hvis du lytter efter, kan
du ligefrem høre når den slipper. Når du har fjernet det, så kan du lige
duppe hullet med noget Helosan pattesalve, eller tilsvarende, det mindsker
chancerne for infektion ganske godt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Tjinca

Dato : 20-04-04 07:23

> [...]
> på halsen hvor den har siddet. Bylden/hævelsen er ikke større end en halv
> lillefingernegl og han brokker sig ikke over det. Skal jeg gå til lægen

Jeg tilbringer en del af forår- og sommermånederne i et sommerhus midt inde
i en skov, og hver aften fjerner jeg noget der ligner en 15-20 flåter fra
mine hunde. Nogle gange hæver de også en smule op der hvor flåten har
siddet, og det i 1-2 uger, men hævelsen ligger sig som regel igen. Så jeg
tror du kan være ganske rolig.

Noget helt andet, som mere er et spørgsmål. Hvor plaget er jeres hunde af
disse snylter? Jeg har lagt mærke til at min ene hund har en hulens masse
kravlende efter en løbetur i skovbunden, hvorimod det er mere moderat med
nr. 2, og den sidste "smager" åbenbart grimt, da de sjælden bider på hende.
Hundene spiser det samme, så jeg tvivler på at det har noget med kosten at
gøre.

Nogle forklaringer?